"מספיק שאמכור עשרות אלפי מכשירים. זהו שוק מספיק גדול"

היזם משה חוגג משלים גיוס של 72 מיליון דולר לסטארט-אפ Sirin Labs, שפיתח סמארטפון יוקרתי ששם דגש על רמת אבטחת מידע גבוהה ■ מחירו ינוע סביב 40-50 אלף שקל, והוא יושק בחודש הבא ■ חוגג: "אין לי אג'נדה של מחיר. הלוואי והייתי יכול למכור מכשירים זולים"

קינס רקישב, משה חוגג / צילומים: סיון פרג' ו–Sirin
קינס רקישב, משה חוגג / צילומים: סיון פרג' ו–Sirin

אם חשבתם שהסמארטפון של אפל יקר ושקשה לפרוץ אותו, היזם הישראלי משה חוגג ינסה לגרום לכם לחשוב אחרת. Sirin Labs, סטארט-אפ שעד הבוקר (ב') היה די מסתורי ושחוגג נמנה עם מייסדיו, הודיע על השלמת גיוס של 72 מיליון דולר, רגע לפני שהוא חושף את הסמארטפון עליו עמל משנת 2013. החברה למעשה גייסה כעת 47 מיליון דולר, לאחר שבשלהי 2013, שנייה לפני שהתאגדה, גייסה 25 מיליון דולר ממייסדיה אך לא הודיעה על כך רשמית (ראו בהמשך).

Sirin הוקמה על-ידי שלושה, מלבד חוגג: טל כהן, שמכהן כמנכ"ל, והמשקיע הקזחי, קינס רקישב, שמכהן כנשיא (Kenges Rakishev). כהן הוא יזם סדרתי. לפני Sirin, הקים כהן את אתר ההימורים ibetcha.com שנמכר בשנת 2000 ל-Vivendi Universal Games תמורת 8.4 מיליון דולר במניות. כמו כן, הוא נמנה - יחד עם עומר שווילי - על מייסדי אתר הפורקס markets.com שנמכר לפלייטק של טדי שגיא. שגיא כבר היה בעל מניות ב-markets.comלפני המכירה, ושווילי הוא אחד משותפיו, ומנהל את פעילות הפורקס שלו. כהן עבד בעברו הרחוק יותר כיועץ בענקית הייעוץ מקינזי.

רקישב (35) הוא אחד מאנשי העסקים הדומיננטיים בקזחסטן. לפי המגזין "פורבס", הוא אחד מחמשת אנשי העסקים הכי משפיעים במדינה, ושווי הונו עומד על 684 מיליון דולר. יחד עם חוגג, הוא הקים את קרן ההון סיכון Singulariteam. דרכם של השניים הצטלבה עם זו של כהן במסדרונות הקרן.

כפועל יוצא, Singulariteam היא המשקיעה העיקרית ב-Sirin ובסבב הגיוס הנוכחי הצטרפה אליה החברה הסינית RenRen. היקף גיוס זה אומר שהחברה כבר מתומחרת - לפי שווי "על הנייר" - של מאות בודדות של מיליוני דולרים.

Sirin, שהוקמה לפני כשנתיים וחצי, פיתחה סמארטפון יוקרתי, ולכן יקר במחירו (בסביבות 40-50 אלף שקל), שהפיצ'ר העיקרי שמקפיץ את מחירו הוא רמת אבטחת המידע הגבוהה שלו. כמו כן, מדובר בסמארטפון שייטען במהירות גבוהה מאוד (30 שניות להטענה מלאה), אך כאמור רמת אבטחת המידע וההצפנה הגבוהה שלו תהיה הסיבה העיקרית למחירו הגבוה. ואיך לא, קהל היעד של מכשיר זה יכלול אנשים שהפרוטה היא בכיסם, כלומר מיליונרים. החברה תשיק את המכשיר, ואת חנות הדגל שלה בלונדון, בחודש הבא באירוע מיוחד.

"הסיפור שלנו התחיל בשנת 2013, כאשר הסמארטפון של רקישב נפרץ", מספרת Sirin בהודעתה. "כמשקיע מצליח שהיה לו מידע חשוב ששמור בסמארטפון שלו, הפריצה גרמה לרקישב לחשוב מחדש על טכנולוגיית מובייל ואף לאבד אמון בה. רקישב התקשר לחוגג ותהה באוזניו מדוע אינו יכול למצוא סמארטפון מאובטח מספיק שיענה על צרכיו כאיש עסקים בינלאומי?".

השניים, כאמור, חברו לכהן והקימו את Sirin בשווייץ, "המדינה שבה יש את זכויות הפרט הכי חזקות", לפי ההודעה. אגב, Sirin נקראת על שם חיה מיתולוגית שהייתה ידועה במהירותה. לפי האגדה, Sirin נשמעה ונחזתה רק על-ידי אנשים טובים וניבאה עתיד ורוד.

"לא נעצור בלונדון"

החברה טוענת כי השוק הבריטי הוא "הבית הטבעי" שלה. "לונדון היא התחנה הראשונה מכיוון שהיא מרכז פיננסי עולמי", אומר חוגג ל"גלובס". "יש את טוקיו, ניו יורק ולונדון והאחרונה היא גם מרכז גיאוגרפי. לונדון מושכת אליה קהל שרלוונטי אלינו מכל העולם, אבל לא נעצור בה!".

- מה יהיה המחיר של המכשיר?

"הוא לא יהיה המכשיר הכי יקר בעולם. הוא כן יהיה זול ממכשירי יוקרה אחרים ששמים דגש על העיצוב, כמו מכשירים מצופים ביהלומים וכדומה. ההערכות שמחירו ינוע סביב 40-50 אלף שקל אינן רחוקות מהמציאות".

- ספר על הייחודיות שלו.

"זה די פשוט: בחברות כמו אפל וסמסונג, שפונות ל-mass market, אצלן הכול נגזר מהמחיר. כל תהליך המסחור של המכשיר נועד להוריד את המחיר שלו לאותו שוק. במקרה שלנו, הנקודה הראשונה היא שהמפרט הטכני שלו מאוד עשיר ואיכותי. כל פרמטר בסמארטפון מציג את המפרט הכי מתקדם בעולם, ולכן המכשיר יקר. שנית, רמת האבטחה וההצפנה במכשיר משלבת טכנולוגיות ישראליות ואמריקאיות, הן ברמת החומרה והן ברמת התוכנה. זה יהיה המוצר הצרכני הכי מאובטח בעולם. רמת האבטחה שלו תהיה קרובה כמעט לזו שמקובל בעולם הצבאי, וזאת מבלי לפגוע בחוויית המשתמש שלו".

- מחירו הגבוה אומר שהוא יהיה נגיש למי שהפרוטה בכיסו. עד כמה קהל היעד הזה גדול?

"מספיק גדול בשבילנו. לפי מחקרים שונים, יש בעולם 18 מיליון מיליונרים, כלומר כאלה שיש להם לפחות 1 מיליון דולר נזיל. כמו כן, יש 40 מיליון איש שלפי ההגדרה הזו הם לא מיליונרים, אבל הם כן צורכים מוצרי High End כלומר מוצרים יקרים, ואפשר להגיד שהם מתנהגים כאילו הם מיליונרים. כלומר, זה שוק של כמעט 60 מיליון איש, אבל אף חברה לא כובשת את כל השוק. לי מספיק שאני אמכור עשרות אלפי מכשירים ולא יותר. אני לא צריך למכור מיליוני מכשירים. זהו שוק מספיק גדול ומעניין עבור חברה קטנה כמונו, אך לא עבור חברה גדולה או ענקית כמו אפל וסמסונג. זהו שוק נישתי ואליו אנחנו פונים".

שני מרכזי פיתוח

עוד אומר חוגג כי "בכל קטגוריה צרכנית יש מוצרים שמיועדים ל-mass market, mid-market ול-high end market. רק בטכנולוגיה אין מוצרים כאלו, ובשביל זה Sirin הוקמה. אין לי אג'נדה של מחיר. הלוואי והייתי יכול למכור מכשירים זולים אבל לצערי אני לא יכול".

לחברה יש שני מרכזי פיתוח: בתל-אביב שכולל מומחי סייבר ואבטחת מידע, ושני בשוודיה שכולל מומחי טלקום, מעצבים ומהנדסים. סך הכול מעסיקה החברה 85 איש, כ-60 בישראל. "נגייס עובדים נוספים בישראל, ונגיע תוך כמה חודשים לכ-100", מבטיח חוגג.

כהן המנכ"ל ציין בהודעת החברה כי "שלא כמו חברות מיינסטרים שאצלן המחיר הוא הפקטור החשוב ביותר, Sirin לא צריכה לחכות מספר שנים לפני שתביא לשוק את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. אנחנו יכולים להציע להם היום את המחר. היום, העלות אינה משפיעה על קבלת ההחלטות שלנו. פונקציונליות אופטימלית ואיכות - כן משפיעים".

Sirin Labs

שנת הקמה: 2013

מה החברה עושה: פיתוח סמארטפון יוקרתי ויקר

מייסדים: טל כהן, מנכ"ל; משה חוגג, נשיא; קינס רקישב, יו"ר

סך גיוסי הון עד כה: 72 מיליון דולר

מספר עובדים: 85 בישראל, שווייץ, שוודיה ובריטניה

בעלי מניות עיקריים: קרן ההון סיכון Singulariteam (של חוגג ורקישב); החברה הסינית RenRen