המאבטח שאיבד 3 אצבעות במשחק כדורסל יפוצה בכ-866 אלף ש'

המדינה ושלושה מאוהדי הפועל חולון, אשר היו אחראים על הכנסת החזיז למגרש והשלכתו, יפצו ביחד ולחוד את המאבטח יואב גלינצנשטיין

הפועל ירושלים כדורסל / צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל
הפועל ירושלים כדורסל / צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל

מאבטח קבוצת הכדורסל של הפועל ירושלים, יואב גלינצנשטיין, שאיבד 3 אצבעות כתוצאה מחזיז שנזרק למגרש במשחק שנערך בין הפועל ירושלים להפועל חולון, יפוצה בסכום של 866 אלף שקל - כך קבע ביצת המשפט המחוזי בירושלים. הפיצוי ישולם על-ידי המדינה (משטרת ישראל) ו-3 אוהדים של חולון שהיו מעורבים בהחדרת החזיז לאולם ובהשלכתו.

שניים מהאוהדים היו אחראים ישירות על השלכת החזיז למגרש, כאשר אחד מהם הדליק אותו, והאחר השליך אותו. האוהד השלישי היה זה שמכר את הכרטיסים לאוהדים אלה, כאשר הוא ידע שיש ברשותם חזיז. לדברי בית המשפט, במצב כזה היה עליו לא למכור להם כרטיסים, וחלה עליו חובה לדווח למשטרה בדבר החזיז ברשותם.

בית המשפט קבע כי אוהדי הפועל חולון שהגיעו לאולמה הקודם של הפועל ירושלים (מלחה) הוכנסו דרך שער שלא היה אמור להיפתח, וכי מי שהייתה אחראית על הביקורת בשער הזה הייתה משטרת ישראל, שכשלה בכך שאפשרה כניסת אוהדים עם חזיז. טענת המשטרה, כי מי שאמורה הייתה לבצע את הבידוק היא חברת האבטחה שעבדה במקום, נדחתה על-ידי בית המשפט.

גורמים נוספים נגדם הוגשה התביעה, ובהם הפועל ירושלים, חברת האבטחה, עיריית ירושלים, הפועל חולון וכן איגוד הכדורסל, לא יהיו חייבים בפיצוי. את המאבטח גלינצשטיין ייצג עו"ד אסף פוזנר ממשרד קמחי, פלד, פוזנר שילה ושות'.

בשאלת חובתן של הקבוצות עצמן, בית המשפט קבע כי הן הקבוצה המארחת והן הקבוצה האורחת אינן חייבות בפיצוי לתובע. נקבע כי הטלת אחריות שילוחית על קבוצות הכדורסל בגין התנהגות אוהדיהן והתפרעותם בבתי דין של איגודי הספורט, אינה מחייבת בהכרח הטלת אחריות בתביעות נזיקין בבתי המשפט האזרחיים. לגבי הקבוצה המארחת, נקבע כי היא רשאית להסתמך על חברות האבטחה ומשטרת ישראל, שהן האחריות בנושא הבידוק.

השופט אריה רומנוב ציין בהחלטתו: "אני סבור כי על יסוד הראיות שהובאו, יש לקבוע כי המשטרה היא שערכה את הבידוק בשער מיוחד שנפתח לטובת כניסתם של אוהדי הפועל חולון למשחק". משנקבע כי הפגם הוא בבידוק ולא במתקן עצמו, נדחתה גם התביעה נגד עיריית ירושלים בעלת באולם.

האירוע המדובר התרחש בנובמבר 2007. גליצנשטיין נפצע, ומספר אצבעות נקטעו מידיו. אוהד הפועל חולון, יוסי מלאך, הורשע ונידון ל-3 שנות מאסר. על חברו, ניר ראובן, נגזרו עבודות שירות.