אובמה, אתה באמת לא מבין

במקום לנסות להקשיב וללמוד מנתניהו, נשיא ארה"ב בחר להיעלב. חבל

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

"ביבי, אתה חייב להבין משהו. אני אפרו-אמריקאי, בן לאם חד-הורית, ואני גר כאן, בבית הזה. אני גר בבית הלבן. הצלחתי להיבחר לנשיא ארצות הברית. אתה חושב שאני לא מבין על מה אתה מדבר, אבל אני מבין". כך תיאר הנשיא האמריקאי בראיון עיתונאי (מגזין "אטלנטיק", 10 במארס) מפגש שהיה לו עם נתניהו בתחילת כהונתו כנשיא. פסיכולוג יכול לעשות מטעמים מהמשפט הזה, שיכול להעיד על היעדר ביטחון עצמי, ואולי גם על הנקודה הרגישה הקשורה להיותו אפרו-אמריקאי. אובמה, כך נראה, חשב שנתניהו מזלזל באינטליגנציה שלו.

אם אובמה היה לבן ופרוטסטנטי

אלא שלחשוב שהנשיא לא מבין מה קורה באזורנו, ממש לא מוכיח על זלזול. גם אדם שחי כאן כל חייו יכול בקלות להתבלבל וללכת לאיבוד במבוך הרגשות, היצרים, הדתות, האינטרסים וכל השאר. לא כל שכן אדם שחייו ממוקדים באזור אחר של העולם, ואף פעם לא היה לו מגע ישיר עם אזורנו, עם בעיותיהם של אנשיו, שאיפותיהם ושגיונותיהם. מה שנכון לגבי אובמה היה נכון גם לגבי קלינטון וקרטר, ולמעשה כל אדם שאינו נמצא באזור ולא חי אותו.

מה יודע הישראלי הממוצע על אוגנדה, או בורמה, או אפילו ארה"ב? ידיעה מתוך העיתונות אינה מעניקה בהכרח הכרה של המדינה או האזור. לפעמים היא אפילו מטעה. אם אובמה היה לבן פרוטנסטנטי, הוא לא היה בוחר להיעלב מהשיעור שנתניהו ביקש לתת לו. כמעט בכל פעם שאובמה דיבר על המצב כאן, הוכיח הנשיא האמריקאי את חוסר הבנתו. נתניהו רצה לתקן במעט את הבנתו הלקויה של האיש החשוב בבית הלבן במציאות המזרח תיכונית; במקום לנסות להקשיב וללמוד, אובמה בחר להיעלב. ואולי לא היה מסוגל אחרת. וכך חלפו להן שנות נשיאותו בחוסר הבנה מוחלט, ולכן גם בחוסר מעש והישגים. חבל.

מי יצר את טראמפ?

עוד אמר הנשיא באותו ראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג: "לא ניתן להאשים אותי בעלייתו לגדולה של דונלד טראמפ", והסביר כי "הרפובליקאים יצרו את הסביבה שבה מישהו כמו טראמפ יכול לצמוח". זו תשובת אובמה לטענה זו, הנשמעת לרוב בארה"ב בימים אלה. אבל גם כאן הנשיא לא מדייק. הוא נהג כלפי העולם באותו חסר הבנה, באותה "צופיות" ונעבכיות, שגרמו לאמריקאים לייחל לאדם חזק שנראה כיודע מה הוא רוצה. בזמן שאובמה בירבר ורץ לסנאט כדי שיעצרו אותו מתקיפה בסוריה, פוטין נכנס לסוריה, עשה את אשר עשה לשם השגת מטרותיו, וחוזר עכשיו הביתה. לאובמה אין את זה, ולכן לא ייפלא שהאמריקאים מחפשים מישהו שיש לו (אם כי יש מספיק סיבות טובות להימנע מלהצביע לטראמפ).