אושר: תוקם תחנת כוח ברש"פ שתפעל ע"י גז טבעי

במשך שנים מנסים יזמים פלסטיניים להקים תחנת כוח שתספק חשמל לגדה המערבית ■ בימים האחרונים ניתן אישור של משרד ראש הממשלה התחנה צפויה לקום בג'נין ■ חברת החשמל מעוניינת לקחת חלק בפרויקט, בתכנון ובתחזוקה

לונה פארק בג'נין. הביקוש לחשמל גדל בכ–6% בכל שנה / צילום: רויטרס
לונה פארק בג'נין. הביקוש לחשמל גדל בכ–6% בכל שנה / צילום: רויטרס

פריצת דרך תקדימית במערכת היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית: אחרי שנים של המתנה אישרה הממשלה את הקמת תחנת הכוח הראשונה ברשות.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים התקבל אישור בישראל, בהובלת משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, להקמת תחנת כוח בג'נין, ולפעול על גז טבעי. מאגר לוויתן מעוניין לספק את הגז לתחנת הכוח. בחודשים הקרובים מתכננים היזמים לפרסם מכרז להקמת התחנה שההשקעה בה נאמדת בכ-600 מיליון דולר. חברת החשמל מעוניינת לקחת חלק בפרויקט. 

מדובר בתחנה שתספק 450 מגה-וואט חשמל לתושבי הגדה המערבית.

כיום קיים מחסור חמור בחשמל ברשות הפלסטינית. חברת החשמל הישראלית מספקת את רוב החשמל לגדה המערבית ולרצועת עזה, כ-120 מגהוואט לרצועה וכ-800 מגהוואט לגדה המערבית, אך זה אינו עונה על הביקוש לחשמל, שגדל בכל שנה בכ-6%. ברצועה קיימת תחנת כוח אחת, אך היא פועלת רק שעות אחדות ביום, באמצעות סולר שרוכשת הרשות מבית הזיקוק של פז באשדוד.

מגעים חשאיים אינטנסיביים

בינתיים גדלים חובות הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, ועומדים היום על 1.7 מיליארד שקל. נסביר כי משבר כספי שפקד את הרשות לפני שנים אחדות הוביל לכך שהיא לא שילמה את המשכורות לכ-150 אלף עובדי ממשלה, מה שיצר עיכובים בתשלומי החשמל או הפסקתם לחלוטין. חובות הרשות הם שהובילו את חברת החשמל לצמצם החודש את אספקת החשמל לאזורים בגדה המערבית בכ-50%.

וכך, כבר כמה שנים שהפלסטינים מנסים לדאוג לאספקת החשמל שלהם. בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי מתקיימים מגעים חשאיים ואינטנסיביים בין ישראל לרשות הפלסטינית, בהובלת הקוורטט המדיני, לאספקת גז טבעי מלוויתן לתחנת הכוח ברצועה. זאת אחרי כמעט שבע שנים של ניסיונות מצד הרשות לייבא לשם גז. הפעלת התחנה על גז אמורה להקטין את עלויות האנרגיה של הרשות, וכך גם להקטין את זיהום האוויר ברצועה.

כבר בראשית שנת 2011 פנתה PPGC, קבוצת משקיעים פלסטינים, לממשלת ישראל, בבקשה לקבל אישור להקמת התחנה ולרכישת גז טבעי ממאגר תמר לטובת הפעלתה. הקבוצה הוקמה ב-2010 ונמצאת בבעלות חברת החשמל הפלסטינית, קרן ההשקעות הפלסטינית PADICO  ומשקיעים אסטרטגיים. רבע ממניות החברה נסחרות בבורסה של שכם.

ואכן, תוכניות המיזם הועברו בדיקת משרד ראש הממשלה ולמשרד האנרגיה. בעוד שבמשרד רוה"מ בדקו את ההיבטים המדיניים של הפרויקט, משרד האנרגיה בחן את ההיבטים המקצועיים והטכניים הקשורים אליו. בימים האחרונים, כאמור, התקבל האישור.

במשרד ראש הממשלה טענו היום כי מדובר באישור עקרוני.

במשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, בראשות האלוף יואב פולי מרדכי, טענו היום כי ניתן כעת לקדם באינטנסיביות את הקמת התחנה.

מהמשרד נמסר כי "בהתאם לאישור מדיני עקרוני שניתן, מובילה היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים עבודת מטה למול משרדי הממשלה הישראליים הרלוונטיים והרשות הפלסטינית לבחינת המשמעויות וההשלכות של הקמת תחנת הכוח באזור התעשייה ג*נין".

במשרד הסבירו, כי עבודת המטה תיעשה בין היתר מול משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה.

מחכים לחידוש החוזה עם לוויתן

במקביל, קידמה בינתיים קבוצת PPGC משא ומתן מול שותפות לוויתן לאספקת גז טבעי. בינואר 2014 חתמה מולה על חוזה מחייב לרכישת 4.75 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז לתקופה של עד 20 שנה. היקף ההסכם נאמד ב-1.2 מיליארד דולר.

עם זאת, במארס 2015, בעקבות הודעתו של הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר פרופ' דיויד גילה כי הוא חוזר בו מהצו המוסכם אליו הגיע עם חברות הגז, ובעקבות הקיפאון ששרר מאז במשק האנרגיה בישראל, הודיעה PPGC כי היא מבטלת את ההסכם.

כעת, כשהתקבל האישור, מאיצים בקבוצה את הליכי בניית התחנה. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה מתכננת בחודשים הקרובים לצאת למכרז ההקמה, וכי לפחות שבע קבוצות מעוניינות להתמודד בו.

עוד נודע, כי חברת החשמל הישראלית מעוניינת גם היא לקחת חלק בפרויקט, כנראה בתכנון התחנה ותחזוקה.

בחברת החשמל מסרו היום כי "החברה נערכת להתמודדות במכרז למתן שירותי תכנון וביצוע להקמת הפרויקט לחברה שתבחר על ידי PPGC כ-EPC, כולל שירותי תפעול ותחזוקה, באמצעות חטיבת פרויקטים הנדסיים ופיתוח עסקי".

עוד הוסיפו בחברת החשמל כי "לעובדי החטיבה הידע, הניסיון ויכולות ביצוע בפרויקטי תשתית מורכבים בארץ ובחו"ל, כולל תכנון והקמה של תחנות כוח המבוססות על דלקים ירוקים".

גורם בצד הפלסטיני אמר בשיחה עם "גלובס" כי "מדובר בבשורה משמחת מאוד עבור הרשות".

לקדם אנרגיות מתחדשות

הוא הסביר, כי בכל מה שקשור לחוזה הגז, מחכים ב-PPGC לתכנון התחנה. זאת על מנת לדעת לכמה גז להתחייב. לדבריו, לאחר שתיבנה התחנה בג'נין, מתכוונת הרשות לקדם בנייה של עוד שלוש תחנות כוח מופעלות על גז טבעי ביהודה ושומרון.

עו"ד גדעון ברומברג, מנכ"ל ארגון אקופיס במזרח התיכון, שמייצג בין היתר פעילים ירדנים ופלסטינים, אמר היום כי "מדובר בצעד חשוב ונכון". לטענתו "חשוב להגדיל את הביטחון האנרגטי בצד הפלסטיני, ועדיף שזה יהיה באמצעות חשמל שמיוצר מגז טבעי".

עוד הוסיף, כי לטווח הארוך צריכה ישראל לעזור בפיתוח אנרגיה מתחדשת ברשות "בירדן בעיקר, אך גם ברשות הפלסטינית יש פוטנציאל אדיר לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, בעיקר רוח ושמש. ישראל צריכה לעזור לפלסטינים לקדם ייצור כזה".

טורקיה דורשת להציב ספינה מול עזה כדי לפתור את מצוקת החשמל

טורקיה מבקשת מישראל לאפשר לה לספק לעזה חשמל באמצעות ספינה שתעמוד מול חופי הרצועה, כך דווח היום בעיתון הטורקי "דיילי סבאח". הבקשה נעשתה במסגרת שיחות הפיוס בין שתי המדינות. עוד נכתב כי ישראל לא דחתה את הרעיון על הסף והבטיחה לשקול את העניין.

נציין כי זו לא הפעם הראשונה שטורקיה מציעה לספק לעזה חשמל באמצעות ספינה. כבר אחרי מבצע "צוק איתן", שהסתיים באוגוסט 2014, הציעה ממשלת טורקיה דבר דומה, אך ישראל דחתה אז את הבקשה על הסף, בטענה כי אין ברצועה תשתיות מספקות שיאפשרו את חיבור הספינה.

קטאר גם היא הציעה בזמנו פתרון למשבר החשמל ברצועה, ובספטמבר האחרון הודיעה כי היא מעוניינת לממן צינור גז טבעי מישראל לתחנת הכוח. זאת, בתיווכו של ראש הוועדה הקטארית לשיקום רצועת עזה, מוחמד עמאדי, שאף נפגש מספר פעמים עם ראש יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי.