איך מונה קב"ט ברשות המסים לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש?

לפני כשנה בוטל מינויו של בני ינאי לסמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש ברשות המסים, עקב תמיהות על עמידתו בתנאי המכרז ■ כעת מודיעה הרשות על איוש התפקיד ע"י הקב"ט כפיר חן, שגם הוא אינו עומד לכאורה בתנאים ■ נציבות שירות המדינה: "ניסיונו מצביע על עמידה בתנאי הסף"

קצת יותר משנה חלפה מאז שדווח ב"גלובס" לראשונה על התמיהות שעלו ממינויו של סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש וחבר בהנהלה הבכירה ברשות המסים - מינויו של בני ינאי. המינוי הוקפא עקב התמיהות שעלו לראשונה בדיווח ב"גלובס", ובהמשך בוטל. לבסוף, המועמד הזוכה אפילו הועמד לדין משמעתי בגין "ניפוח" קורות-חייו.

שנה הלכה, שנה באה, ובשבוע שעבר הודיעה רשות המסים (סוף-סוף) על מינויו של מועמד חדש לתפקיד - כפיר חן שמו. ושוב, עיון בהודעת הרשות על המינוי מעלה בדיוק את אותן תמיהות - איך נבחר מועמד שלפי הפרטים שמסרה הרשות בעצמה, ספק אם הוא עומד בתנאי הסף של המכרז?

תנאי הסף במכרז הוא ניסיון של 5 שנים לפחות בתפקידי משאבי אנוש או "מינהל". המכרז אינו מבהיר מהו "מינהל" - האם מדובר בניסיון ניהולי או שמא באדמיניסטרציה? כך או כך, מהודעת הרשות עולה אפשרות כי חן אינו עומד בהגדרת המכרז, לרבות ניסיון ב"מינהל", גם אם תוגמש לחלוטין הפרשנות למונח הזה.

מהודעת הרשות עולה כי לסמנכ"ל החדש אין כלל ניסיון בתחום "משאבי אנוש". גם לפי הרשות, החלק הרלוונטי ביותר (ועם זאת - הלא רלוונטי במיוחד) בקורות-החיים של חן הוא תפקיד "מנהל אגף בכיר לחירום, ביטחון, מידע וסייבר". בשפה פשוטה יותר - מדובר בתפקיד של קצין ביטחון האחראי על אבטחה של מבנים של הרשות, תפקיד בו כיהן כפיר רק ב-4 השנים האחרונות - וזאת כאמור, כשדרישת הסף היא 5 שנות ניסיון.

סמנכ"ל המינהל ומשאבי האנוש הוא תפקיד מפתח ברשות המסים - האדם האמון על ניהול המינויים והמכרזים לתפקידים שונים ברשות וגם זה שאחראי על תחום המשמעת וטוהר המידות ברשות, כמו גם על תנאי העבודה. במילים פשוטות, מדובר באדם שביכולתו, לו ירצה בכך, גם לנהל ולסדר ג'ובים והרבה, וגם להכריע בבעיות משמעת של עובדים ברשות. זהו ההסבר לבחישות הרבות שהיו, לפי המידע שהגיע לידי "גלובס", סביב המינוי, גם בסבב הנוכחי וגם בסבב הקודם, והניסיונות של גורמים שונים ברשות להשפיע על זהות המועמד הנבחר.

קורות-חיים "מנופחים"

הדמיון בין הטענות בנוגע למינוי שבוטל לפני שנה, לבין הטענות בנוגע למינוי שהוכרז בשבוע שעבר, הוא רב. כבר עם ההודעה על המינוי של ינאי בפברואר 2015, עלו טענות כי למועמד - ינאי - לא היה ניסיון של 5 שנים בתחום משאבי האנוש, וכי במסגרת המכרז תפקידים ביצועיים שבהם כיהן לכאורה ינאי, הוחשבו כתפקידי "מינהל", ללא הצדקה. עוד עלתה השאלה כיצד התגבר ינאי על מועמדים מתאימים יותר, לכאורה, שהתמודדו במכרז, אך לא נבחרו. שאלה דומה עולה גם היום בהקשר של חן.

בהמשך התברר לכאורה כי גם מה שצוין בקורות-החיים של המועמד הזוכה (ינאי), "נופח" כביכול כדי להתאים לתנאי המכרז. המכרז בוטל, ותחת מקומו של המועמד הנבחר שב לתפקיד סמנכ"ל משאבי האנוש הוותיק, יוסי יהודה, בהתנדבות. גורמים שונים ברשות ראו את חזרתו של יהודה בעין לא יפה, ואף טענו כי יש טעם לפגם ב"גיוסו" מחדש של יהודה לאחר שכבר חצה את גיל הפרישה.

באוגוסט האחרון, לאחר ביטול מינויו, הועמד ינאי לדין משמעתי על-ידי נציבות שירות המדינה. בין היתר הוא הואשם בכך שמסר דיווח כוזב לגבי התקופות שבהן כיהן בתפקידים שונים. כך לדוגמה, ינאי ציין בקורות-החיים כי שימש בתפקיד ממונה מבצעים ומנהל הדרכה והטמעה בהנהלת המכס בשנים 2010-2013 - אך בפועל הוא מונה לתפקיד רק בסוף נובמבר 2011.

עוד נטען בתביעה המשמעתית כי ינאי ציין בשאלות ובקורות-החיים כי שימש כסמנכ"ל משאבי אנוש, מנהל תקציבים ולוגיסטיקה ברשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב במשרד ראש הממשלה בשנים 2013 2014 - אך בפועל שימש בתקופה זו כמנהל אגף בלבד ולא עסק במשאבי אנוש.

"עמד בתנאי הסף"

בדיוק כפי שקרה בעניין מינויו המבוטל של ינאי, גם היום (ג') רשות המסים סירבה לענות לשאלות "גלובס" בנושא המינוי של חן או להתייחס לטענות בעניינו, תוך שהיא מגלגלת את השאלות לפתחה של נציבות שירות המדינה.

"המכרז לתפקיד סמנכ"ל בכיר למינהל נערך ונוהל על-ידי נציבות שירות המדינה, ועל כן כל שאלה לגבי המכרז או העמידה בתנאי הסף יש להפנות לנציבות", מסרה הרשות. מדובר בתגובה מוזרה, שכן בוועדת המינוי יושבים נציגי רשות המסים, שהבכיר בהם הוא לא אחר ממנהל הרשות, משה אשר. 

גם הודעת הדוברות של רשות המסים, שבישרה על המינוי של חן בשבוע שעבר מקמצת, בפרטים. "מנהל רשות המסים, משה אשר, הודיע על בחירתו במכרז של חן לתפקיד סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש וחבר בהנהלה הבכירה של הרשות", לשון ההודעה. "חן (40), שהחל את עבודתו ברשות לפני 10 שנים, כיהן ב-4 השנים האחרונות כמנהל אגף בכיר לחירום, ביטחון, מידע וסייבר. במסגרת תפקידו זה ניהל את מערך האבטחה, בכלל זה מניעת חדירת אמל"ח והגנה על הסייבר. חן בעל תואר ראשון במשפטים מהמכללה למינהל ותואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים".

נציבות שירות המדינה מסרה בתגובה: "אישורי ההעסקה שהגיש המועמד חן נבדקו ונבחנו, ונמצא כי ניסיונו מצביע על עמידה בתנאי הסף. כל המועמדים שהתמודדו על התפקיד עברו את תהליך המיון ההתנהגותי-אישיותי בהצלחה. בהמשך, ועדת הבוחנים בחנה את כל המועמדים, ולאחר ראיונות בחרו בחן ככשיר לתפקיד. יצוין כי ועדת הבוחנים היא בעלת הסמכות לבחור מי הוא המועמד המתאים ביותר לאיוש המשרה".