מבצע של רשות המסים: 67 מיליון ש' נגבו מחייבים וסרבני מס

ביניהם גם חייב ש"ירד למחתרת" לפני שנים ואותר במהלך נסיעה ברכבו ■ ביקורות בענף הפרגולות והסוככים גילה חוסרים כספיים בכ-40% מהעסקים

במסגרת מבצע ארצי שנערך בשבוע שעבר, נגבו על-ידי עובדי מע"מ והיחידה לאכיפת הגבייה של רשות המסים כ-67 מיליון שקל מחייבים וסרבני מס, כשבמקביל ערכו מבקרי חשבונות במע"מ מאות ביקורות בעסקים בענף הסוככים והפרגולות, במהלכן התגלו ממצאים ראשוניים של העלמות מס בסך של כ-7 מיליון שקל.

עובדי מע"מ פעלו כנגד 1,497 עוסקים חייבים, עיקלו 73 כלי רכב וביצעו 28 עיקולי מיטלטלין מעסקים, כאשר בחלק לא מבוטל מפעילויות אלה, העובדים היו נתונים תחת סיכון.

כך למשל, במהלך פעולה לעיקול רכב של חייב בשפרעם, שבוצעה על-ידי עובדי מע"מ נצרת והיחידה לאכיפת הגבייה בחיפה בסיוע משטרת ישראל, החלו התושבים לתקוף את העובדים על-ידי זריקת אבנים, בלוקים לבנייה וגופים מתכתיים גדולים. לאחר שהמשטרה טיפלה בכל המתפרעים, העובדים חזרו למשימה ועיקלו את רכבו של החייב.

גם ידיהם של עובדי מע"מ תל-אביב 3 היו מלאות בעבודה. עוסק בתחום כוח-האדם בשמירה ואבטחה ירד למחתרת בשנת 2008 לאחר שסירב לשלם חוב מס בסך של כ-3.5 מיליון שקל. כל הניסיונות לאתרו ולגבות את חובותיו עלו בתוהו, אך בזכות אמצעים טכנולוגיים מיוחדים שהופעלו על-פי צו בית משפט על-ידי יחידת חקירות תל-אביב, איתרו עובדי מע"מ את החייב בעודו בנסיעה באזור אור-יהודה והגיעו מיידית למקום עם עובדי היחידה לאכיפת הגבייה ותפסו את רכבו של החייב - ב.מ.וו שנת 2015 השווה 160 אלף שקל.

עוד במסגרת המבצע, עובדי רשות המסים הגיעו לחנות בגדי יוקרה בכיכר המדינה, שהייתה גם היא בסכנת עיקול, לאחר שלא דיווחה במשך חודשיים ולא שילמה דוחות בסך של 1.8 מיליון שקל, שהמס בגינם מגיע לסך של 200 אלף שקל - אך כאשר התברר לבעל העסק כי משאית ועמה פועלים בדרכם לביצוע עיקול הבגדים, הוא שילם מיידית את מלוא המס הנדרש ממנו.

במקביל, במסגרת מבצע הביקורת התגלו ממצאים כספיים ב-40% מתוך 245 העוסקים שנבחרו בתחום התקנת פרגולות וסוככים, וכנגד 13 עוסקים מתוכם אף נפתחו הליכים פליליים.

כך, מבקרי חשבונות ממע"מ נתניה שהגיעו לעסק בתחום הפרגולות ועבודות אלומיניום באזור קלנסואה, גילו כי העוסק רושם בחשבונית המקורית שנמסרת ללקוח את סכום העסקה האמתי, אך בהעתק חשבונית המס שנמסרת לרואה החשבון לצורך הדיווחים לרשות המסים, הושמטו האפסים מסכום העסקה.

בבדיקות של מבקרי מע"מ עכו התגלה עוסק שדווקא הוסיף אפסים לחשבוניות ההוצאות שלו, על-מנת להגדיל את הוצאותיו ולהקטין את חבותו במס. מנהל החשבונות טעם בחקירתו כי "ניפח" אותן ללא ידיעת העוסק.