ויולה משקיעה בקרן הגידור ION של סטיבן לוי ויונתן הלף

יו"ר ION הוא יונתן קולבר, מהשותפים בקבוצת ויולה ION, שבין משקיעיה פרנק לואי האוסטרלי, מנהלת קרן גידור מנייתית בהיקף 400 מיליון דולר

יונתן קולבר, שותף בויולה / צילום: ויולה
יונתן קולבר, שותף בויולה / צילום: ויולה

נמשכת הנהירה של גופים ואנשי השקעות מקומיים לשוק קרנות הגידור. הפעם מדובר בקבוצת ויולה, הפועלת בתחום ההשקעות ממוקדות טכנולוגיה, שהשלימה ורכשה נתח נכבד מחברת ניהול קרן גידור ION Asset Management, שבין משקיעיה המיליארדר האוסטרלי פרנק לואי. בסביבת ויולה מגדירים את המהלך כאסטרטגי מבחינתם, ושבסיומו "ויולה תהיה שותפה בקרן לצד מנהלי הקרן, שימשיכו לנהל את ION וקרן ההשקעות של משפחת לואי האוסטרלית". במסגרת העסקה נקבע כי יונתן קולבר, השותף בקבוצת ויולה, הוא היו"ר ב-ION. למעשה, קולבר מחבר את שני הגופים, מאחר שהוא מכהן זה שנים כיו"ר ION, שמנוהלת ונשלטת על-ידי יוצאי UBS יונתן הלף וסטיבן לוי.

מדובר בעסקה פרטית שבמסגרתה תרכוש ויולה כ-30% מ-ION, שמנהליה ישמרו על השליטה בקרן הגידור. משפחת לואי האוסטרלית תיוותר בעלת מניות ב-ION. היקף העסקה אינו ידוע. מבחינת הצדדים לעסקה, כניסתה של ויולה תסייע לקרן הגידור לפנות לקהל לקוחות חדשים שפועלים עם ויולה, וגם האחרונה תוכל ליהנות מיתרונות שיווקיים, כמו גם שיתופי פעולה בין הקבוצות בתחומי המחקר והידע המקצועי.

קרן הגידור ION היא קרן מנייתית בעלת אסטרטגיית השקעה לונג/שורט מבוססת מחקר, אשר מנהלת כ-400 מיליון דולר. היא הוקמה ב-2006 על-ידי יונתן הלף וסטיבן לוי, ומתמקדת בהשקעה בחברות ציבוריות הקשורות לישראל. בסביבת הקרן מספרים כי "במהלך 10 שנות פעילותה, הקרן הצליחה לייצר תשואות עודפות על שוקי המניות של כ-10% שנתי, תוך לקיחת סיכון נמוך משמעותית למדדים הרלבנטיים".

מעתה, היא תהיה חלק מקבוצת ויולה, שבולטת בתחומי ההשקעות הפרטיות ממוקדות טכנולוגיה ושמנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר. ויולה הוקמה ב-1999 ושותפים בה שלמה דוברת, הראל בית-און, אבי זאבי, יונתן קולבר ורותי שמחה.

לקבוצה מספר קרנות: קרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס, שמנהלת כ-800 מיליון דולר; ויולה קרדיט, שמעמידה הלוואות בתחומי הטכנולוגיה, וכבר נתנה אשראי בשווי של כ-600 מיליון דולר; ויולה פרייבט אקוויטי, שכיום נמצאת כבר בקרן השנייה ושמנהלת מעל 430 מיליון דולר; וגוף ההשקעות ויולה פרטרנס, שמנהל כ-300 מיליון דולר, בשלל קרנות ויולה וקרנות פרייבט אקוויטי אחרות. עתה, כאמור, לויולה תהיה גם זרוע של קרן גידור.

לדברי קולבר, "בויולה אנו תמיד שואפים להקים או לחבור לצוותי יזמים מעולים אשר מובילים חברות או קרנות השקעה בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה. עסקה זאת מאפשרת לנו להמשיך וליישם את החזון שלנו". השותפים המנהלים ב-ION, לוי והלף, ציינו כי "יש לנו היכרות ארוכת שנים עם שותפי קבוצת ויולה והחיבור בין הצוותים הוא טבעי".