שני תלמידי הרווארד הקימו אפליקציות מתחרות - והפכו לאויבים

איך מסייעת האפליקציה Go-Jek להתמודד עם הפקקים באינדונזיה, כיצד Grab מתחרה במוניות של אובר במלזיה ומה הקשר ליורי מילנר, אחד המשקיעים הראשונים בפייסבוק

השירות של Go-Jek. יותר מ–200 אלף אופנועים / צילום: בלומברג
השירות של Go-Jek. יותר מ–200 אלף אופנועים / צילום: בלומברג

לפני 5 שנים, נדיים מאקרים למד בבית הספר למינהל עסקים של הרווארד, והתחבר עם אנתוני טן. השניים, מגילאים דומים וממדינות שכנות בדרום מזרח אסיה, חלמו על הקמת עסקים במסגרת הפרויקטים באוניברסיטה. כל אחד מהם רצה להקים חברה משלו.

בסופו של דבר הם הקימו עסקים מקבילים איש-איש במדינתו. מאקרים פיתח אפליקציית מובייל להזמנת נסיעות באופנועים באינדונזיה ואילו טן הקים שירות דומה למוניות במלזיה. שני הבוגרים של הרוורד מצליחים כיום - והם נמצאים במסלול התנגשות.

החברה של מאקרים, Go-Jek, הפכה לאחת הדרכים הפופולריות להתנייד ברחבי אינדונזיה, בעיקר בג'קרטה הפקוקה לעייפה. החברה של טן, GrabTaxi, קצרה הצלחה דומה עם מכוניות וכעת היא עושה את דרכה באגרסיביות לתוך תחום האופנועים, תוך הקמת סניף באינדונזיה. שני הבוגרים נושאים את עיניהם גם לתחום שילוח החבילות.

התחרות גבתה מחיר מהקשר בין השניים. בני הכיתה לשעבר אינם מדברים זה עם זה עוד, כך אמר מאקרים.

"קשה להתחרות בחבר", אמר מאקרים, כיום בן 31, "אני מבין שביזנס זה ביזנס, זה משהו שפשוט צריך להתרגל אליו". טן בן ה-34, שהחברה שלו שינתה את שמה ל-Grab, סירב להגיב לכתבה.

Go-Jek כבר הפכה לשם מוכר במדינת הבית שלה. האפליקציה של חברת הסטארט-אפ רשמה יותר מ-11 מיליון הורדות ולחברה יש יותר מ-200 אלף אופנועים. השם שלה מבוסס על "אוג'ק" - מילה אינדונזית למוניות אופנוע, החוצות את המדינה הצפופה ביותר בדרום מזרח אסיה לאורכה ולרוחבה.

החברה של מאקרים היא גירסה מקומית של שירות הנסיעות של אובר, הסטארט-אפ בעל השווי הגבוה ביותר בעולם. אך החברה מסן פרנסיסקו מחקה את פעילותה של Go-Jek כדי להתפשט באסיה. אובר החלה לתת שירות של אופנועים בפעם הראשונה. היא השיקה את השירות בתאילנד ובהודו. כמו אובר, גם Go-Jek נוטלת עמלה על כל נסיעה שהיא מתאמת. מאקרים סירב למסור את הכנסותיה של החברה.

למרות שאין דרך מהירה יותר לעקוף את הערים של אינדונזיה מאשר על גבי אוג'ק, Go-Jek הצליחה להפוך אותן לשימושיות עוד יותר. הלקוחות של Go-Jek יכולים להזמין נסיעות או לשלוח נהגים כדי לאסוף או למסור מזון ומצרכים. Go-Jek יכולה גם להביא מסג'יסט או קוסמטיקאית לביתו של הלקוח. חברות יכולות לשכור את שירותיו של אחד מ-5,000 נהגי המשאיות של החברה כדי לשנע משאות. חנויות קטנות ומקומיות אינן מורשות למכור אלכוהול, ולכן בירה על אופנוע היא הפתרון המושלם.

"Go-Jek הוכיחה שאפשר לקחת רעיון עסקי מוכח ולעשות לו לוקליזציה בצורה הנכונה ובזמן הנכון - עם מימון מוצק - ולצמוח מהר מכפי שאפשר להעלות על הדעת", כך אמר אדריאן לי, שותף מנהל ב-Convergence, אשר משקיעה בחברות סטארט-אפ טכנולוגיות באינדונזיה בשלבים המוקדמים. החברה לא השקיעה ב-Go-Jek.

שני היזמים מגיעים ממשפחות ידועות שם. אביו של טן הוא אחד מעשירי מלזיה ועומד בראש חברת טן צ'ונג מוטור, המפיץ הבלעדי של ניסאן במלזיה. שורשיו של מאקרים מ-Go-Jek מגיעים מבית הספר למינהל עסקים וחברת הייעוץ מקינזי לסבא שהיה חלק מהמשלחת שהשיגה עצמאות לאינדונזיה מהולנד בשנת 1949, בכנס שנערך בהאג.

למרות זאת, מאקרים התקשה להחזיק את Go-Jek בחיים לפני שהעסק החל להצליח. במשך שלוש השנים הראשונות, Go-Jek לא היתה אלא מרכז שירות שמתאם משלוחים בג'קרטה. הכל היה ידני: העובדים התקשרו לנהגי אופנועים אחד אחרי השני עד שמישהו קיבל את ההזמנה. מאקרים עבד בחברות סטארט-אפ אחרות כדי שיוכל להחזיק את החברה שלו בחיים.

"לא היה לנו זמן"

רק בשנת 2014 החליט המנכ"ל של Go-Jek להכניס לתמונה אפליקציית מובייל בעזרת מימון מקרן הפרייבט אקוויטי Northstar Group. כשהשירות הושק בראשית 2015, הוא היה כה פופולרי עד ש-Go-Jek לא הצליחה להתמודד עם הביקוש. "לא היה לנו זמן לשבת ולחשוב איך לעשות אופטימיזציה של המערכת", אמר מאקרים. כל מה שיכול היה להשתבש - השתבש.

מספר ההורדות של Go-Jek קפץ ל-4 מיליון תוך שישה חודשים, ואחר כך ל-9 מיליון עד סוף השנה, דבר שהביא לקריסות נרחבות. מאקרים החל לשכור את שירותיהם של מתכנתים באינדונזיה כדי לייצב את השירות, ובסופו של דבר רכש שתי חברות סטארט-אפ הודיות כדי לחזק את היכולות של החברה.

בדצמבר, שר המסחר של אינדונזיה אסר על השימוש בכלי רכב פרטיים לצורך תחבורה ציבורית. הדבר עורר זעם ציבורי, וההאשטאג הפופולרי היה #SaveGojek. השיא אינדונזיה ג'וקו וידודו מהמר על ההיי-טק כתחום שימציא מחדש את הכלכלה של ארצו, שהיקפה 888 מיליארד דולר, ולכן הפך את ההחלטה במהירות. אפליקציות כמו Go-Jek זקוקות לניהול, לא לאיסור על קיומן, כך אמר הנשיא, שאמר כי הוא רוצה להקים אלף חברות סטארט-אפ וכלכלה דיגיטלית בהיקף של 130 מיליארד דולר עד לשנת 2020.

המחלוקת לא שככה. רק השבוע, נהגי מוניות ערכו מחאות ענק נגד אפליקציות הנסיעות, וגרמו לעצירה מוחלטת של התחבורה בג'קרטה.

הסכסוך בין מאקרים לבין טן, לצד המחאות, הוא חלק מקרב נרחב יותר לתפיסת נתח משווקי ה"לפי דרישה" (on demand) העצומים של אסיה.

הערכות שווי נדיבות

כדי לשמור על יתרון תחרותי, Go-Jek מגייסת מאות מיליוני דולרים. המשקיעים שלה כוללים את קרן סקויה ואת DST Global של יורי מילנר, שהיה אחד המשקיעים הראשונים בפייסבוק. Go-Jek חותרת להגיע להערכת שווי של מיליארד דולר. "נהפוך לחברת יוניקורן מאוד בקרוב", כך אמר מאקרים. חברת Grab, שהמשקיעים שלה כוללים את GGV Capital, סופטבנק ואת ורטקס ונצ'ר, קיבלה הערכת שווי של 1.5 מיליארד דולר בדצמבר 2014, כך על פי CB Insights.

"Go-Jek הציבה תקדים לחברה מקומית שהצליחה", כך אמר תומס צאו, מנהל משותף ב-Gobi Partners, אחת מקרנות ההון סיכון הסיניות הראשונות שהצליחה לחדור לדרום מזרח אסיה וכבר השקיעה ב-22 חברות סטארט-אפ.