האם בן-משה מציע לקנות את מגה ב-8 מיליון שקל בלבד?

מוקדם יותר הופצה מטעמו של בן-משה הודעה לעיתונות, לפיה הוא יותיר בקופת הנאמנים 480 מיליון שקל, אולם בדיקה מדוקדקת שביצע "גלובס" מעלה תמונה אחרת

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

האם איש העסקים מוטי בן-משה מציע לרכוש את רשת מגה תמורת 8 מיליון שקל בלבד או מעט יותר? מטעמו של בן-משה פורסמה היום (ד') הודעה לתקשורת, לפיה בן-משה גיבש מתווה אשר "יותיר בקופת הנאמנים סך מהותי של כ-480 מיליון שקל ויצמצם בלפחות 300 מיליון שקל את היקף הנשייה מקופת הנאמנים, כך שהנושים של מגה יזכו לשיעור החזר מהותי גבוה ביותר - ללא צורך בהליכים משפטיים ארוכים ולא ברורים".

בן-משה, נזכיר, מצוי בהליכים מתקדמים לרכישת השליטה בחברה-האם לשעבר של מגה, אלון רבוע כחול. עיון מדוקדק בפרטי הצעתו של בן-משה מעלה כי בפועל מבקש בן-משה לפתור, באמצעות מתווה אחד שבסיומו ירכוש את רשת מגה, גם את החובות וההתחייבויות של אלון רבוע כחול כלפי מגה - ובפועל לשלם מעבר לכך סכום זעום עבור הרשת עצמה.

כך, בן-משה מציע "תשלום של 200 מיליון שקל לקופת הנאמנים, במזומן, בתשלומים ובמניות של רבוע כחול". נזכיר כי בעת שנחתם הסדר החוב עם הספקים בקיץ 2015, התחייבה אלון רבוע כחול לאפשר לספקים להמיר את "החוב הנדחה" קרי, 30% מהחוב שלא שולם עדיין לספקים, במניות של אלון רבוע כחול. בפועל מדובר בסכום של 192 מיליון שקל מתוך ה-200 מיליון שמציע בן-משה לשלם. נאמני מגה כבר הודיעו לאלון רבוע כחול כי הם דורשים ממנה לעמוד בהתחייבות זו.

בהצעה של בן-משה הוא אמנם מציע אפשרות שכל ה-200 מיליון שקל ישולמו במזומן, אבל גם במקרה זה הכוונה היא שהדבר יבוא על חשבון "החוב הנדחה" לספקים. המשמעות היא כי בנוסף לכך יוזרמו רק מיליוני שלקים בודדים עבור מגה.

יתרה מכך, אם בן-משה יבחר באופציה להזרים את ה-200 מיליון שקל במזומן, הרי שהספקים עלולים להיות מופלים לרעה, כיוון שסכום זה ייכנס לקופת הנושים ויחולק בין כולם ולא רק בין הספקים.

בא-כוחו של בן-משה אישר ל"גלובס" כי "במסגרת ההסדר תבוטל אופציית הספקים". לדבריו, "האופציה לא שווה ולא הייתה שווה 192 מיליון שקל, כי החברה לא שווה ולא הייתה שווה 192 מיליון שקל, בדיוק כמו המניות שהוקצו לעובדי מגה. הן יכולות היו להיות שוות. הספקים ידעו אז מה הם מקבלים".

סעיף נוסף בהצעתו של בן-משה מתייחס ל"פירעון חובות מגה לבנקים (שלא מקופת הנאמנים) בהיקף של כ-300 מיליון שקל וויתור על זכות החזרה לקופת הנאמנים בגין אותם סכומים. מהלך זה מפחית את היקף הנשייה מקופת הפרוק בסכום הנ"ל ושווה ערך לכ-150 מיליון שקל, על בסיס דיבידנד הפירוק המוערך מקופת הנאמנים לנושים הלא מובטחים".

האם אמנם יש כאן תוספת תשלום של 300 מיליון שקל? התשובה היא שלילית. מדובר בדיוק בסכום שאלון רבוע כחול ערבה לחובות הבנקים, וכך או אחרת, היא תפרע אותו ללא קשר לקופת הנשייה.

בהצעה מצוין כי "בן-משה ירכוש את המלאי בסכום המוערך בכ-140 מיליון שקל, ובנוסף ישמר לנושי מגה את הסכום המזומן בקופת הנאמנים בסך נוסף המוערך בכ-140 מיליון שקל", וזאת על בסיס מידע שנתקבל מן הנאמנים.

כאן חשוב לציין כי בכל מקרה של מכירת מגה, הסכום המזומן בקופת הנאמנים אמור לשמש את הנושים ולא את הרכוש; וכן כי בכל מקרה, הרוכש מחויב לשלם עבור המלאי שבחברה בנוסף לתשלום עבור הרשת. יוצא איפה שסעיף זה חסר כל משמעות.

בצדו של בן-משה מאשרים כי "המתווה מדבר על חיסול ההתחשבנויות הרבות בין אלון רבוע כחול למגה", ומציינים בצד זה כי גם לאלון רבוע כחול תביעות כלפי מגה שהיא אף הציגה לנאמנים, ואלה מגיעות ל-1.34 מיליארד שקל.

את הצעתו של בן-משה העבירו לנאמנים באי-כוחו, עו"ד רענן קליר ממשרד קליר בנימיני ועו"ד דוני טולידאנו ממשרד ארדינסט, בן-נתן, טולידאנו ושות'. אלה ציינו כי "מודגש כי קיימת היתכנות גבוהה להוצאת המתווה של בן-משה אל הפועל באופן ודאי ומהיר. כך ניתן יהיה להבטיח במהרה ביטחון תעסוקתי לעובדים במגה לאורך זמן, הגדלת דיבידנד הפרוק לנושים והמשך פעילותה של הרשת לטובת צרכנים וספקים כאחד", וכי "הוצאתו לפועל של המתווה תלויה למעשה רק באישור הנושים ובאישור בית המשפט, שכן לא קיימת כל בעיה של הגבלים עסקיים, ואין צורך בהליכים משפטיים מול רבוע נדל"ן".

נאמני מגה מסרו בתגובה כי "מדובר במכתב ולא בהצעה שנתמכת בערבות. אין במכתב דבר למעט ניסיון לחמוק מהתחייבויות של רבוע כחול ורבוע נדל"ן כלפי מגה וניסיון לקבל הפטר מאחריות לנושאי משרה של רבוע כחול ורבוע נדל"ן, והכול במסווה של הצעה. יצוין כי מצבה המשתפר של רשת מגה מקטין את הדחיפות למכירה, מאחר שערכה עולה בהדרגה".