גיוסי אג"ח קונצרניות של כ-9 מיליארד שקל בחודש מארס

ברבעון הראשון גויסו כ-20 מיליארד שקל ■ גיוסי החברות האמריקאיות ממשיכים להיות חלק דומיננטי מפעילות החוב של חברות הנדל"ן, וברבעון הראשון הן גייסו 1.8 מיליארד שקל

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בהמשך למגמה המאפיינת את שוק גיוסי החוב הקונצרניים בחודשיים האחרונים, גם חודש מארס התאפיין בפעילות אינטנסיבית, ובסיכומו גייסו החברות סכום מרשים בהיקף של כ-9 מיליארד שקל. בסיכום הרבעון הראשון של 2016 בוצעו גיוסי אג"ח חברות בהיקף של כ-20 מיליארד שקל - אחד מרבעוני השיא של השנים האחרונות.

בסך הכל, מאז מארס 2015 גויס בשוק האג"ח הקונצרני סכום מרשים של כ-63 מיליארד שקל.

לפי נתוני חברת מידרוג, בסיכום חודש מארס גייסו 11 מנפיקים, בהם מנפיקה אחת חדשה - קרן הריט האמריקאית KBS, שגייסה כ-1 מיליארד שקל לאחר שנהנתה מביקושים גבוהים בגיוס. עוד מציינים במידרוג כי שוב היה זה המגזר הפיננסי שהוביל את הפעילות במארס, עם גיוסים של 6.5 מיליארד שקל - סכום לו אחראי בעיקר צמד הנפקות ענק שביצעו מזרחי-טפחות (3.1 מיליארד שקל) ובנק הפועלים (3 מיליארד שקל). במידרוג מוסיפים כי הנפקות אלה מצטרפות לגיוס חוב בהיקף של 4.4 מיליארד שקל שביצע בנק לאומי בתחילת השנה, ובכך ממשיכים הבנקים להיות המגייסים הבולטים בשוק.

עוד מציינים שם לגבי גיוסי הבנקים, כי האג"ח שהונפקו "משמשות עבור הבנקים כמקור מימון לטווח ארוך יחסית, על רקע הקושי הקיים, נוכח סביבת הריבית הנמוכה, לגייס פיקדונות לזמן ארוך".

עוד עולה מהנתונים, כי גיוסי החברות האמריקאיות בבורסה ממשיכים להיות חלק דומיננטי מפעילות החוב של חברות הנדל"ן, וברבעון הראשון חברות אלה גייסו 1.8 מיליארד שקל, קרוב ל-50% מסך החוב שגויס על-ידי חברות נדל"ן בבורסה המקומית, בהיקף של 4 מיליארד שקל.

בלידר הנפקות מוסיפים כי גיוסי האג"ח הקונצרניות בנטרול חברות ממשלתיות ובנקים הסתכמו ברבעון הראשון ב-6.7 מיליארד שקל - ירידה של 17% ביחס לפעילות ברבעון המקביל ב-2015 שהסתכמה ביותר מ-8 מיליארד שקל.

ריבית נמוכה וחוסר באלטרנטיבות

מנתוני לידר הנפקות עולה עוד כי בגזרת האקוויטי, גויסו במהלך הרבעון הראשון 1.1 מיליארד שקל, עיקר הסכום - 750 מיליון שקל - בהנפקה שביצעה כלכלית ירושלים.

"למרות התנודתיות בשווקים במהלך הרבעון, שוק גיוסי החוב ממשיך להתנהל ביציבות ומפגין עוצמה רבה", אומרים בלידר הנפקות. "היקפי הגיוסים מעידים כי המשקיעים מבינים את הצורך של החברות למחזר חוב בתקופה בה הריביות נמוכות. מן העבר השני, המוסדיים מנצלים את ההנפקות כדי לתפוס פוזיציות בניירות הרלוונטיים עבורם, תוך ניצול ההנחה הניתנת במסגרת השלב המוסדי - הנחת מכרז ועמלת התחייבות מוקדמת.

"במהלך הרבעון הראשון, הריבית הנמוכה והיעדר אלטרנטיבות השקעה המשיכו להוות קטליזטור חיובי בשוק החוב, ולהערכתנו גורמים אלו צפויים להישאר גם בתקופה הקרובה".

הפעילות בשוק נמשכת גם בתחילת אפריל, ובין היתר חברת הנדל"ן גב ים גייסה יותר מ-500 מיליון שקל; במגזר הפיננסי קבוצת הראל גייסה 210 מיליון שקל ומרכנתיל כ-250 מיליון שקל. בין הגיוסים העומדים על הפרק בולט זה של יצרנית הדשנים כיל, המקדמת גיוס נרחב בהיקף של עד 1.25 מיליארד שקל.

היקף גיוסי האג"ח הקונצרניות בשנה האחרונה
 היקף גיוסי האג"ח הקונצרניות בשנה האחרונה