בעלי הקרקעות של תל השומר בתביעת ענק נגד המדינה

משפחת ליטוינסקי, שהחזיקה בקרקעות שעליהן הוקמו מחנה תל השומר ובית החולים שיבא, דורשת מהמדינה להשיבן ולפצות אותה בהתאם ■ עיריית ר"ג: "יעכב את תוכנית הבנייה במקום"

בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי

תביעת ענק נגד המדינה: משפחת ליטוינסקי, שהחזיקה בקרקעות שהופקעו ממנה על-ידי השלטון הבריטי, דורשת להשיב את הקרקעות לידיה. מהעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד רשות הפיתוח, עיריית רמת-גן והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, דורשת המשפחה להשיב לה את הקרקעות, לפצותה, או להעביר אליה קרקעות חלופיות.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד מורן גור וענבר וידאל ממשרד רייסמן גור, מתארים העותרים כי בשנות ה-30 רכשו מוריס, אמיל וריימונד ליוינסקי, ילדי יעקב אלחנן ליטוינסקי ממייסדי תל-אביב, קרקעות בהיקף של 1,700 דונם במזרח רמת-גן, שבשטחן הוקמו לימים מחנה תל השומר, חלקים משכונת קרית קריניצי ובית החולים שיבא. את העתירה הגישו יורשיהם.

על הקרקעות שרכשה החלה המשפחה לתכנן מושבה בשם "תל ליטוינסקי" המאופיינת בבתים צמודי קרקע, אלא שעם פרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939 הפקיע הצבא הבריטי מהמשפחה 1,200 דונם, ופיתוח השכונה הוקפא. בשטח המוקפא הוקמו ב-1942 מבנים טרומיים, שהפכו לימים לבית חולים שדה של הצבא האמריקאי שקלט פצועים מהמערכה במצרים, ולמחנה שזכה לכינוי "מחנה תל ליטוינסקי".

לאחר שנה פינו האמריקאים את המחנה, והצבא הבריטי עשה בו שימוש. מחנה ליטוינסקי נכבש על-ידי חטיבת אלכסנדרוני באפריל 1948. לאחר קום המדינה הופקע ממשפחת ליטוינסקי ללא פיצוי שטח נוסף לצורך הקמת בית חולים מרכזי של צה"ל, ודוד בן-גוריון אף קרא לבית החולים תל השומר על שם ארגון השומר. היישוב החדש, תל השומר, הוגדר על-ידי המדינה כשכונה עירונית שקיבלה שירותים מעיריית תל-אביב.

בעתירה טוענים יורשי משפחת ליטוינסקי כי בשנות ה-50 חוותה המשפחה קושי כלכלי, ובשנת 1957 הוחלט לפרק את השיתוף בין האחים, שנותרו בעלים משותפים של חלקות מסוימות. חלקות אחרות שימשו את מחנה תל השומר עד היום. משהופקעו למשפחה מעל ל-1,200 דונם שלימים הורישו זכויותיהם לתובעים, ללא פיצוי הולם, יש לראות בהליך כפוגע המקים פיצויי הפקעה או חילופי קרקע או השבת הקרקע, לרבות דמי שימוש ראויים והוגנים.

"ביטול קניינם של העותרים על-ידי פעולות הנתבעות, לרבות מדינת ישראל, ללא פיצוי ראוי, מקים להם פיצויים ראויים מן החסד ומן הסבל", נכתב בעתירה. "יש לראות את חזון האחים ושטחם המקורי בבעלות פרטית על 1,700 דונם כמקשה קניינית אחת, לרבות ניפוץ חזון המושבה בהמרתו לציבורי מובהק ללא כל יכולת הנאה ממנו".

מרשות הפיתוח נמסר בתגובה כי "התביעה הועברה אלינו, ועמדת רמ"י תוצג בבית המשפט באמצעות פרקליטות מחוז תל-אביב".

אביבית מאור-נמרודי, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן, מסרה כי "התביעה של משפחת ליטוינסקי מעמידה בסימן שאלה את המהלך שאותו יזמה המדינה באמצעות הותמ"ל להוספת אלפי יחידות דיור במתחם תל השומר והבסיס הצבאי, וכן בקשר לתוכנית הבנייה המאושרת בשיכון הרופאים לבניית 1,800 יחידות דיור. התביעה ככל הנראה תעכב למשך שנים מימוש תוכניות אלה בהיקף של אלפי יחידות דיור".