לראשונה: ריית'און האמריקאית תקיים רכש גומלין בישראל

הרקע להסכם לרכש ב-9.5 מיליון דולר הוא שיתוף הפעולה בין ריית'און לחברת רפאל מערכת לחימה לפיתוח ולייצור של המערכת החדשה להגנה מפני רקטות וטילים, שרביט קסמים

שרביט קסמים / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
שרביט קסמים / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

יצרנית הנשק האמריקאית ריית'און תקיים בישראל בחמש השנים הקרובות רכש גומלין בהיקף כולל של 9.5 מיליון דולר בקירוב. ההסכם על ביצוע הרכש של החברה האמריקאית בארץ נחתם אמש (ד') בארה"ב בין בכירים בחברה למנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה והתעשייה, זיוה איגר.

הרקע להסכם הוא שיתוף הפעולה בין ריית'און לחברת רפאל מערכת לחימה לפיתוח ולייצור של המערכת החדשה להגנה מפני רקטות וטילים, שרביט קסמים. במסגרת שיתוף הפעולה, לשתי החברות חלקים שווים במיזם: רפאל מייצרת את טיל היירוט המשמש את המערכת, ואילו ריית'און מייצרת את המשגרים, המכלולים ואמצעים נלווים נוספים.

רפאל וריית'און החלו למסור בשבועות האחרונים רכיבים ראשונים של מערכת ההגנה החדשה למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר, וזאת לקראת פריסה מבצעית שלה שצפויה בקרוב. המערכת מיועדת לענות על איום של רקטות כבדות וטילים מתקדמים שמערכת כיפת ברזל אינה מסוגלת ליירט.

ריית'און נחשבת אחת מיצרניות הנשק הגדולות בעולם, וזאת הפעם הראשונה שהיא מתחייבת לקיים רכש גומלין בישראל. על פי ההסכם החדש, את הרכש שלה בישראל תמקד החברה במפעלים מתחום האלקטרוניקה ועיבוד שבבים - רבים מהם כבר משמשים ספקי משנה של רפאל במסגרת מיזמים שונים שבהם מעורבת החברה.

ברשות לשיתוף פעולה תעשייתי אמרו כי חלק ניכר מחברות אלה פעיל בצפון הארץ. "ההסכם עם ריית'און מהווה צעד משמעותי של הבעת אמון ביכולות של המשק הישראלי לפתח ולקדם מוצרים ושיתופי פעולה עם חברות זרות שהן שחקניות בינלאומיות מובילות בתחומן", אמרה מנהלת הרשות, איגר.

מאז שנת 2007, עת החלה התוכנית לפיתוח המשותף של שרביט קסמים, העמיד הממשל האמריקאי סיוע כספי מיוחד בהיקף כולל של כ-800 מיליון דולר. הסיוע הכספי מצד ארה"ב לתוכנית זו, כמו גם לתוכנית טילי ההגנה חץ 3, עתיד להימשך גם במהלך השנים הקרובות.