הדולר היציג נחלש ב-0.7% מול השקל; ב"י "יפתח את הארנק"?

(עדכון) השער היציג של הדולר נקבע על  3.795 שקלים בעוד האירו נחלש מול השקל בכ-0.4% ■ בשוק מעריכים שהגורמים המרכזיים להיחלשות הדולר בעולם הם התאוששות מחירי הנפט, שזינקו אתמול ביותר מ-5% וכן פרוטוקולי ישיבת הפד האחרונה שהצביעו על כך שמרבית חברי הפד אינם בעד העלאת הריבית באפריל

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ה') בהתחזקות השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר ירד בכ-0.7% ושערו היציג נקבע על 3.95 שקלים בעוד האירו נחלש בכ-0.4% והיציג נקבע על 4.311 שקלים. מדד הדולר נחלש ביממה האחרונה אך התאושש בשעות האחרונות כאשר מול הין הדולר נחלש ביותר מ-1% לשפל של 17 חודשים.

בשוק מעריכים שהגורמים המרכזיים להיחלשות הדולר בעולם הם התאוששות מחירי הנפט, שזינקו אתמול ביותר מ-5% וכן פרוטוקולי ישיבת הפד האחרונה שהצביעו על כך שמרבית חברי הפד התנגדו להעלאת הריבית באפריל בשל הסביבה הכלכלית העולמית והסיכונים הניצבים בפני הכלכלה האמריקאית.

בתוך כך, בנק ישראל פרסם היום כי יתרות המט"ח לחודש מארס הסתכמו בכ-94.77 מיליארד דולר, גידול של כ-4.15 מיליארד דולר לעומת פברואר. הגידול ביתרות המט"ח נובע בעיקר בשל רכישה של 700 מיליון דולר ע"י בנק ישראל, מתוכם נרכשו 300 מיליון דולר על פי תכנית הרכישות שנועדה לקזז את ההשפעה מהפקת גז בישראל על שער החליפין.

לפני כשבועיים פרסם בנק ישראל את הדוחות הכספיים לשנת 2015, מהם עולה כי אשתקד התרחב ההפסד של הבנק ל-8.1 מיליארד שקל לעומת הפסד של 1.1 מיליארד שקל ב-2014. עיקר ההפסד בהיקף של כ-10 מיליארד שקל - נבע מהפרשי שער על יתרות הנקובות במט"ח, בעיקר במטבע האירו, מולו התחזק השקל. ההפסד הרשום בספרי הבנק קוזז באופן חלקי על ידי הכנסות ממומשות מיתרות מט"ח בהיקף של כ-2.9 מיליארד שקל.

"בניגוד לנעשה בעולם שב השקל להתחזק היום עקב פעילות מוגברת של ספקולנטים שניצלו את המסחר הדליל ואת היעדרותו של בנק ישראל מהזירה ותוך פרק זמן קצר מחקו את כל העלייה שנגרמה עקב רכישות גדולות של בנק ישראל והאוצר", מציין יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס. "הפעילות אמש והבוקר המחישה את אוזלת ידם של בנק ישראל והאוצר שרכשו כ-750,000 דולר תוך יומיים והצליחו לייצר פיחות של כ1% בשער השקל לעומת הסל. לעומתם 'בזבזו' הספקולנטים תחמושת מעטה מאוד של כמה עשרות מיליונים, שהספיקה עקב המסחר הדליל לעקר לחלוטין את השפעת ההתערבות. אם בירושלים היו צריכים הוכחה נוספת לכך שמלחמת המטבעות נמשכת על גב השקל הם ללא ספק קיבלו אותה ועל מנת להתמודד בהצלחה עם האיום על המשק הישראלי דרושה פעולה הרבה יותר אגרסיבית ויצירתית".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים: "הפרוטוקולים מישיבת הפד, שפורסמו אמש, לא הפתיעו אף אחד אבל נתנו אישוש להערכה כי הסיכוי שהבנק יעלה את הריבית באפריל נמוך מאוד. בקרב חברי הבנק קיימת מחלוקת בין המצדדים בהעלאת ריבית לבין אלה שסבורים כי לאור התנאים של הכלכלה הגלובלית והשוק הפיננסי אין זה העיתוי הנכון. מחלוקת זו באה לידי ביטוי בהתבטאויות חברי הפד בשבועות האחרונים, כאשר מצד אחד שמענו לא מעט בכירים בפד רומזים על העלאת ריבית ומנגד נגידת הבנק ילן שהביעה עמדה זהירה הרבה יותר. ההיסוס הזה מכביד על הדולר. גם התאוששות מחיר הנפט ועליות השערים מכבידים כעת על הדולר ומסיטים את המשקיעים לעבר המטבעות בעלי התשואה הגבוהה יותר ומטבעות הסחורות".