"משפחות מצוקה שמקבלות ליווי ממושך יוצאות ממעגל העוני"

סלי מזון לחג הם תרומה ברוכה, אבל הפתרון האמיתי שמסייע למשפחות לצאת מעבדת לחירות ולהיחלץ ממעגל העוני הוא מתן כלים לעצמאות וליווי לאורך זמן

 מיטל פלג, מנכ"לית עמותת כתף לכתף / צילום:: אלה סברדלוב
מיטל פלג, מנכ"לית עמותת כתף לכתף / צילום:: אלה סברדלוב

 

התקווה ליציאה מעבדות לחירות, שמסמלת את חג הפסח ואת יציאת מצרים, מקבלת משנה תוקף גם בימינו, במיוחד עבור האנשים שחיים במעגל העוני האכזרי, והגדול מדי, בישראל 2016. על פי נתוני הביטוח הלאומי שפורסמו בדצמבר 2015 ממשיך מעגל העוני לגדול, ולא פחות מ-22% מהישראלים מוגדרים כעניים ו-31% מהילדים במדינה חיים מתחת לקו העוני. בימים שלפני חג הפסח עמותות רבות מנסות לעזור, ולו במעט, לשכבות החלשות. מי בתרומה של סלי מזון ומי בתרומת צדקה, אולם ברור שגם אם זה עוזר למשפחות העניות לעבור את ערב החג בכבוד - זה לא הפתרון.

הפתרון הנכון למשפחות הללו הוא לתת להם "חכות במקום דגים" ובכך לסייע להן לצאת ממעגל העוני, לאורך זמן. המשמעות של פתרון כזה היא חירות אמיתית, גם הרבה אחרי חג הפסח, והמטרה היא לדאוג שזו תהיה הפעם האחרונה שבה משפחה מקבלת סלי מזון כתרומה לחג. דוגמה טובה לפתרון כזה מציעה עמותת "כתף לכתף", שמלווה משפחות ברחבי הארץ בתהליך היציאה ממעגל העוני, בתהליך כולל שנמשך לאורך זמן.

לדברי מיטל פלג, מנכ"לית עמותת כתף לכתף: "אנחנו ההוכחה לכך שמשפחות שמקבלות כתף חמה וליווי כולל לאורך זמן - מצליחות לצאת ממעגל העוני. אנחנו עוסקים בליווי אישי של משפחות המתמודדות עם חיים בעוני באמצעות מודל הוליסטי רב-ממדי שנוגע בכל תחומי החיים: איכות חיים, ניהול כלכלי, חינוך ותעסוקה. תהליך הליווי שלנו נמשך שנתיים ומטרתו היא לסייע למשפחה לייצר שינוי משמעותי בחייה ולצאת ממעגל העוני. תהליך הליווי הוא מדיד ומכוון תוצאות ונעשה תוך שיתוף פעולה עם גורמים נוספים בקהילה. אנחנו יודעים שהתוצאה לא מגיעה מהיום למחר, לכן התהליך כולל בתוכו תמיכה כלכלית שמקדמת את המשפחה ליציאה ממעגל העוני על ידי מימון של לימודים, הכשרה תעסוקתית, מתן ייעוץ כלכלי להסדרי חוב, מתן הדרכה לחיזוק הסמכות ההורית וכיו"ב".

מסקר שערכה לאחרונה העמותה בקרב המשפחות שלקחו חלק בתהליך הליווי שלה, עולה כי ההשקעה היתה משתלמת והתוצאות לא מאחרות להגיע. מנתוני הסקר עולה כי 67% ממקבלי הסיוע הצליחו להשתלב במעגל התעסוקה, הכנסת המשפחה גדלה בממוצע ב-2,500 שקל ולמעלה מ-80% מהמשפחות שהשתתפו בתהליך הצליחו לצמצם את חובותיהם ולהגיע להסדרי חוב בהם הן מסוגלות לעמוד. בנוסף נתונים ראשוניים ממחקר שבא לבדוק את אפקטיביות התהליך לאורך זמן עולה כי גם שנתיים לאחר תום הליווי, המשפחות שומרות על עלייה בשיעור המועסקים ועל רמת הכנסה הגבוהה פי שניים מזו שהיתה להם בתחילת תהליך הליווי (ופי שלושה אצל משפחות חד הוריות).

משבר קשה בעקבות מות האב

פלג גם מספקת דוגמאות ספציפיות ליעילות התהליך ומספרת: "לפני כשנה הגיעה אלינו משפחה שעברה משבר קשה בעקבות מותו של אב המשפחה. כבר בהתחלה, כשהבנו שהמשפחה נותרה תלויה מאוד בעזרת הקהילה, עזרנו לאם המשפחה לעמוד בתשלומי שכר הדירה ההוצאות על החינוך והפנינו אליה תרומות של סלי מזון, כל זאת תוך שהיא מקבלת את הליווי המקצועי ומתחייבת לתהליך. במהלך השנה היא הבינה שיש בה את הרצון להיות עצמאית והיא קיבלה את כל העזרה בפתיחת עסק עצמאי משלה. כיום היא כבר משלמת על הכל בעצמה ולאחרונה אף רכשה דירה".

"מקרה נוסף שבו טיפלה העמותה היה של משפחה שמאז ומתמיד חייתה במצוקה גדולה. הם הגיעו אלינו עם חובות גדולים, חוסר יציבות משפחתית, הזנחה והתנהלות לקויה. אם המשפחה, ששמעה עלינו דרך העובדת הסוציאלית, החליטה שהיא חייבת להציל את ילדיה מחיי עוני ולהוביל את משפחתה לשינוי מהותי. המשפחה כולה החליטה להתגייס למאמץ ולצאת לתהליך יחד. כיום ניתן לומר שהם עומדים על הרגליים. השינוי שהם עשו היה בכל הרמות - מכיסוי חובות, דרך שינוי קיצוני בהתנהגות בבית ומחוץ לו, גם בעזרת טיפול שקיבלו ילדי המשפחה מאנשי מקצוע. בהובלת אם המשפחה ובליווי מקצועי של אנשי העמותה, פתחו ההורים עסק עצמאי לייצור עוגות ועוגיות וכיום הם כבר מרוויחים יפה ועומדים בכל התחייבויותיהם".

העמותה שזכתה השנה בפרס ירושלים על "חדשנות ויזמות בטיפול בעוני", בחרה לצאת דווקא בפסח השנה בקמפיין מימון המונים למאבק בעוני. בעזרת תמיכת ההמונים מתכוונת העמותה להרחיב את פעילותה ולסייע לעוד 1,000 משפחות לעבור תהליך של הבראה שיאפשר להן לצאת מעבדות וחיי עוני הכרוכים בחובות גדולים ובמצוקה תעסוקתית ולהגיע לחירות ועצמאות כלכלית שיאפשרו לכל בני המשפחה לפתוח דף חדש בחיים.