התע"א ואלביט סוגרות את החברה לרכב בלתי מאויש

החברה המשותפת G-NIUS עסקה בשנים האחרונות בפיתוח ובייצור של הרכב האוטונומי המכונה "גארדיום" שיועד להגנה על גבולות ■ הלקוח המרכזי שסומן לכלי הרכב הוא צה"ל, אך ההזמנות לא הגיעו ועסקאות לא התקיימו

הסוף העצוב של הרכב הקרבי הבלתי מאויש: התעשייה האווירית ואלביט מערכות החליטו להפסיק את שיתוף-הפעולה שקידמו במשך כעשור בתחום הפיתוח של כלי רכב קרביים בלתי מאוישים ולסגור את חברת G-NIUS שהפעילו במשך כעשור - כך נודע ל"גלובס".

החברה המשותפת עסקה בשנים האחרונות בפיתוח ובייצור של הרכב האוטונומי המכונה "גארדיום" שיועד להגנה על גבולות, כמו גם להגנה היקפית על מתקנים רגישים וזאת תוך שימוש במערכות ניווט, מצלמות מתקדמות ואמצעי ירי. הלקוח המרכזי שסומן לכלי הרכב הוא צה"ל, שגם קלט אחדים ממנו במסגרת בחינת שילובו בפעילות הביטחון השוטף בגבול הצפון ובגבול הדרום.

אף ש G-NIUS פיתחה במהלך השנים האחרונות כמה דגמים של הרכב האוטונומי, בניסיון לשפר את הסיכוי של הטמעת הכלים בצה"ל ובקרב לקוחות אחרים- ההזמנות לא הגיעו ועסקאות לא התקיימו: "הייתה בעיה קשה של כדאיות כלכלית מסביב למיזם הזה- וזאת בין השאר על רקע המשאבים המשמעותיים שהושקעו בה במשך שנים של פעילות. התכנית הזאת בעיקר הקדימה את זמנה ולא היה לקוח שישלם על המוצר באופן שיכסה את ההשקעות על הפרויקט הזה", אמר גורם שמעורה בפרטים.

G-NIUS העסיקה כ-30 עובדים והמנכ"ל שלה היה יואב הירש. אלביט מערכות והתעשייה האווירית מסרו בתגובה כי ההחלטה על פירוק החברה התקבלה במשותף ובתיאום עם משרד הביטחון: "ההסכם בין אלביט מערכות לתע"א, כולל שימוש משותף בידע שנצבר ב G-NIUS והחלטה על הנושאים שימשיכו להיות מטופלים בכל אחת מהחברות שימשיכו לפעול בנפרד ובאופן עצמאי בתחומי הרובוטיקה. כמו כן, החברות הסכימו לבחון המשך שיתוף-פעולה בשוק הבינלאומי. מרבית עובדי החברה נקלטו בתע"א ובאלביט מערכות ושתי החברות מחויבות להשלמת כל ההתחייבויות של החברה ללא כל פגיעה בלקוחותיה".