הטיסה התעכבה? תוכלו לבקש פיצוי אפילו אחרי שנתיים

האתר הבלגי Claim it השיק גרסה עברית ומאפשר לטסים שנחתו באיחור של יותר מ-3 שעות לתבוע פיצוי ולקבלו תוך חודשיים-שלושה

שדה תעופה / מתוך: pixabay
שדה תעופה / מתוך: pixabay

הרעיון פשוט: לפי החוק באירופה, חברת תעופה שטיסתה עוכבה, ועל כן נוסעיה נחתו באיחור (העיכוב נמדד לפי שעת הנחיתה ולא לפי שעת ההמראה) - חייבת לפצות את הנוסעים, כשהיקף הפיצוי נמדד לפי מרחק הטיסה: 250 אירו לטיסה במרחק של עד 1,500 ק"מ, 400 אירו לטיסה בטווח שנע בין 1,500 ל-3,500 ק"מ ו-600 אירו לטיסה במרחק של 3,500 ק"מ ויותר.

את הפיצוי מחויבות לתת לנוסעים כל חברות התעופה האירופיות, כולל חברות לואו קוסט שהמריאו מכל מקום בעולם וכל חברות התעופה בעולם שהמריאו מנמלי תעופה באירופה. כך שאם אל-על, למשל, המריאה מרומא לתל-אביב, וטיסתה עוכבה ב-3 שעות לפחות - היא מחויבת לפיצוי האמור על-פי החוק.

חברות התעופה, מטבע הדברים, מעדיפות להצניע את הפיצוי הזה, שאגב אינו קשור לכל פיצוי אחר שהן מעניקות לממתינים (ארוחה, לינה, שדרוג למחלקת עסקים וכדומה). 

על בסיס הרעיון הזה קמה לפני כשנתיים חברת Claim it - והקימה אתר שידרוש את הפיצוי עבורכם בתמורה לעמלה של 25% מערך הפיצוי. וכך, אם אתם עונים על הקריטריונים (משך העיכוב וחברת התעופה) - מה שנדרש הוא להירשם באתר, שכעת כאמור מוגש בעברית, להזין את שמכם ואת פרטי הטיסה - ולהמתין לפיצוי, שמגיע בטווח של כחודשיים-שלושה.

מי שחסר סבלנות יכול להסתפק בפיצוי סמלי של 25% מערך הפיצוי המלא ולקבלו מיידית (את היתר יגרוף האתר לעצמו).

אם נדרש מאבק משפטי, כלומר במקרה שחברת התעופה תתנער מאחריות - פרקליטי Claim it, ובראשם עו"ד אברהם מוסקוביץ', יבצעו את ההליך המשפטי (מבחינתכם, אין צורך להיות נוכחים בשום שלב בדיונים שנערכים במדינות אירופה).

יצוין כי הפיצוי הזה לא מתנגש בשום דרך עם חוק טיבי הקובע פיצויים במקרה של עיכובים בטיסות, היות והוא מגדיר את העיכוב בטווח של 8 שעות לפחות. עוד נדגיש כי כלל הטסים זכאים לפיצוי בלי קשר לאזרחותם או למחיר ששילמו עבור כרטיס הטיסה.

האותיות הקטנות

מה באותיות הקטנות? אם העיכוב בטיסה נגרם כתוצאה מאירועים של התפרצות הר געש, מאורעות פוליטיים, מלחמה, שביתה לא חוקית או אירועי טרור - חברות התעופה אינן מחויבות לפצות את הנוסעים, כלומר הנוסעים הרבים שנפגעו כתוצאה מסגירת נמל התעופה בבלגיה לאחרונה אינם נכללים תחת רשימת המפוצים.

שימו לב גם לנקודה הבאה - החוק קובע כי ניתן לתבוע פיצוי רטרואקטיבית, מכאן שהנוסעים הישראלים יכולים כבר כעת להגיש דרישתם לפיצוי בגין עיכוב טיסה בתקופה של שנתיים לאחור. יש מדינות, בהן ספרד ואנגליה, שבהן ניתן לתבוע עד 6 שנים לאחור, וזה תקף גם לישראלים - אם טסו מלונדון למשל וחוו עיכוב.

החברה הוקמה ב-2013 ובמהלך 2015 החזירה לנוסעים אירופיים במדינות שבהן היא פועלת סכום כולל של 1.5 מיליון אירו, מתוך 3 מיליון שנתבעו (יש תביעות שעדיין נמצאות בתהליך). ההערכות הן כי הנוסעים הישראלים זכאים לפיצוי בהיקף של 300 מיליון שקל (אם כולם יתבעו וכולם יקבלו פיצוי) בגין טיסות שנחתו באיחור בשנתיים האחרונות - מכאן ששווה לחדד את הזיכרון - אולם יש לזכור כי הפיצוי מוגדר לעיכוב של 3 שעות לפחות. 

למעשה, החברה הפכה את החוק למודל כלכלי ורווחי מבחינתה ומבחינת הנוסעים, שרבים מהם לא רק שאינם מודעים לפיצוי שהם זכאים לו, אלא אף מתייאשים מראש מלדרוש אותו. והפוטנציאל גדול: משנת 2015, לאור מימוש הסכם השמיים הפתוחים וכניסת חברות תעופה חדשות לישראל, מדי שבוע פועלות יותר מ-700 טיסות ליעדים באירופה.

מנכ"ל החברה, ראלף פיס, אמר אתמול (ב') בהשקת האתר בארץ: "אנו מקווים להמשיך בהצלחה את מה שהתחלנו באירופה - השגת פיצוי הולם ללקוחותינו שנאלצו לחוות עיכובים או ביטולים של טיסות. הישראלים הם צרכנים נבונים שמודעים לזכויותיהם - אין לי ספק שהם יידעו לנצל את הזכויות שמגיעות להם".