חשש בשווקים: זה המהלך שיטרפד ההסכם להקפאת תפוקת הנפט?

תפוקת הנפט של רוסיה צמחה ב-2.1% במארס לרמה של 10.912 מיליון חביות ביום ■ ב-17 באפריל, 15 יצואניות נפט גדולות, בהן רוסיה, קטאר וסעודיה, צפויות להיפגש ולגבש הסכם שיוביל להקפאת התפוקה ■ בכיר סעודי הזהיר כי אם מדינה מסוימת תגדיל את התפוקה, גם סעודיה תפעל כך

נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מחירי הנפט צנחו בסוף השבוע בכ-4% והתרחקו מרף ה-40 דולר לחבית. הסיבה המרכזית לכך היא גידול חד בתפוקת הנפט של רוסיה בחודש מארס, מהלך שמטיל ספק על יכולתן של יצואניות הנפט הגדולות להגיע להסכם בעניין הקפאת התפוקה.

תפוקת הנפט של רוסיה צמחה בכ-2.1% במארס לרמה של 10.912 מיליון חביות ביום, כך לפי נתונים שפרסם ביום שישי משרד האנרגיה הרוסי. מדובר בשיא של יותר מ-20 שנה, כאשר השיא הקודם שנרשם בינואר השנה ועמד על 10.91 מיליון חביות ביום.

נזכיר, רוסיה, שלפחות 50% מהכלכלה שלה מבוססת על יצוא נפט, דחקה ביצואניות נפט אחרות להתכנס ולגבש הסכם שיוביל להקפאת התפוקה. עוד 14 יצואניות נפט אחרות, ביניהן סעודיה, קטאר וונצואלה, הסכימו להיפגש בדוחא בירת קטאר ב-17 באפריל כדי לגבש הסכם שכזה. אולם, המהלך של רוסיה להגדלת התפוקה עלול להוביל לביטול המפגש שכן בכיר סעודי אמר לפני מספר ימים בראיון ל"בלומברג" כי אם מדינה אחת תגדיל את התפוקה, גם סעודיה תפעל כך.

מחירי הנפט , שנפלו לשפל של כ-12 שנה בחודש ינואר, זינקו בשבועות האחרונים ביותר מ-40% לרמה של 40 דולר לחבית. הנפט צנח כאמור ב-4% וכעת הברנט נסחר סביב 38 דולר לחבית בעוד ה-WTI נסחר ברמה של כ-36.6 דולר לחבית.