סדקים בפדרל ריזרב

חלק מבכירי הפד רוצים מדיניות קבועה של ריבית עולה, וחלק מתנים זאת בגורמים חיצוניים

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

למרות הכתובת הגדולה שהייתה על הקיר, החלטת הפדרל ריזרב לא להעלות את הריבית הדולרית באה כהפתעה לחלק מן השחקנים הקובעים. את זה ראינו לא רק בשוקי המט"ח הגלובליים, אלא גם בשוקי המניות והסחורות.

במיידי, הייתה מעין התלהבות מחודשת ביכולת ההנהגה הכלכלית לבוא ולתת עוד הארכה לסביבה המרחיבה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. מימון ה-Carry הדולרי הובטח לתקופה נוספת, וזאת ללא קביעת תאריך חידוש למסלול עליות הריבית.

אבל, ככל שהזמן עבר, וככל שקיבלנו עוד ועוד אינפורמציה על הנעשה בתוך תוכו של הבנק המרכזי האמריקאי, מתקבלת תמונה הרבה פחות "יציבה". למעשה, פרוטוקולי הפד האחרונים מצביעים על מחלוקת קשה בין אלו הרוצים בהמשך מדיניות קבועה של ריבית עולה, לאלו הרוצים להתנות זאת בגורמים חיצוניים.

ה"ניצים" מקווים לנרמול כלשהו של המצב המוניטרי על מנת שזה ישמש "נשק" למלחמה במשבר פיננסי עתידי. אגב, אותם מצדדי ריבית עולה רואים במצב הנוכחי את אחת הסיבות לאותו משבר אפשרי, כי בעיניהם, ישנן "בועות" סקטוריאליות (סטודנטים, רכב, חלק מן הנדל"ן, והפיכת הבורסה למנגנון הפיכת דיבידנדים לחוב אג"חי). כל זה בגלל הימצאות כסף זול מדי, זמן ארוך מדי.

אם נחזור לאירועים האחרונים, נציין שאותה תגובה ראשונית של חולשת הדולר מול כל המטבעות, רוב הסחורות, ובעיקר מול המניות, התחלפה עד מהרה ליציבות ואף חוזק מפתיע. מדוע? האם יש ספקנות לגבי יכולת הפד לעשות את מה שהוא אומר, דהיינו לדחות את הריבית הגבוהה יותר לתקופה מאוחרת? לדעתי, חלק מן התשובה נמצאת בשוק האג"ח הממשלתי.

מי שיבדוק את מצבת הלנוג-שורט של ה"מוסדיים" בדו"ח הפוזיציות הפתוחות (COT) עבור החוזים העתידיים על אותו אג"ח ממשלתי ייווכח שהשורטיסטים שולטים ברמה. אזכיר: ירידה באג"ח, וזאת דעתם של "חכמים" אלו על עתיד האג"ח, תביא לעלייה בתשואה, ולאילוץ הפד להתאים את הקביעה המוניטרית שלו לנעשה בשוק הפתוח.

בינתיים, המניות גם הן מראות סימני עייפות, וזו, לדעתי, העת להעיף מבט טכני מחודש לכיוונן. נעשה זאת בעזרת גרף יומי של שערי החוזה המתגלגל על מדד S&P500:

משה שלום סנופי 12-04
 משה שלום סנופי 12-04

היעד שצוין כאן בסקירה הקודמת אכן הושג במלואו, וזאת בעזרתה האדיבה של גברת ג'נט ילן, ראשת הפדרל רזרב. ללא נאומה המרגיע על הריבית זה היה בוודאי לוקח יותר זמן. ההגעה הזו מציינת סיום שלב נוסף בתבנית הדמיון שבין מה שהיה באוגוסט-ספטמבר, ועכשיו.

הבה נבחן מה עוד נותר לקרות, לכאורה, על פי אותו מסלול היסטורי:
• אחרי ההגעה לקו המגמה היורד, ורמת ההתנגדות של 2075, היה עלינו לראות שבירה של קו המגמה התומך את העלייה, דהיינו קו מגמה 4, וזה כבר קרה.
• עלינו לראות מעין פסגה כפולה קרובה (1 סגול).
• לאחר מכן, סביבת 1990-2000 אמורה להיות תמיכה מאסיבית בדרך מטה, כאשר, הפעם, המחיר יצטרך להתמודד גם עם שילוב שני הממוצעים הנעים, זה של ה-50 יום, וזה של ה-200 יום, באותו מיקום אסטרטגי (2 סגול).
• כל העת, זרימת ההון צריכה לרדת, עד שנראה יציאת כסף מן המדד (3 סגול).
• זאת, בשילוב של החמרה הדרגתית במומנטום, ובתאוצתו השלילית (4 סגול).
• בדרך הנוספת מטה יהיו למדד כמה משוכות תמיכה חזקות למדי: סביבת 1950-1940 וסביבת 1870-1860.
• ואז ה"פרס הגדול" עבור השליליים: בחינת הנמוך סביב 1800.
• כל זאת במסגרת זמן שבין שלושה עד ארבעה חודשים.
האם כל זה לפנינו?

אם וכאשר השוק יתרשם שהפד מובל, ולא מוביל, וזאת על פי מה שציינתי כאן לגבי תשואות האג"ח שיגרמו לפד להעלות ריבית בניגוד לרצון מנהיגיו, אין ספק שזו אפשרות סבירה.

אגב, לאופטימיים המשימה פשוטה הרבה יותר: על מנת לשבור את מעגל התחזית הנוראה עליהם, פשוט, לעבור את 2075 מעלה. זה יפיח הרבה תקוות, ואולי ייתן את הכוח הפסיכולוגי להשגת שיאים חדשים.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.