"לא צפויה העלאת ריבית בישראל עד סוף השנה"

כלכלני לאומי: "מחירי האג"ח הממשלתי בעולם נמצאים ברמה גבוהה מאוד. אנו ממליצים לשמור על מח"מ בינוני-קצר בתיקי ההשקעות" ■ אגוד: "האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת לאורך זמן, אם כי התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה"

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

החלטות הריבית בארה"ב וביפן (השבוע) ובאירופה (בשבוע שעבר) היו במוקד תשומת הלב של השווקים. במבט כולל, מהודעות הריבית עולה שהמדיניות המוניטארית בשווקים העיקריים תוסיף להיות מרחיבה מאוד בטווח הנראה לעין, כאשר קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להיות מתון מאוד בהשוואה להעלאות ריבית בעבר. כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית.

הבנק המרכזיים בארה"ב ובאירופה אמנם עדכנו כלפי מטה את תחזיות האינפלציה והצמיחה לשנת 2016, אולם גם בהתחשב בכך, נתוני המאקרו בכלכלות אלו עודם מצביעים על קצב צמיחה חיובי. מבין מכלול הגורמים המעיבים בנקודת הזמן הנוכחית על שוקי ההון, הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית נראה כמהותי ביותר.

 

בלאומי ממליצים על חשיפה מנייתית "ממוצעת" בתיקים, לאור הערכה שקצב צמיחה חיובי (גם אם מתון) במהלך שנת 2016, והרכב הצמיחה, יתמכו בשיפור מסוים ברווחיות הפירמות הן בחו"ל והן בישראל.

התייקרות מחיר הנפט בשבועות האחרונים, היוותה גורם עיקרי לתיסוף חד במטבעות של מדינות יצואניות נפט, ושל מטבעות השווקים המתעוררים באופן כללי. בנוסף, מדדי המניות העיקריים במדינות אלו ובחברות מסקטור האנרגיה, רשמו עליות שערים חדות, וחלה ירידה חדה במרווחי אג"ח בסיכון גבוה בארה"ב. לאור התפתחויות אלו, בלאומי ממליצים לצמצם חשיפה לאג"ח High Yield בארה"ב.

גם השבוע חוזרים בלאומי ומדגישים כי "מחירי האג"ח הממשלתי בעולם נמצאים ברמה גבוהה מאוד. אנו ממליצים לשמור על מח"מ בינוני-קצר בתיקי ההשקעות, תוך מתן עדיפות לאג"ח קונצרני בדירוגים גבוהים על אג"ח ממשלתי, בחו"ל".

עוד מציינים כלכלני הבנק כי "קצב האינפלציה צפוי להמשיך ולעלות באופן מתון והדרגתי לאורך שנת 2016, ואנו מעריכים שתהיה לכך השפעה חיובית נוספת על ציפיות האינפלציה של המשקיעים. אנו ממליצים שלא להזניח את האפיק הצמוד בתיקי ההשקעות. בשוק האג"ח הקונצרני בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים. מומלץ לנצל את התמחור הנוכחי באג"ח בדירוגים נמוכים, שלהערכתנו גבוה בהשוואה לרמת הסיכון באפיק, כדי לבצע הסטה זו".

כלכלני בנק אגוד מעריכים בסקירתם השבועית כי "לא צפויה העלאת ריבית בישראל עד סוף השנה", ומציינים כי "ישנה העדפה להשקעה סקטוריאלית תוך 'תיבול' התיק בבחירה סלקטיבית של מניות". הם ממשיכים להעריך כי "האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת לאורך זמן, אם כי התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה".

באגוד ממשיכים להמליץ על חלוקה באפיק המנייתי של 60% חו"ל ו-40% לישראל. מבחינת החשיפה הכללית למניות "אנו ממליצים על חשיפה של 18% בתיק מייצג ו-32% בתיק הספקולטיבי. בהתייחס לחשיפה הגיאוגרפית באפיק המנייתי אנו ממליצים על חשיפה של 58% לארה"ב ו-23% לאירופה, אנו ממשיכים בהמלצתנו להיחשף לדולר באמצעות האפיק המנייתי".