שנה קשה לחקלאים: ירידה של 15% ברווחי אדמה ל-110 מ' ד'

3 גורמים מרכזיים השפיעו לרעה ב-2015 על פעילותה של אדמה: התחזקות הדולר האמריקאי מול מרבית המטבעות הזרים האחרים, ההאטה הכלכלית והמשבר הפוליטי בברזיל וכן המחירים הנמוכים של סחורות חקלאיות

חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום

חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) המייצרת חומרי הדברה לחקלאות סיכמה היום (ג') את 2015 עם ירידה של 5% בהכנסות ל-3.1 מיליארד דולר ועם רווח נקי שנתי של 110 מיליון דולר, המשקף ירידה של 15% בהשוואה ל-2014. ואולם, לנוכח השנה הקשה שחווה המגזר החקלאי העולמי כולו, הרי שמדובר בירידה סבירה שמעידה דווקא על יכולתה של אדמה להתמודד עם מגוון רחב של אתגרים.

3 גורמים מרכזיים השפיעו לרעה ב-2015 על פעילותה של אדמה: התחזקות הדולר האמריקאי מול מרבית המטבעות הזרים האחרים, ההאטה הכלכלית והמשבר הפוליטי בברזיל וכן המחירים הנמוכים של סחורות חקלאיות, שמביאים לירידה בביקוש לחומרי ההדברה ומקשים על החקלאים לשלם עבורם.

למרות זאת, מדגישה החברה כי במונחי מטבעות מקומיים גדלו בשנה החולפת מכירותיה ב-7.4%, והיא אף הצליחה להגדיל את כמויות המכירה ולקחת נתחי שוק מהמתחרות בשווקים השונים. בצפון אמריקה למשל, התכווץ השוק בכ-15%, ולמרות זאת הצליחה אדמה להציג צמיחה שנתית של 5% ולהכפיל את הרווח התפעולי. "צפון אמריקה הייתה בשבילנו תמיד אתגר גדול, ובמקום להמשיך ולהילחם על החדירה לשדות התירס של המערב התיכון, המיקוד שלנו כיום הוא דווקא מגדלי הפירות והירקות במדינות כמו פלורידה, ומגדלי כותנה בטקסס", אמר חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה.

ברבעון הרביעי, הנחשב לחלש ביותר עונתית, רשמה אדמה הכנסות של 650 מיליון דולר, המשקפות ירידה של כ-4%. למרות זאת, נרשמה עלייה של 5% ברווח הגולמי ל-195 מיליון דולר, ורווח תפעולי של 30 מיליון דולר - פי 2.7 מהרווח ברבעון המקביל, בזכות התמקדות ביעילות תפעולית ובמכירת מוצרים בעלי שיעורי רווחיות גבוהים יותר.

גם הרווח התפעולי-תזרימי (EBITDA) הציג ברבעון הרביעי צמיחה של 45% ל-76 מיליון דולר, ושיעורו מסך המכירות עלה ל-12% לעומת 8% ברבעון המקביל ב-2014. בשורה התחתונה נרשם קיטון של 39% בהפסד הרבעוני ל-20 מיליון דולר.

בברזיל נקטה החברה מדיניות של הקטנת החשיפה למטבע המקומי ולאשראי הלקוחות, בין השאר בדרך של הימנעות ממכירת סחורה ללקוחות שקיים ספק באשר ליכולתם לשלם על המוצר בתום ימי האשראי. לדברי ליכטנשטיין, הוא ויתר ברבעון הרביעי על הזמנות מחקלאים מקומיים בהיקף של 150 מיליון דולר, מתוך הנחה כי הן עלולות להפוך לחובות אבודים.

ליכטנשטיין הוסיף כי למרות 'הצונאמי' שעבר על תעשיית חומרי ההדברה בשנה האחרונה, הרי שהרבעון האחרון היה הרבעון הרביעי הטוב ביותר של אדמה אי פעם, וכך "סיכמנו את 2015 עם EBITDA של 474 מיליון דולר, שזה 1% בלבד מתחת ל-2014".

גם אם בשני הרבעונים הראשונים של 2016 תציג אדמה ירידה מסוימת ברווחיות, בשל הגנות המטבע ששמרו על תוצאותיה במחצית המקבילה של 2015, במחצית השנייה השנה צפויה החברה לחזור ולהציג צמיחה. באדמה מודים כי 2016 צפויה להיות מאתגרת, אך אם אכן יירשם שיפור במחצית השנייה, היא תוכל כנראה לסיים את השנה הנוכחית עם שיפור בשורה התחתונה.

בימים אלה טורחים באדמה על המיזוג עם חברת סנונדה הסינית. העסקה ממתינה לאישור רשות ני"ע הסינית ובעלי המניות של סנונדה, ואם אלו יתקבלו המיזוג אמור להתבצע עד סוף השנה הנוכחית. בינתיים, משלימים בחברה את שיתוף הפעולה בין החברות ברמה המסחרית, התפעולית והעסקית.