בכירים בקק"ל ליו"ר: "אין תקציב לטפל בשריפות הקיץ ביערות"

מנהלי האזורים: "תקציב מינהל פיתוח קרקע לפעולת המרחבים והאזורים היערניים עומד על 36 מיליון שקל, שהם שווה ערך לכל היותר של 3 מיליון שקל בשנה לאזור. המשמעות המעשית - הקפאת כל פעולה אמיתית בשטח"

יער של קק"ל / צילום: קק"ל
יער של קק"ל / צילום: קק"ל

"הדבר שהכי מפחיד את כל מי שעוסק בתחזוקת יערות הקרן הקיימת לישראל הוא שהקיץ מתקרב, ואנחנו חוששים שבגלל הירידה בהכנסות קק"ל והקיצוץ התקציבי הרוחבי, ביערות קק"ל יפרצו שריפות שבקיץ הזה אין לנו תקציב להיערך אליהן, אין לנו תקציב לטפל בהן - והסכנות לציבור המטיילים והנופשים מובנות מאליהן" - כך אומרים ל"גלובס" גורמים בכירים בתחום הייעור בקק"ל.

בצעד חריג ביותר פנו לפני כשבועיים כל מנהלי האזורים בקק"ל ליו"ר הארגון דני עטר. במכתבם, שהוגדר כ"פנייה דחופה בעניין קיצוץ תקציבי בלתי סביר לנושא ניהול היערות" ושהגיע לידי "גלובס", כתבו תשעת מנהלי האזורים כך:

"התבשרנו בימים האחרונים, שתקציב מפ"ק (מינהל פיתוח קרקע) לפעולת המרחבים והאזורים היערניים עומד על 36 מיליון שקל, שהם שווה ערך לכל היותר של 3 מיליון שקל בשנה לאזור. מעולם ב-25 השנים האחרונות לא הוצע תקציב כזה. דווקא עכשיו, כאשר קק"ל ואתה אישית מכריזים על מחויבות קק"ל לניהול היערות והשטחים הפתוחים, הוחלט על תקציב שפירושו המעשי הקפאת כל פעולה אמיתית בשטח.

"המשמעות המעשית של תקציב זה בשטח היא עצירת פעולות היסוד שלנו כגון תחזוקת תשתיות קק"ל, בטיחות מבקרים ביער, חניוני תנועות נוער, תחזוקת דרכים, מניעת שריפות וכיבוין, וכמובן הטיפול ביער עצמו. מדובר הן בפגיעה חמורה ובלתי הפיכה במה שבנינו במשך שנים רבות והן בפגיעה תדמיתית קשה.

"התקציב המינימלי הנדרש על מנת לשמר את הקיים לכל אזור יערני (ללא פיתוח נוסף כלשהו) עומד על לפחות 9 מיליון שקל, כפי שהיה בכל ארבע השנים האחרונות. יודגש שתקציב זה הוא המינימום הנדרש לשמירה על הקיים. התקציב האמיתי הנדרש לאזור על מנת לעמוד בכל המטלות הנוספות חדשות לבקרים הוא 11 מיליון שקל. אנו פונים אליך לשקול מחדש את החלטות התקציב. אם אפשר נשמח להגיע אליך בהקדם לשיחה בנושא התקציב ובעיות קשות נוספות העולות בתקופה האחרונה ומפריעות מאוד למילוי משימתה של קק"ל בניהול יערותיה".

בתגובה נמסר מלשכת יו"ר קק"ל: "התקציב החדש שמוביל יו"ר קק"ל דני עטר נועד לשים קץ לשנים של חוסר סדר כלכלי ובזבוזים בארגון. תקציב זה, שנמצא בשלבי גיבוש ויובא לאישור בסוף מאי, יהיה לראשונה בהיסטוריה של קק"ל שקוף לציבור ויבטא באופן המובהק ביותר את ערכי קק"ל, ורק אותם. יו"ר קק"ל הצהיר כמה פעמים כי על אף הקיצוץ הרוחבי, נושאי הליבה בהם עוסקת קק"ל, ובכלל זה תקציב הטיפול ביערות, לא ייפגעו. עם ישראל יוכל להמשיך וליהנות בחינם מיערות קק"ל המתוחזקים ברמה הגבוהה ביותר".