"עולם המציאות המדומה ישנה את האנושות בשנים הקרובות"

תומר חן, מייסד מובקו מדיה: "כמות החברות הישראליות הפועלות בתחום המובייל בלתי נתפסת" ■ "היום חברות מבינות שהן צריכות להשקיע המון בשיווק במובייל כדי להצליח, הרבה יותר ממה שהיה נהוג עד לפני שנה"

תומר חן/ צילום : מורן לוי
תומר חן/ צילום : מורן לוי

חברת מובקו מדיה של תומר חן, הפועלת בתחום הצומח במהירות של שיווק אפלקציות, עשתה קפיצת דרך גדולה מאוד בשנה האחרונה. חן, שכונה "ילד הפלא", החל את פעילותו העצמאית כבר בגיל 14 והיום הגיע לגיל "המופלג" של 22. 

כיום חברת מובקו מדיה של חן היא אחת מחברות שיווק האפליקציות המצליחות בעולם. החברה הציגה כמובן בתערוכת המובייל השנתית שהתקיימה לאחרונה בברצלונה. בשיחה עם "גלובס" מספר חן על ההתחלה שלו בתור יזם עצמאי, פעילות החברה, שיווק אפליקציות בארצות שונות, לאן לדעתו צפוי עולם המובייל והאפליקציות להתפתח ועוד.

"ההורים שלי תמיד דחפו אותי לממש את הסקרנות שלי והכי חשוב - הם לא הפריעו לי. הם פיקחו מהצד אבל לא מנעו ממני ללכת ולעשות דברים, למשל לעשות רישיון של די.ג'יי. אז כמו פה, אמרתי להם שאני אוהב את זה וזה מרתק אותי אז הם לא מנעו ממני את זה אבל כשהם ראו שהציונים שלי מתחילים לרדת בתיכון זה קצת הדאיג אותם", הוא אומר. "כשהגעתי לתיכון שמו אותי ב-5 יחידות מתמטיקה אבל אני דרשתי לרדת ל-3 יחידות וגם שם הציון שלי לא היה משהו אבל כבר אז ידעתי שזה לא משנה, שזה שטויות. אגב, לא אספתי את תעודת הבגרות שלי עד היום". 

איך היה בברצלונה? 

"זאת השנה הרביעית שאנחנו משתתפים בתערוכת ברצלונה אבל זו השנה הראשונה שממש הצגנו שם בדוכן. ברצלונה זה סימן דרך בשבילי, פעם ראשונה הייתי שם כשהייתי בן 17 בערך והגעתי לשם כי קראתי על זה בחדשות. התחלתי כעצמאי, העברתי סדנאות, אבל הכל היה בארץ. ואז אחת החברות הגדולות בעולם פנתה אליי והם אמרו לי שהם שמעו עליי ורצו להזמין אותי לתערוכה. אז הגעתי לשם וזה לגמרי פתח לי את העיניים למה שקורה בעולם ולחשיבות של לצאת ולהיפגש עם אנשים", הוא אומר. 

גם אתה מבין כמה השוק הישראלי פצפון. 

"זה נכון אבל מהצד השני יש בברצלונה בערך 20-25 אחוז ישראלים. יש המון המון ישראלים. ואז בא הרעיון של מובקו ושנה אחר כך כבר טסתי לשם בשני כובעים - מובקו כבר הייתה בהתחלה ועדיין עשיתי קורסים וסדנאות. ואחרי זה הבנתי שאני אוהב את הפעילות של מובקו אז שנה אחרי זה כבר הגעתי עם עוד עובדת של מובקו לברצלונה, ב-2015, והשנה כבר היה לנו דוכן ונסענו 5 אנשים.. אגב, כבר סגרנו מקום בתערוכה של 2017 כי אם אתה לא עושה את זה עכשיו אז אחר כך מאוד קשה להיכנס". 

מובקו מדיה זכתה בחודשים האחרונים במספר קמפיינים בולטים, ביניהם שיווק האפליקציה של מקדונלד'ס בארה"ב, בנק הדם הקנדי, אמזון בהודו, דנונה בצרפת ועוד. 

"כמות בלתי נתפסת של ישראלים במובייל" 

כמה אנשים עובדים היום במובקו? 

"16 אנשים בישראל ועכשיו אנחנו מתחילים אופרציות בברזיל והודו מכיוון שיש לנו הרבה לקוחות בשתי המדינות האלה. כמעט ואין לנו לקוחות בישראל". 

זה כנראה בגלל שהשוק כאן הוא מאוד מאוד קטן. 

"נכון, אבל כמות האנשים שמתעסקים במובייל מכל הסוגים שלו בארץ היא בלתי נתפסת. רק כאן ליד שדרות רוטשילד יש עשרות חברות שפועלות בתחום הזה. מובייל מכל הסוגים. יש לנו כאן כמה מתחרים שאמנם לא עושים בדיוק מה שאנחנו עושים אבל גם הם פועלים בתחום של שיווק אפליקציות". 

"בברצלונה למשל פגשנו המון חברות ישראליות עם עשרות עובדים כל אחת שבארץ בכלל לא שמענו עליהם ולא הכרנו אותם. יש למשל חברה בשם פלייטיקה שמפתחת משחקים למובייל בעיקר ומעסיקה כ-1,300 עובדים. הרוב הגדול של הישראלים לא מכירים אותה". 

מה עוד קורה אצלכם? 

"נפגשנו למשל עם בנק ישראלי גדול ששם לעצמו מטרה להעביר את כל הלקוחות שלו מהמחשב למובייל במהלך 2016". 

עם הצעירים לא תהיה בעיה אבל אצל המבוגרים זה אתגר. 

"לא בהכרח. צריך רק להדריך אותם פעם אחת ואז הם נדלקים ומתלהבים ומתחילים להשתמש בזה המון". 

יש דברים גדולים כמו משכנתא שלגביהם עדיף לגשת לבנק. 

"נכון. אבל גם כאן הם רוצים שהלקוח יתחיל את התהליך במובייל או במחשב ואז לאחר מכן להגיע לסניף. כלומר, לחסוך כמה שיותר זמן של הלקוח מול הפקיד בסניף. שילוב של פעילויות בין עולם האונליין לעולם האופליין. חייבים להיות עירניים לטרנדים כל יום, אסור לעמוד במקום וחייבים לפתח דברים כל הזמן ולחשוב קדימה על השלב הבא". 

השינויים היום מאוד מאוד מהירים. 

"נכון. וגם הכל זמין מאוד. אבל במדינות המתפתחות עדיין זמן האוויר מאוד מאוד יקר. בהודו למשל היחס הוא 5 שעות עבודה לשעת דאטה, לשעת גלישה. עובדים שם בעיקר עם טוקמנים כאלה. כלומר רק להוריד אפליקציה זה הרבה מאוד כסף לפעמים אז יצרנו מצב שכל מי שהוריד את האפליקציה של המותג שאנחנו קידמנו קיבל החזר שווה כסף על זמן האוויר שלקח לו להוריד. אבל התהליך של הרחבת הזמינות והגדלתה ברחבי העולם מתקדם כל הזמן". 

איך המצב בברזיל? 

"אותי פחות מושך להילחם באלפי חברות שפועלות בצפון אמריקה למשל. השווקים המתפתחים מאוד מאתגרים אבל יש שם הזדמנויות גדולות מאוד. אבל אם אתה פועל במקום כמו ברזיל אתה ממש צריך לחנך את השוק מה זה מובייל בכלל. זה דורש להיפגש איתם 6-7 פעמים שם, בקצה השני של העולם, ולהסביר להם איך עושים את זה ולמה זה טוב. אבל זה הרבה יותר מושך אותי. אנחנו רואים שהם צמאים לזה ורוצים ללמוד מאיתנו אבל זה לא פשוט כי צריך להתגבר גם על פערי שפה ותרבות לפעמים למרות שהאנשים בתפקידים הבכירים ומהמעמדות הגבוהים יודעים אנגלית ממש טוב והם משכילים". 

"מעטים היזמים שמצליחים" 

איך עובד המודל העסקי שלכם? 

"בגדול המודל די ברור - אנחנו עובדים על הצלחה בלבד, שזה עוד אחד מהיתרונות שלנו. כלומר אנחנו מקבלים תשלום רק אם הבאנו משתמשים לאפליקציות של הלקוחות שלנו. זה יכול להיות 10 סנט ללקוח, 2 דולר או יותר. לעיתים זה גם מדורג. זה מצב של WIN-WIN, כלומר כולם נהנים. הסיכון נופל עלינו אבל אנחנו יודעים איך לעשות את זה, אז זה עובד. אגב, יש לא מעט קמפיינים שלא מצליחים ויורדים כבר אחרי כמה ימים. בדרך כלל אלה קמפיינים קטנים". 

רוב האפליקציות נעלמות 

"נכון. רק אחוז מאוד קטן מגיע לאלפי משתמשים או עשרות אלפי משתמשים. הרוב יורדות למרתפי האפ-סטור והגוגל פליי מהר מאוד". 

איך אתה רואה את העולם הזה מתפתח בשנה הקרובה 

"במובן השיווקי-פרסומי רואים שהצרכנים הרבה הרבה יותר סלקטיביים בבחירת האפליקציות שלהם. גם אם האפליקציה חינמית זה ממש לא אומר שיורידו אותה. אני פוגש הרבה מאוד יזמים שבטוחים שהם הולכים לשנות את העולם אבל מעטים מאוד מצליחים והופכים להיות הווייז או הוואטצאפ הבאה. 99% מהאפליקציות לא מגיעות אפילו קרוב להצלחה. אז ההשקעה בשיווק וקידום אפליקציות הופכת להרבה יותר מאסיבית ומקצועית. יש לקוחות שמוכנים לשלם 10 דולר ויותר עבור משתמש שמוריד את האפליקציה שלהם בחינם, ובמקביל משקיעים המון המון כסף בפרסום. היום, אגב 80% מההשקעה באפליקציה הולך לשיווק ורק 20% לפיתוח והטכנולוגיה. פעם זה היה 50% שיווק ו-50% מו"פ". 

"ומהצד הטכנולוגי, אני חושב שכל הנושא של מציאות מדומה יתפתח בצורה מאוד מאוד משמעותית בשנים הקרובות. זה משהו מדהים כי אתה ממש יכול להרגיש כאילו אתה בתוך הסיטואציה. מה שראיתי בברצלונה עכשיו עדיין לא ראיתי עד היום בשום כנס". 

השאלה מה יהיה המחיר 

"כמו בכל דבר, בהתחלה זה יהיה יקר אבל המחיר יירד ככל שיהיו יותר משתמשים והטכנולוגיה תתפתח. יש לזה אינסוף שימושים וזאת חוויה מדהימה". 

אתה רואה את זה מתפתח לתוך עולם האפליקציות 

"האפליקציות יהפכו להיות חלק מהחיים בצורה הרבה יותר ממשית. לשם העולם הולך. זה אולי קצת מפחיד אבל אי אפשר לעצור את זה. יש המון חברות שמתחילות לחשוב איך להשתמש בטכנולוגיה הזאת לצרכים שיווקיים וקשה לדעת איך זה יתפתח. היום עולם הפרסום הולך לכיוון של להיות חלק מהחוויה של המשתמש או הצופה ולא להפריע לו. מה שהיה פעם פרסומות סמויות הופך להיות פרסומות שהן חלק מהחוויה. אף אחד לא יודע לאן זה יתפתח. לדעתי זה ישנה את האנושות, ממש ככה". 

התחלת את הפעילות היזמית בגיל 14... 

"כן. אני מאוד סקרן וההורים שלי דחפו אותי אז רצתי קדימה. למשל, אני מאוד אוהב לבשל למשל אז אם אני נדלק על איזה תבלין אני בודק אותו מאוד לעומק ומנסה אותו. אני אוהב לנסות ולבדוק כל הזמן דברים חדשים. היום, אגב, אנחנו מריצים מעל 500 קמפיינים, רובם ככולם בעולם". 

כמה זה היה לפני חצי שנה? 

"פחות מחצי. אנחנו מתפתחים בקצב מאוד מהיר וכבר יש לנו שם, מכירים אותנו בעולם. אנחנו גם נוסעים הרבה בעולם, נפגשים עם לקוחות ומראים להם את האפקטיביות של הקמפיינים שלנו ואני שמח שאנחנו מצליחים. יש לנו הרבה מאוד לקוחות באירופה, באיזור סן פרנסיסקו, קוריאה, יפן, הודו וקצת בסין". 

"אגב, עם רוב הלקוחות אנחנו לא נפגשים ולא מדברים איתם. זה עולם טכנולוגי שמבוסס על מיילים, טלפון או וואטצ-אפ. ככה זה בעולם המפותח, אירופה וצפון אמריקה. במקומות כמו ברזיל והודו זה שונה כי הם רוצים לראות את האדם, להיפגש איתו ולחוש אותו לפני שהם סומכים עליו וסוגרים איתו פגישה. עכשיו כשבאנו לברצלונה כמעט ולא היו לנו פגישות שקבענו מראש. עמדו בתור כדי להיפגש איתנו, והיינו שם 5 אנשים. עבדנו מסביב לשעון".