הטיפ היומי: ביצועי החסר של מניית תרופות זו מהווים הזדמנות

אופנהיימר: מאמינים שמשקיעים סבלניים יכולים למצוא ערך רב במניית נוברטיס לאחר הירידה החדה בשנה האחרונה, כאשר רמות המחירים הנוכחיות נראות סבירות בהחלט

נוברטיס / צילום: בלומברג
נוברטיס / צילום: בלומברג

חברת התרופות השוויצרית נוברטיס  (Novartis) נסחרת בשוויץ ובבורסת ניו יורק ושווי השוק שלה הוא כ-182 מיליארד דולר. נוברטיס היא אחת מחברות התרופות עם הביצועים החלשים ביותר מתחילת 2016 ובשנה האחרונה. לביצועי-חסר אלו ישנן מספר סיבות, ובראשן תחזית חלשה מאוד שסיפקה החברה ל-2016, שגרמה להורדת תחזיות אגרסיבית מצד השוק. עם זאת, אנו מאמינים כי משקיעים בעלי אופק השקעה ארוך-טווח יכולים למצוא ערך במניה ברמות המחירים הנוכחיות.

להערכתנו, למרות התחזית והאתגרים שאיתם היא מתמודדת לאחרונה, מדובר עדיין באחת מחברות התרופות האיכותיות בעולם, שתדע לצלוח את המשבר. 2015 הייתה שנה סבירה לגמרי לחברה, והיא עמדה ביעדים שהגדירה לעצמה, צמיחה (בנטרול שערי חליפין) בשיעור חד-ספרתי בינוני במכירות - בפועל צמחה ב-5% - וחד-ספרתי גבוה ברווח התפעולי - בפועל, 10%. הבעיה הייתה התחזיות ל-2016, שהיו נמוכות ב-4%-6% מתחזיות השוק, וכללו יציבות בהכנסות וברווח התפעולי.

אנו מעריכים שיש מספר גורמים שמכבידים על המניה, ומהווים גם את הסיבות המרכזיות לחולשה במנייתה. הראשון הוא תחרות גנרית לתרופות מרכזיות ובראשן Gleevac לטיפול בלוקמיה, התרופה הנמכרת ביותר של נוברטיס.

התחרות הגנרית תפגע במכירות החברה ב-3.2 מיליארד דולר ב-2016. השני הוא השפעת שערי חליפין שלילית; השלישי - המשך תוצאות מאכזבות בחטיבת בריאות העין Alcon; והרביעי הוא חששות בנוגע לצבר המוצרים של החברה.

למרות כל זאת, אנו מאמינים שעבור משקיעים בעלי אופק ארוך-טווח, המניה מהווה הזדמנות מצוינת. זאת בזכות גידול בנתח היחסי של הנכסים הצומחים (תרופות מוגנות בפטנטים); צבר מוצרים אטרקטיבי עם עשרות תוכניות בפיתוח שעשויות להתברר כהצלחה גדולה; אפשרות שהשוק מעט פסימי מדי בנוגע ל-2016; והחזרים נדיבים לבעלי המניות, בדיבידנדים ורכישה עצמית של מניות.

כאמור, אנו מאמינים שמשקיעים סבלניים יכולים למצוא ערך רב במניית נוברטיס לאחר הירידה החדה בשנה האחרונה, כאשר רמות המחירים הנוכחיות (מכפיל רווח של 13.5 ל-2016 ו-12.5 ל-2017) נראות לנו סבירות בהחלט. נוסף על כך, גם הדיבידנד הגבוה והצומח של החברה, המספק תשואה שנתית שוטפת של כ-4%, מהווה גורם נוסף המגביר לדעתנו את האטרקטיביות של המניה.

*** הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם