שכר בעלות של יותר מרבע מיליארד שקל ל-5 בכירי מיילן ב-2015

המנכ"לית הת'ר ברש, היו"ר רוברט קורי והנשיא רג'יב מאליק זכו כל אחד לשכר בעלות של בין כ-18 מיליון דולר לכ-20 מיליון דולר, והדיחו את מנכ"ל פריגו הפורש, ג'ו פאפא, מראשות הטבלה ■ פאפא יזכה לתגמול נדיב גם בחברת התרופות Valeant

היו"ר קורי / צילום: תמר מצפי
היו"ר קורי / צילום: תמר מצפי

ג'ו פאפא, שפרש בשבוע שעבר מניהול חברת התרופות פריגו, היה עד סוף השבוע האחרון שיאן השכר לשנת 2015 מקרב החברות שנסחרות בבורסה בת"א, עם עלות שכר של 11.5 מיליון דולר. בסוף השבוע, עם פרסום נתוני שכר הבכירים בחברת התרופות מיילן, שהצטרפה לבורסה המקומית בסוף 2015 כשניסתה להשתלט על פריגו, הדיחו בכירי החברה את פאפא מראשות הטבלה.

עלות השכר של מנכ"לית מיילן , הת'ר ברש, הגיעה ב-2015 ל-18.9 מיליון דולר, ועלות שכר היו"ר הפעיל, רוברט קורי, הסתכמה ב-17.7 מיליון דולר. מעל שניהם התייצב נשיא מיילן, רג'יב מאליק, שעלות שכרו אשתקד הגיעה ל-19.9 מיליון דולר. עלות זו כוללת גם תגמולים שניתנים לו כחלק מהרילוקיישן שביצע, מהודו לארה"ב. שני בכירים נוספים שמופיעים ברשימת בעלי השכר הגבוה בחברה הם סמנכ"ל הכספים שפרש לאחרונה, ג'ון שיהאן, שקיבל תגמולים בעלות של 5.5 מיליון דולר, והמנהל המסחרי, אנטוני מורו, שקיבל תגמולים בעלות של 4.9 מיליון דולר. ביחד הגיעה עלות שכרם של חמשת השיאנים למעל רבע מיליארד שקל ב-2015.

עלות שכרם של בכירי מיילן הושפעה בין היתר מהחזרי מס חד-פעמיים הקשורים לתגמולים מבוססי המניות, שהקפיצו את העלויות אצל כל אחד מהבכירים. בנטרול החזרי המס, עלות השכר של ברש, קורי ומאליק עמדה על 13.1 מיליון דולר, 13.4 מיליון דולר ו-15 מיליון דולר, בהתאמה.

אצל המנכ"לית ברש, שכר הבסיס עמד ב-2015 על כ-1.3 מיליון דולר, עלייה של 12.7% מ-2014, והתגמול ההוני שלה הסתכם ב-6.5 מיליון דולר. שכר הבסיס של קורי הסתכם ב-1.4 מיליון דולר, עלייה של 3.8% מ-2014, והתגמול ההוני שלו הגיע ל-6.1 מיליון דולר. מאליק קיבל שכר בסיס בעלות של כ-1 מיליון דולר, עלייה של 14.5% מ-2014, והתגמול ההוני שלו עמד על 4 מיליון דולר.

גם מטוס וגם מצנחי זהב

בטבלת התגמולים של בכירי החברה מופיע גם סעיף של "תגמולים אחרים", ובמיילן הוא כולל, בין השאר, עלויות שימוש במטוס הפרטי של החברה. השימוש הנרחב ביותר במטוס היה על-ידי קורי, בעלות של 605 אלף דולר, ועלות השימוש של ברש במטוס היתה 310 אלף דולר.

בשנה שעברה נאבקה מיילן בניסיון ההשתלטות של טבע עליה, עד שטבע ויתרה על הניסיון והעדיפה לרכוש את החטיבה הגנרית של אלרגן. אם בכל זאת מיילן תימכר מתישהו לחברה אחרת, בכיריה יזכו ל"מצנחי זהב" נדיבים. כך, במקרה של קורי למשל, אילו חל שינוי בשליטה על מיילן בסוף 2015, הוא היה מקבל תגמולים בסך כולל של 45.6 מיליון דולר, בנוסף להבשלת אופציות בשווי של 20 מיליון דולר. אצל ברש מצנח הזהב הוא בסך 20.6 מיליון דולר (נכון לסוף 2015).

החיים אחרי פריגו: פאפא יזכה לתגמול נדיב גם בחברה החדשה

שיאן השכר הקודם, ג'ו פאפא, ייהנה מתגמולים נאים גם בחברה החדשה שאליה עבר. חברת התרופות Valeant דיווחה בשבוע שעבר כי מעבר לשכר הבסיס השנתי של פאפא, שיעמוד על 1.5 מיליון דולר (לעומת כ-1.1 מיליון דולר בפריגו), הוא יקבל בונוס של 150% משכרו בכפוף לעמידה ביעדים, כשבמקרים מסוימים הבונוס עשוי להגיע ל-200%.

אולם החלק המרכזי בתגמולים הוא התגמול ההוני שיקבל פאפא. החברה תקצה לו מניות חסומות בשווי הוגן של 10 מיליון דולר, ועוד מניות חסומות בשווי 5 מיליון דולר יוקצו לו על בסיס עמידה ביעדים. ככל שמחיר המניה של Valeant יעלה, פאפא ירוויח מכך יותר. אם מחיר המניה יעלה מעל 60 דולר בשנה הרביעית לכהונתו של פאפא, כרבע מהמניות החסומות שלו הכפופות לעמידה ביעדים יבשילו; אם המחיר יהיה גבוה מ-90 דולר - 50% יבשילו; מעל 120 דולר - 75%; ומעל 150 דולר - 100%. מדובר במחירים בהם מניית Valeant כבר נסחרה לפני המשבר בה, אך כיום אחרי צניחה של 87% מאז אוגוסט 2015, מחיר המניה עומד על 33.4 דולר, לאחר שהחברה הממונפת הגיעה אל סף חדלות פירעון.

אגב, אם המניה תיסחר ב-270 דולר, פאפא יקבל פי 2 מכמות המניות החסומות שלו - מניות בשווי של למעלה מחצי מיליארד דולר(!). עם זאת, במקרה שההחזר הכולל לבעלי המניות יהיה בחציון התחתון של מדד הפארמה של ניו יורק, לא יבשילו יותר מ-100% מהמניות החסומות.

פאפא ניהל את פריגו במשך קרוב לעשור, תקופה בה מניית פריגו הניבה למשקיעים בה תשואה של כ-500%. עם זאת, מאז שהנהלת פריגו בראשות פאפא הצליחה לשכנע את בעלי המניות לדחות את הצעת הרכש מצד מיילן, צללה המניה 38%. חלק ניכר מהירידות הללו הגיע בשבוע האחרון, על רקע עזיבת פאפא והורדת תחזיות נוספת מצד פריגו, שיצרו משבר אמון בין שוק ההון לחברה. במקום פאפא מונה לתפקיד מנכ"ל פריגו מי שהיה נשיא החברה, ג'ון הנדריקסון.ב-2015 הסתכמה עלות שכרו של הנדריקסון ב-2.1 מיליון דולר.

רפואה ללא גבולות
 רפואה ללא גבולות