זוהיר בהלול אמר ש"הדוקר הוא רוצח, לא מחבל" - ועורר סערה

במפלגה מתנערים מדבריו של ח"כ זוהיר בהלול, שאמר כי המחבל שדקר חייל בחברון אינו מחבל. "המחבל מחברון הוא כמו כל מחבל, דברי בהלול לא משקפים את עמדתנו", נמסר. בבית היהודי תקפו: "רבין מתהפך בקברו"

ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי
ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי

בסיעת המחנה הציוני מתחו ביקורת על דבריו של חבר המפלגה זוהיר בהלול, שאמר כי "הדוקר מחברון אינו מחבל". "אנו מצויים בתוך גל טרור וכדאי שממשלת ישראל תתחיל לפעול נגדו ביעילות", אמרו בסיעה. "המחבל בחברון הוא כמו כל מחבל. דבריו של חבר הכנסת בהלול אינם משקפים או מייצגים את עמדת המחנה הציוני".

בהלול שב בריאיון בגלי צה"ל על טענותיו בנוגע לאירוע הירי בחברון וטען כי הפלסטיני שדקר את חייל צה"ל בעיר אינו מחבל. "המילה 'מחבל' הופכת להיות כוללנית והופכת כל פלסטיני לכזה", אמר בהלול בריאיון לתכנית "דקלסגל" הבוקר (ה').

במסגרת הריאיון בהלול ביצע הפרדה בין מקרים שבהם מותקפים אזרחים לבין פיגועים המכוונים כלפי חיילי צה"ל ומתקנים צבאיים. "הסכמתי שמי שגודע את חייהם של משפחה שלמה הוא מחבל", הדגיש בהלול. "הם גם מחבלים וגם רוצחים שראויים לכל העונשים. כל אדם שרצח מישהו, שגדע את חייו של חף מפשע או ארב למשפחה שחוזרת מעבודתה הוא מחבל".

בהלול אף חידד והבהיר כי אמירתו נכונה לגבי כל אזרח, גם לגבי משפחותיהם של מתנחלים. אולם בהמשך טען כי כשמדובר בתקיפה נגד מוקדים צבאיים - הדין שונה. "האנשים שתקפו משפחות בשנתם, לא יכולים להיחשב כמחבלים אם הם תוקפים מחנה צבאי", אמר.

"הדוקר הוא רוצח אבל לא מחבל"

בהלול הוסיף כי בכדי לקדם תהליכים מדיניים בין ישראל והפלסטינים חייב להיות שינוי בהתייחסות המילולית ולהגדרות הניתנות במהלך הפיגועים, ובשל כך הוא ביצע את ההפרדה המדוברת ובחר שלא לכנות את הדוקר - מחבל. "כל מי שנאבק למען חירותו ולמען עצמאותו הוא מחבל בעיני הישראלים", טען.

"מבחינת העם, כל פלסטיני שנאבק את מאבקו כדי להסיר את עוולות הכיבוש, נחשב מחבל", ציין. "אני מסכים שהדוקר הוא רוצח, אבל הוא לא מחבל. הבעיה שלי היא שהמילה הזו הופכת לכוללנית מדי והופכת כל פלסטיני למחבל".