התעשיינים: לחייב את חברות הבנייה הזרות לרכוש חומרי גלם בישראל

התעשיינים חוששים כי החברות הזרות שיענו לקול קורא שפרסמו משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון ייבאו לארץ את חומרי הבנייה השונים, לרבות ריהוט ומוצרי גימור לדירות מארצות המוצא שלהם, וזאת תוך פגיעה במפעלים המקומיים

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש קורא לשר האוצר משה כחלון ולשר הבינוי והשיכון יואב גלנט לחייב את חברות הבנייה הזרות שעתידות לפעול בישראל למען הרחבת היצע הדיור, להשתמש בחומרי גלם מתוצרת מקומית.

קבינט הדיור אישר לפני שבועות אחדים פנייה לחברות ביצוע זרות, בניסיון להאיץ תוכניות של בנייה למגורים ברחבי הארץ. התעשיינים חוששים כי החברות הזרות שיענו לקול קורא שפרסמו משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון ייבאו לארץ את חומרי הבנייה השונים, לרבות ריהוט ומוצרי גימור לדירות מארצות המוצא שלהם, וזאת תוך פגיעה במפעלים המקומיים. על פי נתוני התאחדות התעשיינים, ברחבי הארץ יש כ-300 מפעלים וחברות שפועלים בתחום זה, והם מעסיקים רבבות עובדים.

"אין לנו בעיה עם תחרות, ולו שתהיה הוגנת", אמר היום (ה') ל"גלובס" תעשיין בכיר שפועל בענף מוצרי הבנייה. "אני חושש מאוד שלחברות הזרות יהיה הכי נוח להביא איתן גם את מוצרי הגימור לדירות מאותם ספקים שהם כבר מכירים ושאיתם הם כבר מקושרים. עם זאת, מאות מפעלים ברחבי הארץ עשויים למצוא עצמם מול שוקת שבורה. מוטב יהיה שהמדינה תשכיל לחייב את החברות האלה לקיים את הרכש של אותם מוצרים בשוק המקומי".

בפנייה לשרים גלנט וכחלון בעניין זה, כתב נשיא התאחדות התעשיינים, ברוש כי "במסגרת התנאים לבחירת החברות הזרות שייכללו במאגר הקבלנים הרשאים לבנות למגורים בישראל וכתנאי למתן היתר פעילות בישראל - יש לתת העדפה בררוה לרכישת טובין מתוצרת הארץ, וזאת כחלק מהדרישות שבהן חברות אלה יצטרכו לעמוד".

עוד קרא ברוש לשרים, לחייב את החברות הזרות לעמוד בתקנים הישראליים, כמו גם להעסיק את עובדיהן בארץ בכפוף לחוקי העבודה הנהוגים. "ראוי לקבוע כי החברות הזרות יחויבו לקיים רכש מקומי של 35% לפחות מכלל רכישות הטובין שלהן. במסגרת זו, לא יכללו טובין המשמשים כמוצרי תשתית כמו עבודות עפר, קרקע ובטון המשמשים ישירות את הפרויקט, והדבר יגובה בהצגת תוכניות מימוש מחייבות מצד החברות הזרות", כתב נשיא התאחדות התעשיינים. "יש לפקח על יישום תוכניות אלה, וזאת כדי להימנע מפגיעה ישירה בתעשייה המקומית".

גורמים במטה הדיור שבמשרד האוצר אמרו ל"גלובס" בהתייחס לקריאות התעשיינים כי "החברות הזרות שעתידות להגיע לישראל ישמשו קבלניות משנה של חברות מקומיות, ולפיכך הסוגיה של רכש מוצרי הגלם והמוצרים הנלווים כמעט ואינה רלוונטית אליהן. היות ואנו פועלים בשוק חופשי - אנו מציעים שכל חברה תרכוש את המוצרים הטובים ביותר ובמחירים הטובים ביותר, וכמובן שנשמח אם ירכשו מה שיותר מוצרים מתוצרת הארץ".