ליברמן, הרצוג ולפיד ביוזמה משותפת: הגבלת כהונת רה"מ

ראשי מפלגות האופוזיציה מתאחדים סביב הצעת החוק שיזמה ח"כ מירב מיכאלי להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות ■ "דמוקרטיה אינה מלוכה, והכרחי שלא ייווצר שלטון שבראשו עומד אותו אדם במשך שנים ארוכות"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראשי מפלגות האופוזיציה: הרצוג, לפיד, ליברמן ועודה מקדמים יחד הצעת חוק שיזמה ח"כ מירב מיכאלי ותגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. ההצעה כבר נפלה במושב הקודם של הכנסת, אבל הפעם הם מעלים אותה שוב עם איחוד כוחות ודרישה שנתניהו לא ישתתף בהצבעה כי זה נוגע לו אישית.

ההצעה, שתעלה שוב מיד אחרי הפגרה, אומרת שדמוקרטיה היא לא מלוכה וככל שאתה נשאר יותר בתפקיד אתה מקבל יתרון יחסי ולכן טוענים ראשי האופוזיציה שצריך לשנות את החוק בעניין הזה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "קיימת חשיבות רבה בממשל דמוקרטי לתחלופה של האישיות העומדת בראש המערכת, על מנת למנוע ניוון וניתוק. דמוקרטיה אינה מלוכה, והכרחי שלא ייווצר שלטון שבראשו עומד אותו אדם במשך שנים ארוכות".

בנוסף, מסבירים יוזמי ההצעה כי הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית. התמריץ לראש הממשלה הוא לשמר את הקואליציה שלו ולא למהר לבחירות נוספות. "לפיכך מוצע לקבוע הגבלה חוקתית לפיה כהונת ראש הממשלה תוגבל לשתי קדנציות רצופות. למען הסר ספק יצוין שמגבלה זו אינה נוגעת לזהות המפלגה שהעומד בראשה ירכיב את הממשלה, וייתכן שתהא זו אותה המפלגה במשך עשרות שנים. זאת, על מנת שלא לפגוע ברצון העם, אם יש רוב שמבקש לשמר מדיניות קיימת".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני ויוזמת ההצעה, אמרה כי "מחקרים מראים עקבית וחד משמעית: כח ועצמה חזקים מדי משפיעים לא טוב על המוח האנושי. דמוקרטיה היא לא קיסרות ולא מונרכיה. זו בדיוק הסיבה שמדי פעם צריך להחליף ראש ממשלה, כדי לחלק את הכח ולשמור על פרופורציות. כפי שאפשר לראות אצלנו, כשאותו אדם עומד בראש המערכת זמן רב מדי יש סכנה של התאבנות המערכת והתאמתה לצרכי האיש, במקום לצרכי הציבור".

מהליכוד נמסר בתגובה: "לאחר שלא תמך בחוק להדחת זועבי, ליברמן חובר רשמית לאיימן עודה ולשמאל הקיצוני בניסיון להפיל ממשלת ימין בראשות נתניהו ולהכתיב לציבור ממשלת שמאל על ידי חקיקה אינטרסנטית ואנטי דמוקרטית".