אובמה: טעות לשלוח כוחות צבא לסוריה כדי להפיל את אסד

נשיא ארה"ב בראיון לרשת BBC: "המצב בסוריה קורע לב ומסובך. אני לא חושב שיש פתרונות קלים לכך, זו משימה קשה" ■ "לא סבור שדאע"ש יובס בתשעת החודשים האחרונים שנותרו לכהונתי"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה שלל את האפשרות לשלוח כוחות קרקעיים לסוריה והדגיש כי אמצעים צבאיים לבדם לא יפתרו את בעיותיה של המדינה. בריאון שהעניק לרשת BBC ופורסם היום (א'), אמר אובמה שסיים את ביקורו בבריטניה כי "זאת תהיה טעות עבור ארצות הברית ובריטניה לשלוח כוחות קרקעיים ולהדיח את משטרו של בשאר אסד".

אובמה אף הודה כי הוא לא סבור ש"המדינה האסלאמית" תובס בתשעת החודשים האחרונים שנותרו לכהונתו. ואולם, נשיא ארצות הברית הדגיש: "אנחנו יכולים לצמצם בהדרגתיות את האזור שבו הם פועלים". לדבריו, המצב בסוריה הוא "קורע לב ומסובך". "אני לא חושב שיש פתרונות קלים לכך", אמר.

אובמה הבהיר כי הקואליציה האמריקנית תמשיך "לתקוף את דאעש במקומות כמו א-רקה ותנסה לבודד את אותם אזורים שמשם נשלחים לוחמים זרים לאירופה". מנגד, הנשיא האמריקני אמר כי על הקהילה הבינלאומית להמשיך ולהפעיל לחץ על כל הצדדים בסכסוך, כולל רוסיה, איראן וארגוני המורדים המתונים, כדי שאלו "ישבו סביב השולחן וינסו להשיג שינוי". הוא הודה כי מדובר במשימה "קשה".

בריאיון הנרחב שהעניק ביקר אובמה גם את אותן מדינות שהפרלמנטים שלהן לא אישרו לפעול בסוריה, אך "עדיין" רוצות שארצות הברית תפעל. "אי אפשר לרקוד על שתי חתונות", אמר.

אובמה, כמו גם האו"ם, חושש שהפסקת האש השברירית שהושגה בפברואר בין דמשק לאופוזיציה עומדת בפני קריסה לנוכח התחדשות הקרבות בחלקים נרחבים במדינה. השיחות בין הצדדים בז'נבה אמורות להתחדש בשבוע הבא, אך נציגי המורדים כבר הבהירו כי בשלב זה אין הם רואים טעם בהמשך בשל "הפשעים" של המשטר וחוסר נכונותו להגיע לפשרות, בין היתר סביב עתידו של אסד.