בעלי אג"ח באורבנקורפ הגישו בקשה ליצוגית נגד החתמים

החברה חשפה היום שאת המכתב שעלול לגרום להקפאת פעילותה קיבלה כבר ב-30 בנובמבר מרשות הבנייה למגורים של מחוז אונטריו ולא הכלילה אותו בתשקיף לקראת הגיוס שהיה בדצמבר

אלן ססקין / צילום: מצגת החברה
אלן ססקין / צילום: מצגת החברה

מחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ יתכנסו הערב (א') לאסיפה ראשונה מאז פרץ המשבר סביב החברה, בתקווה לקבל הסברים מספקים מהיו"ר והמנכ"ל (שהוא גם בעל השליטה בחברה), אלן ססקין, כיצד קרה שבתוך 4 חודשים מהנפקת האג"ח בבורסה בתל-אביב כבר איבדו כ-40% מהשקעתם.

אורבנקורפ אגח א , שיוזמת ומקימה בנייני דירות בעיר טורנטו, גייסה בדצמבר 181 מיליון שקל (ברוטו) בהנפקה ראשונה של אג"ח למשקיעים בישראל. מאז תחילת מארס החלה האג"ח של החברה לרדת, וזאת על רקע חשיפה של "גלובס" אודות עסקאות בעלי עניין לא מדווחות כראוי. יום לאחר החשיפה ב"גלובס" נחשף עוד כי רשות ניירות ערך פתחה בבדיקת התנהלות הנהלת החברה, ודי היה בכך כדי שהחברה תמסור פרטים מדאיגים נוספים.

חולשה זו הפכה למפולת ביום שני האחרון: דיווח של החברה על מספר אירועים מטרידים, ובהם התפטרות עורכי הדין שלה בשל "מחלוקות שלא יושבו" כהגדרתה, הפיל את האג"ח ב-53%. מאז הספיקה האג"ח לעלות בכ-37% (כולל כ-4% היום), אולם היא עדיין נסחרת לפי תשואת זבל לפדיון של 36%.

ססקין, שמגיע לאסיפה היום מקנדה, אמור לעדכן את הנוכחים באשר למצבה העסקי של החברה, וסטטוס ההתקדמות של כל אחד מהפרויקטים היזמיים שלה, שהתמורה מהם אמורה לשמש בין דצמבר 2017 לדצמבר 2019 לפירעון מלא של האג"ח.

נוסף על כך, הוא יידרש לספק אינפורמציה באשר לדיווח מהחודש שעבר על האפשרות לשיתוף-פעולה בחלק מהפרויקטים עם חברת הבנייה מאטאמי (Mattamy), על המשמעות וההשלכות של הודעת רשות הבנייה למגורים של ממשלת מחוז אונטריו (טאריון), על הצפי לגבי מועד פרסום הדוחות הכספיים ל-2015 ועל מקורות החברה לצורך שירות החוב. ססקין גם ייאלץ כנראה להסביר לנאמן ולמחזיקים מדוע לא סיפקה החברה מסמכים לנאמן האג"ח בשבוע האחרון, לפי בקשתו ובקשת בא-כוחו, עו"ד גיא גיסין.

לקראת האסיפה בערב, חשפה הבוקר אורבנקורפ מידע נוסף בקשר להתנהלותה מול טאריון ובכלל זה מכתב שהתקבל מטאריון עוד ב-30.11.15, קרי שבעה ימים לפני מועד קיומו של המכרז המקדים (המכרז המוסדי) בהנפקה, וכן תשעה ימים לפני פרסום הנוסח האחרון של תשקיף ההשלמה לקראת המכרז הציבורי. למרות זאת, אפילו בנוסח האחרון של התשקיף לא הוזכר השם טאריון (בעברית או באנגלית) ולו פעם אחת.

כאמור, בהודעה מהבוקר מציינת אורבנקורפ כי על רקע תלונות ותביעות של רוכשי דירות בפרויקטים אחרים שבבעלות בעל השליטה, קיימה טאריון במהלך 2015 מספר פגישות עם נציגי הקבוצה, והוציאה להם מכתב ב-30 בנובמבר.

במכתב צוין, בין השאר, כי טאריון מוטרדת משירות הלקוחות של הקבוצה וממצבה הפיננסי. במכתב צוין כי כמות התלונות של רוכשים שנמצאו מוצדקות היא גבוהה מהמקובל בתעשייה, וכן הועלו טענות נוספות לגבי טיפול לקוי בתלונות הרוכשים, ומוסר ההיענות מצד שירות הלקוחות.

עוד חשפה היום אורבנקורפ כי במכתב צוין שטאריון רואה בעיות אלה בחומרה ומצפה לשיתוף-פעולה מלא. הבעיות שהתגלו בפרויקטים האחרים של ססקין, כך מעריכה אורבנקורפ הבורסאית, הן הסיבה העיקרית לכך שטאריון ביקשה לבדוק את מצבה הפיננסי של הקבוצה כולה.

לדברי אורבנקרופ, במענה לפניות טאריון ולפניות בודק חיצוני היא סיפקה "רשימה ארוכה של מסמכים ונתונים", אולם אלה לא סיפקו את הרשות הממשלתית ואת הבודק מטעמה.

אלא שטאריון לא הסתפקה בכך, ובתחילת מארס, כפי שדיווחה אורבנבקורפ בשבוע שעבר (קרי באיחור של כחודש), קיבלו כל התאגידים השייכים לקבוצת החברות של ססקין - הן חברת האג"ח והחברות-הבנות שלה, והן שאר החברות שבבעלותו - כי לא יזכו להארכת הרישיון לשמש כקבלן לבניית בניינים למגורים. יותר מכך, לגבי פרויקטים הנמצאים רק בשלבי התחלתם, הרישיון אף עשוי להתבטל, כך שקבוצת ססקין לא תוכל להמשיך ולהקימם.

בתגובה להחלטה הגיש ססקין ערעור, אבל ערעור כזה עשוי לקחת זמן רב, מאחר שהוא כולל 17 פרויקטים. בהודעה למשקעים חושפת היום אורבנקורפ כי אם יידחה הערעור, היא לא תוכל להשלים 4 פרויקטים שלה (לורנס, מאלוו, פטרישה וקאלדוניה) הכוללים 207 יחידות דיור - ויהיה עליה להתקשר עם שותף רשום ומוכר, שיאושר בידי טאריון. בעניין זה כבר דיווחה החברה כי היא מנהלת משא-ומתן עם חברת מאטאמי.

נוסף לכך מציינת החברה כי לדעת עורכי דינה היא תוכל לשכור קבלן ביצוע אחר, שיבנה את בנייני הדירות במקומה, וזאת כמובן באישור טאריון. עם זאת, במקרה שאפשרויות אלה לא ייצאו אל הפועל, היא תוכל לנסות ולמכור את הפרויקטים במצבם הנוכחי לחברות ייזום אחרות.

בכל מקרה, ססקין מציין בהודעה למשקיעים כי "גם בתרחיש המחמיר ביותר, לא תהיה להודעת טאריון השפעה מהותית על יכולתה של החברה לקיים את התחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח במועדם ובמלואם". עם זאת, בשל האפשרות שתידרש מכירה של הפרויקטים לצורך החזר החוב, נדרשת החברה להציג הערכות שווי לפרויקטים, שיכללו את ההשפעה האפשרית של הודעת טאריון.

את ססקין צפויה ללוות היום באסיפה עו"ד שיראל גוטמן-עמירה ממשרד אגמון רוזנברג הכהן, שנכנסה בנעליו של עורך הדין ישראל שמעונוב, שהתפטר כאמור באחרונה מייצוג החברה בישראל. גוטמן-עמירה מנהלת מאז 2014 את מחלקת התאגידים במשרד אגמון רוזנברג הכהן, לאחר שקודם לכן כיהנה במשך 4 שנים כראש מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך.

הרשות עצמה עוקבת כיום אחרי פרשת אורבנקורפ, לאחר שבחודש שעבר לא מצאה לנכון לדרוש מהחברה לדווח בזמן אמת על התפטרות עורך דינה מהסיבות שפורטו. עם זאת, ברשות סירבו היום להגיב לשאלה, האם ינצלו את ביקורו של ססקין לצורך קבלת פרטים נוספים על האירועים האחרונים.

בקשה לתביעה ייצוגית נגד החתם

בינתיים, הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב (מחלקה כלכלית) בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד חברת איפקס הנפקות, ששימשה כחתם ההנפקה של אורבנקורפ. את התביעה הגישה נעמי מונרוב, באמצעות משרד עורכי הדין עמית מנור-יוקי שמש, בטענה כי איפקס הנפקות אחראית לפרטים המטעים שנפלו בתשקיף ההנפקה ואחראית לנזק של עשרות מיליוני שקלים שנגרם למחזיקי האג"ח בעקבות אי-המצאותם של פרטים חסרים בתשקיף.

בתביעה מציינים עורכי הדין מנור ושמש כי בעקבות הפרסום מהשבוע שעבר על הבעיות מול טאריון, התברר כי מידע מהותי על אודות מערכת היחסים העכורה של החברה ורבים מלקוחותיה, לא גולה למשקיעים במסגרת התשקיף. כך למשל, עו"ד מנור ועו"ד שמש מציינים כי כבר ביוני אשתקד פורסמו בתקשורת הקנדית דיווחים על קשיים של החברה בהחזרת פיקדונות על פרויקטים שבוטלו, ונוסף על כך פורסמו דיווחים על קשיים לשלם לקבלני משנה המבצעים תיקונים.

"העניינים נשוא הכתבות (שקרו עובר לפרסום התשקיף) הן בדיוק העניינים בגינם החליטה טאריון לבטל את רישיון החברה ביום 4.3.2016 (כ-4 חודשים לאחר פרסום התשקיף)", מצוין בבקשה לתביעה הייצוגית. לדברי המבקשים, כתבות בתאגיד השידור הקנדי CBC ובעיתון "דה גלוב אנד מייל" מלמדות כי טאריון ידעה כבר בחודש יוני על הפרת ההתחייבויות לרוכשי הדירות ועל אודות המצוקה הפיננסית של החברה.

בשל כך, התובעים טוענים כי "איפקס הנפקות - ששימשה כחתם של ההנפקה - יכולה הייתה, לו נקטה בכל האמצעים הנאותים, לגלות בנקל את העובדות שפורטו לעיל עובר לפרסום התשקיף ולדאוג לכך שיינתן לעניינים אלה גילוי בתשקיף".