חח"י רכשה מסימנס טורבינה פגומה בחצי מיליארד שקל

"גלובס" חושף נזקים נוספים כתוצאה מהקשר המושחת בין חברת החשמל לענקית הציוד הגרמנית ■ חח"י תשקיע מיליוני שקלים בתיקון הטורבינה הפגומה

תחנת הכוח בחיפה. עלות התיקון מוערכת ביותר מ–2 מיליון שקל / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח בחיפה. עלות התיקון מוערכת ביותר מ–2 מיליון שקל / צילום: איל יצהר

גילויים חדשים בפרשת השחיתות של חברת החשמל וסימנס: ל"גלובס" נודע כי הטורבינות שנרכשו מסימנס היו לפחות בחלקן פגומות. ממסמך פנימי שפרסם אגף ביצוע פרויקטים בחברה בתחילת החודש והגיע לידי "גלובס", עולה שחברת החשמל תשקיע מיליוני שקלים בתיקון הטורבינה שהותקנה בחיפה.

הטורבינה, שנרכשה בתחילת שנות ה-2000 שכבה במשך כעשור במחסני החברה, וכשכבר הותקנה התברר כי רכיב מהותי בה פגום והביא להפסקת פעילותה במשך מאות שעות. אלא שאז כבר פג תוקף האחריות של סימנס. ממכתב שנשלח לפני שנתיים מאגף האספקה והאחסנה למנכ"ל החברה אז אלי גליקמן, והגיע גם הוא לידי "גלובס", עולה כי כבר אז ידעו בחברה על הפגמים.

סימנס העולמית, נזכיר, הודתה ב-2008 במתן שוחד בתמורה לזכייה במכרזים במדינות שונות בעולם מסוף שנות ה-90 עד תחילת שנות ה-2000, בהיקף של 1.4 מיליארד דולר. היא אף הודתה בתשלום שוחד בסך כ-20 מיליון דולר לחברת החשמל הישראלית. במסגרת הפרשה הורשע ב-2013 השופט לשעבר דן כהן, שכיהן כדירקטור בחברת החשמל, באשמה שקיבל שוחד של מיליון אירו מסימנס תמורת קידום זכייתה במכרז לאספקת טורבינות לתחנות הכוח של החברה. כהן נידון ל-6 שנות מאסר. שתיים מהטורבינות יועדו לתחנת הכוח בחיפה.

בעקבות גילויים בחקירת סימנס בארה"ב ובגרמניה, הועברו מסמכים ומידע לרשות ניירות ערך הישראלית, וזו החליטה לחדש את החקירה בישראל ב-2009. ביולי האחרון הודיעה הרשות שהיא ממליצה להעמיד לדין שורה של בכירים בחברת החשמל בעבר ובהווה. באוקטובר האחרון הודיעה פרקליטות מחוז תל אביב שהיא שוקלת להגיש נגד שישה בכירים כתב אישום בכפוף לשימוע.

לפי החשד, הבכירים קיבלו שוחד בסך מיליוני שקלים מסימנס תמורת הטיית מכרזי חברת החשמל לרכישת הטורבינות ולמכרזים נוספים בשנים 2000-2005.

"שום דבר לא נגמר ב-2 מיליון שקל"

אף שהטורבינות נרכשו בשנות ה-2000 המוקדמות, במשך כעשור שכבו לפחות שתיים מהן במחסני החברה. רק ב-2011 חנך שר האנרגיה אז עוזי לנדאו את התחנה בחיפה וב-2012 החלה הטורבינה החדשה-ישנה לפעול. בחברה טענו אז כי האיחור בהפעלה נובע מכך שלא התקבלו האישורים הסטטוטוריים לפרויקט.

כעת מתברר שהטורבינות עצמן היו פגומות. במכתב ששלח באפריל 2014 אגף האספקה והאחסנה (מחלקת חקר שווקים ומכרזים) למנכ"ל החברה אז אלי גליקמן מוסבר כי מערכת המסננים בטורבינה הייתה פגומה. "מראשית הכנסת היחידות לעבודה חזרו ונשנו תקלות רבות במסנן הדיבריז אשר מגבילות את ייצור החשמל ואף מביאות להפסקת היחידה בתדירות גבוהה, כ-436 שעות בין ספטמבר 2012 לספטמבר 2013", נכתב. "לאור הנ"ל נדרשות שעות עבודה רבות בתחזוקה, החלפת חלפים כושלים בתדירות גבוהה וביצוע אלתורים רבים לצורך הפעלת המערכת".

באגף הסבירו עוד כי המערכת הייתה כלולה בחוזה הראשי של רכישת הטורבינות, כך ש"לא הייתה אפשרות להעיר לסימנס על התכנון". כמו כן נכתב כי כשל המסננים נובע מאפיון טכני שגוי של סימנס וכי לאור העובדה שחלפו שנים רבות בין רכישת הטורבינה להתקנתה תוקף האחריות על הטורבינות פג.

שנתיים לאחר אותו מכתב מתכוננת החברה לתיקון הליקויים. במסמך פנימי של אגף ביצוע פרויקטים שנשלח בתחילת החודש לבכירים בחברה, נטען כי לצורך התיקונים יש לפרק את היחידה ולהחליף את הציוד של סימנס באחר. לדברי אנשי האגף, נדרשת בתחנה השקעה של 3,000 שעות עבודה.

בשיחה עם "גלובס" העריך היום גורם בחברה את עלות העבודות בכ-2 מיליון שקל: 750-900 אלף שקל עבור שעות העבודה ו-1 מיליון שקל נוספים לפחות עבור הציוד החדש. ואולם, מקורב לחברה ומי שבקיא בפעילות התחנה בחיפה טען כי העלות תהיה גבוהה בהרבה. "שום דבר בחברת החשמל אינו מסתכם ב-2 מיליון שקל", אמר. "נכון להיום מתכננת חברת החשמל להשבית את היחידה בחודש מאי, וגם ההשבתה עולה כסף. מעבר לזה, אף אחד לא יכול להבטיח שלא יהיו בעיות. יחידה 3 (היחידה שעליה תתבצע הפעילות - ה"כ) היא בעייתית ממילא. במקרה של בעיות העלויות יכולות גם לשלש את עצמן".

חברת החשמל: "נתונים מוטעים"

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה מנהלת תביעה אזרחית, שהוגשה ב-2013, כנגד חברת סימנס, דן כהן ואחרים בקשר עם תשלומי השוחד ששילמה סימנס לדן כהן, שבגינם אף הורשע דן כהן. למיטב ידיעתה של חברת החשמל, בימים אלה בוחנות רשויות האכיפה את מעורבות סימנס במתן שוחד בקשר לכמה התקשרויות של חברת החשמל עמה. חברת החשמל מגלה 'אפס סובלנות' למקרי שחיתות ושוחד ומשתפת פעולה עם כל רשויות האכיפה והחקירה, ובהם גם עם הוועדה לביקורת המדינה.

"אכן התגלו תקלות חוזרות שהובילו להגבלת ייצור החשמל, ולעתים אף להפסקת פעילות היחידה. לאור זאת ולאחר בדיקה הוחלט כי יש להחליף את המסנן הקיים בחדש. יצוין כי תוקף האחריות של המסנן פג, לאחר שאוחסן במחסנים כמה שנים, ביחד עם יתר ציוד המחז"מ (טורבינה - ה"כ), בין היתר בשל עיכובים בקבלת האישורים הסטטוטוריים הנדרשים להקמת המחז"מ.

"לאור זאת, הוחלט ב-2014, בהתאם למצב הדברים באותו מועד, לרכוש מסנן חדש. מאחר שהטורבינה היא טורבינה בעלת נצילות מהגבוהות ביותר בחברת החשמל ניתוח טכנו-כלכלי מלמד כי קיימת כדאיות כלכלית בהשקעה, כולל שעות עבודה, להחלפת הרכיב הפגום. עם זאת, הנתונים המוצגים בכתבה מוטעים וכוללים שעות עבודה עבור מכלול עבודות ביחידה ולא עבור הרכיב הספציפי".

השבוע: הוועדה לביקורת המדינה תדון במערכת DMS השנויה במחלוקת

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת תדון השבוע במערכת ה-DMS שרכשה חברת החשמל מסימנס. הדיון ייערך בהשתתפות נציגים של משרד מבקר המדינה, נציבות שירות המדינה, משרדי האנרגיה והאוצר, חברת החשמל, ועד העובדים, ההסתדרות, רשות החשמל וארגונים חברתיים.

מכרז ה-DMS שבו זכתה סימנס הוא אחד המכרזים שנבחנים כיום על ידי הרשות לניירות ערך, לאור הפער בין סכום השוחד שקיבל השופט לשעבר דן כהן מהחברה (1 מיליון אירו) לבין סכום השוחד שסימנס הצהירה ששילמה בישראל (כ-20 מיליון דולר).

סימנס זכתה במכרז לאספקת מערכת ה-DMS ב-2002 בתמורה לכ-75 מיליון דולר. מדובר במערכת שתפקידה לייצב את מתח החשמל ולקצר את זמני הפסקות החשמל, במיוחד בתנאי מזג אוויר קשים. בשנים שלאחר הרכישה הושקעו לפחות עוד כחצי מיליארד שקל בהכנסת שיפורים במערכת ובתחזוקתה.

המערכת החלה לפעול באופן חלקי מ-2007 ובאופן מלא רק ב-2010. מתחילת פעילותה התקבלו תלונות מצד עובדי שטח בחברת החשמל, בעיקר במחוז דרום, על כך שהמערכת מסכנת את יציבות הרשת ומהווה סכנה לציבור. לפי התלונות, המערכת מזהה קווי מתח גבוה באופן שגוי, וכתוצאה מכך חל בלבול במערכת הזיהוי, וקו המתח הגבוה שנפגע מופיע במערכת תחת שם של קו אחר. עובדה זו גורמת להטעיית המפקח שיושב בחדר הבקרה, והוא עלול לחבר קו שגוי ולא תקין.

כפי שחשף "גלובס" ביוני 2015, חברת החשמל מתכוננת להחלפת המערכת השנויה במחלוקת, או כפי שהגדירה זאת אז, "לשדרג אותה כמקובל במערכות מסוג זה". החברה הקימה צוות ייעודי לבחינת הנושא, שככל הנראה יאסור על סימנס מלגשת למכרז.

מחברת החשמל נמסר: "מערכת ה-DMS שנרכשה לפני יותר מעשור תעבור שדרוג בהליך מכרזי, על פי חוק חובת המכרזים".