משרד האוצר אישר: פנסיה ודמי אבטלה לציבור העצמאיים

האוצר אישר את המסקנות של הצוות להבטחת פנסיה וסיוע לעצמאים ■ המסקנות כוללות בין היתר הפחתה של דמי הביטוח הלאומי שמשלמים העצמאיים וכן הגדלת הטבות המס למפקידים לפנסיה ולקרן השתלמות

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

היסטוריה בתחום הפנסיה בישראל: לראשונה ציבור העצמאים בישראל יחויב להפריש כספים לקרן פנסיה ויזכה לדמי אבטלה. משרד האוצר אישר היום (ה') את מסקנות הצוות להבטחת פנסיה וסיוע לעצמאים במצב אבטלה. המסקנות כוללות בין היתר הפחתה של דמי הביטוח הלאומי שמשלמים העצמאים וכן הגדלת הטבות המס למפקידים לפנסיה ולקרן השתלמות. ההמלצות נוסחו בהסכמת הארגונים החברתיים המייצגים את העצמאים בשוק הישראלי.

הצוות, שבראשו עמדו מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, וסגנית הממונה על התקציבים, שירה גרינברג, גיבש מנגנון המשלב מענה למספר סוגיות מהותיות לאוכלוסיית העצמאים. לפי המודל המוצע יופחתו שיעורי הביטוח הלאומי של אוכלוסיית העצמאים במקביל להחלת חובת הפרשה לחיסכון פנסיוני, ומתן האפשרות למשיכה מהסכום הצבור במצבי אבטלה של שליש או שלוש פעמים שכר המינימום במשק, הגבוה מבינם.

המלצות הצוות כוללות הפחתה הדרגתית של דמי הביטוח הלאומי עבור כ-90% מאוכלוסיית העצמאים הכוללים את כלל העצמאים אשר הכנסתם היא מתחת לכ-20,000 שקל בחודש. בפועל מופחתים שיעורי דמי הביטוח הלאומי בכ-60% במדרגה התחתונה של דמי הביטוח הלאומי מ-6.72% ל-2.87% לצד העלאה של 1.6% למדרגה העליונה. ע"פ הודעת האוצר, עלות ההפחתה היא כ- 200 מיליון שקל שמקורם בהסכם הקואליציוני עליו חתם שר האוצר. כך גם תוקן עיוות היסטורי בשיעורי דמי הביטוח הלאומי, אשר במסגרתו עצמאים ברמות הכנסה נמוכות הפרישו יותר בהשוואה לשכירים ברמת הכנסה מקבילה.

לדוגמה, המלצות הצוות יובילו לכך שלעצמאי בעל הכנסה בסך 5,000 שקל לחודש יופחת מס ביטוח לאומי בהיקף חודשי בהיקף של כ- 180 שקל לחודש עליהם יוסיף העצמאי הפקדה חודשית של 50 שקל וכתוצאה מכך יזכה העצמאי לסיוע במצב אבטלה בסך 4,600 שקל לחודש במשך 3 חודשים, וזאת לאחר 5 שנות חסכון.

הצוות ממליץ להגדיל את הטבת המס לזיכוי בהפקדה לפנסיה בשיעור של 0.5%. המלצה נוספת היא להעניק הטבה בהפרשה לקרן השתלמות. עצמאי יוכל להפקיד 4.5% מהכנסתו לקרן השתלמות ולהיות זכאי להטבת מס, ללא תלות בהפקדה של 2.5% הנוספים לקרן השתלמות אשר אינם זכאים להטבת מס.