דונלד טראמפ משנה כיוון? "אני הכי פרו-ישראלי שיש"

יריבו רוביו: מדיניותך אנטי-ישראלית ■ "לא תיתכן עסקת שלום עם הפלסטינים" ■ תקדים: העימות ה-12 בין המתמודדים הרפובליקאים היה נטול עלבונות אישיים ■ הצהרות דרמטיות מצד המועמדים לגבי ישראל

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

מי תומך יותר בישראל? זו היתה אחת מהסוגיות המרכזיות בעימות ה-12 בין ארבעת המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ארה"ב - דונלד טראמפ, טד קרוז, מארקו רוביו וג'ון קייסיק - שנערך אמש (ה') במיאמי, פלורידה, ארבעה ימים לפני פתיחת הקלפיות בסבבים נוספים של בחירות מקדימות בחמש מדינות גדולות, עתירות צירים.

אם טראמפ יזכה לפחות בשניים מהסבבים האלה - בפלורידה ובאוהיו - יהיה קשה מאוד לחסום את דרכו למועמדות לנשיאות. הסקרים מצביעים על כך שיש לו יתרון דו-ספרתי על המתמודד הקרוב ביותר, הסנטור רוביו, שפלורידה היא מדינת הבית שלו.

אך סקר חדש של "וושינגטון פוסט" ו-ABC, שפורסם אתמול, מצנן את התלהבות תומכי טראמפ. על פי הסקר, בבחירות הכלליות לנשיאות, תזכה המועמדת הדמוקרטית הפוטנציאלית, הילארי קלינטון, ב-50% מקולות הבוחרים הרשומים, בעוד שטראמפ, אם אכן יזכה במועמדות הרפובליקאית, יקבל רק 41%. קלינטון פותחת פער גדול עוד יותר בינה לבינו בשיעורי התמיכה של נשים, שחורים, ובוחרים צעירים בעלי תואר אקדמאי אחד לפחות.

לאחר שורה ארוכה של עימותים טלוויזיונים שהתאפיינו בחילופי עלבונות ברמה האישית, חלקם מתחת לחגורה, תרתי משמע, העימות אמש בין ארבעת המתמודדים ששרדו (17 יצאו לדרך) היה מנומס, אולי אפילו משמים במקצת. היה ניכר שטראמפ משתדל בכל כוחו להתנהג באופן נשיאותי. הוא לא פלט אפילו עלבון אחד ועמיתיו על הבמה התאמצו לא לקלקל את האווירה הטובה יחסית. רוביו אפילו אמר בראיון, לפני העימות, שהוא מצטער על שירד לרמתו של טראמפ בשניים מהעימותים הקודמים. "חשתי מבויש לפני ילדיי", הוא אמר. טראמפ הגדיר את העימות אמש כ"אלגנטי". העימות שודר ב-CNN.

גם בנושא האלימות כלפי מפגינים בעצרות בחירות של טראמפ - בעצרת אתמול התנפל אוהד של טראמפ על מפגין שחור והנחית סנוקרת על פניו - התחמקו המשתתפים ממתיחת ביקורת על המיליארדר. טראמפ אמר, שהוא מתנגד לכל גילוי אלימות אך הוסיף: "האנשים האלה (אוהדיו) כל כך אוהבים את אמריקה..." שלושת עמיתיו נרתעו מעימות בסוגיה זו.

בכל אופן, בסוגיית ישראל הוויכוח היה מחודד ותוקפני. השאלה מי אוהד יותר את ישראל נולדה מדיון בסוגיה אחרת - התבטאויותיו של טראמפ ש"האיסלאם שונא אותנו" ושצריך לפגוע במשפחות של חשודים בטרור. המנחה שאל את קרוז, האם ממשלו יפגע במשפחות של חשודים.

"כמובן שלא", השיב הסנטור מטקסס. "אני מבין שאנשים מפוחדים; במשך שבע שנים שבהן נשקף לנו איום של פיגועי טרור, אנו שומעים מהנשיא אובמה הרצאות למה אסור לשנוא מוסלמים. זה מרתיח את הדם. אבל התשובה היא אינה לצרוח 'סין זה רע, המוסלמים רעים' (כפי שטראמפ נוהג)... אומר לכם בכנות, מה שמדאיג אותי אצל דונלד הוא, שלמרות התבטאויותיו משלהבות היצרים - כאשר בוחנים את הצהרותיו על איראן, הוא אמר שלא יקרע לגזרים את ההסכם הגרעיני עמה. אני חושב שזו שגיאה.. ואתן לכם דוגמה נוספת: דונלד אמר, שהוא רוצה להיות נייטרלי בסכסוך בין ישראל לפלסטינים".

"כנשיא, אני לא אהיה נייטרלי", הוסיף קרוז. "הנה, השבוע, אזרח אמריקאי, טיילור פורס, בוגר ווסט פוינט, חיל משוחרר, נרצח ע"י טרוריסט פלסטיני בישראל. אנחנו לא זקוקים לנשיא שיהיה נייטרלי בין טרוריסטים פלסטיניים לבין אחת מבעלות הברית החזקות ביותר שלנו בעולם כולו, מדינת ישראל". (תשואות).

טראמפ: "קודם כל, אף אחד על הבימה הזו אינו יותר פרו-ישראלי ממני. או.קיי? אף אחד"! (תשואות). הוא חזר: "אני פרו-ישראלי". (כאן, לפתע, דווקא נשמעו קריאות בוז).

הוא חזר על "ראיות" שהשמיע בעבר לפרו-ישראליות שלו: "הובלתי את מצעד ההצדעה לישראל בשדירה החמישית. תרמתי תרומות מסיביות לישראל. (הוא לא פירט). יש לי אהבה עצומה בלב לישראל. ובמקרה, החתן שלי, בתי ושני נכדיי הם יהודים. או.קיי?" (תשואות).

טראמפ הוסיף: "אם אנו רוצים הסכם שלום בדרך של מו"מ - כל ישראלי רוצה זאת, ודיברתי עם הישראלים החריפים והקשוחים ביותר - אני חושב שיהיה מועיל (אם אהיה נייטרלי). אני אחד שיודע לנהל מו"מ. אם אכנס לזה, אומר שאני פרו-ישראלי ואמרתי זאת לכל מי שרק רוצה לשמוע... אבל הייתי רוצה שהצד האחר לפחות יחשוב שאני די נייטרלי כלפיו וכך נוכל לעשות עסקה. אולי. אני חושב שזה יכול להיות המו"מ הקשה ביותר בהיסטוריה. אבל אולי נצליח".

קרוז: "אנו זקוקים לנשיא שיבין את האינטרסים שמתחייבים מהביטחון הלאומי של ארה"ב. אחת הסיבות לידידות שלנו עם ישראל היא, שזו מדינה ליברלית ודמוקרטית שחולקת את הערכים שלנו. זו בעלת הברית החזקה ביותר שלנו באזור".

הוא הוסיף, שהרשות הפלסטינית, שכלפיה "דונלד, הילארי קלינטון וברק אובמה" רוצים להיות נייטרליים, הקימה ממשלת אחדות לאומית עם ארגון הטרור חמאס. "(הרשות) משלמת כספים למשפחות הטרוריסטים הרוצחים. (הגישה של טראמפ) משקפת בדיוק את המוסר היחסי של אובמה. התשובה היא לא לצרוח 'כל המוסלמים רעים'. הנה דוגמה של מוסלמי שאנו צריכים להתיצב לצידו: אל סיסי נשיא מצרים, שנלחמת בטרור האיסלמי". 

אחד מהמנחים הפנה שאלה לרוביו: האם אתה מסכים לטענת ממשלת ישראל שהרשות מסיתה לאלימות נגד ישראלים?

רוביו השיב, שאי אפשר להכחיש זאת והוסיף: "דונלד אולי לא התכוון לכך, אבל המדיניות שלו כלפי ישראל היא אנטי-ישראלית. לא תיתכן עסקת שלום עם הפלסטינים בשלב זה. פשוט לא... אין עם מי לנהל מו"מ. הרשות הפלסטינית לא מעוניינת במו"מ רציני והיא מקיימת ממשלת אחדות עם חמאס, ארגון שמטרתו המוצהרת היא השמדת המדינה היהודית. כל פעם שבה ישראל החזירה שטחים, בעזה או ביו"ש, הם הפכו לזירות התקפה נגד ישראל, וזה יקרה שוב. הקבוצות האלה אינן מעוניינות בעסקה עם ישראל. מטרתן הסופית היא לעקור את המדינה היהודית ולכבוש את כל שטחה. בעוד 30 שנה, אולי, התנאים ישתנו, אך הם לא קיימים עתה.. נשיא שיכריח את הישראלים לשבת אל שולחן המו"מ יפגע בישראל ויחזק את אויביה".

טראמפ: "אם אהיה נשיא, הקדימות הראשונה במעלה שלי תהיה הגנה על ישראל, אך גם ארצה לבדוק אם יהיה אפשר להשיג עסקה... זה יהיה המו"מ הכי קשה, אבל הייתי רוצה לנסות. יש לי חברים, ישראלים, לא ישראלים, יהודים בניו-יורק, וכל אחד מהם רוצה לראות שלום בישראל. יש כאלה שמאמינים שזה אפשרי".

קייסיק: "אינני מאמין, שייתכן פתרון קבע או לטווח ארוך. לא צריך לנסות להשיג פתרון כזה. הדרך להתקדם היא, לתמוך בישראלים בכל 100 האחוזים ולוודא שיהיו ברשותם כל כלי הנשק שהם זקוקים להם".