טורקיה: התקדמות בפיוס עם ישראל - הסכם ייחתם בקרוב

בישראל עדיין לא ממהרים לפתוח את בקבוקי השמפניה: הטורקים משחקים "משחק כפול עם ישראל. אין באמת עם מי לדבר בטורקיה. בשלב הזה הם משתמשים בנו כמנוף לחץ על הרוסים"

רג`פ טייפ ארדואן  בנימין נתניהו / צלם: משה מילנר לעמ  רויטרס
רג`פ טייפ ארדואן בנימין נתניהו / צלם: משה מילנר לעמ רויטרס

צוותי המשא ומתן של טורקיה וישראל התקדמו משמעותית בהשלמת הסכם הפיוס בין שתי המדינות במהלך שיחות שהתקיימו בלונדון - כך נמסר הבוקר (ו') ממשרד החוץ הטורקי. עוד נמסר בהודעה כי ההסכם יושלם וייחתם בפגישתם הקרובה של צוותי המשא ומתן, שתתקיים "מאוד בקרוב". נציין, כי בישראל עדיין לא ממהרים לפתוח את בקבוקי השמפניה. 

על פי הצהרת המשרד, בשיחות שהתקיימו בבירת בריטניה ביום חמישי השתתפו סגן המזכיר הטורקי פרידון סיניריולו, שליח ראש ממשלת ישראל יוסף צ'חנובר ויו"ר המועצה לביטחון לאומי בישראל יעקב נגל.

גורם ישראלי אישר כי השיחות אמש בין הנציג הטורקי לשליחים הישראלים - פרופ' יוסף צ'חנובר וסגן ראש המועצה לביטחון לאומי, יעקב נגל - נמשכו כמה שעות וכי הצדדים דנו במהלכן בכל הסוגיות העומדות על הפרק. המכשולים העיקריים להסכם פיוס נותרו התנאים ברצועת עזה והפעילות של חמאס על אדמת טורקיה. בירושלים לא ממהרים לקבוע מתי יושג הסכם בין הצדדים.

 

בצל הפגישה שהתקיימה אתמול, טענו גורמים בכירים במערכת הביטחון הישראלית כי הטורקים משחקים "משחק כפול" עם ישראל. לטענת אחד מהם, "אין באמת עם מי לדבר בטורקיה. בשלב הזה הם משתמשים בנו כמנוף לחץ על הרוסים". הגורמים ציינו, בין היתר, כי הרשויות בטורקיה טרם סגרו את מפקדת ארגון חמאס במדינה וממשיכים על פי הדיווחים לרכוש נפט מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), למרות הביקורת העולמית. בשל סיבות אלה, וכן התבטאויות שנויות במחלוקת מצד בכירי המשטר הטורקי בנוגע לישראל ולמצבה האסטרטגי של טורקיה, גורמי הביטחון מעריכים כי המשא ומתן בין הצדדים נועד לכישלון.

עם זאת, לפני כשבועיים התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרטי הפיוס המתגבש עם טורקיה, ואמר כי "יש שיתוף פעולה טוב בין שתי המדינות". לדבריו, "תמיד רצינו יחסים תקינים עם טורקיה ולא אנחנו אלה שפעלנו לשנות את הכיוון הזה. אם הדבר יתאפשר ננרמל את היחסים. יש מגעים, הם מתקיימים, הם גם מתקדמים. יהיה בוודאי בקרוב מפגש נוסף. אני מקווה שהוא יוביל לתוצאה חיובית שהיא שיקום מלא של היחסים".