משרד התקשורת: שימוע חדש על הטלפוניה בבזק

צפוי לפרסמו בקרוב, כולל המחירים של הטלפוניה למתחרים ■ הדילמה הגדולה: האם בזק תמשיך להתנגד או שתדרוש את ביטול ההפרדה המבנית באופן מלא ולא מדורג

משרד התקשורת עומד לפרסם שימוע מתוקן בנושא מחירי הטלפוניה של בזק. כפי שנחשף ב"גלובס", המשרד הגיע למסקנה שללא שיתוף פעולה עם משרד האוצר ומשרד המשפטים לא יהיה מנוס לאור התחייבות שנתן לבג"ץ, וכל הניסיונות להגיע להבנות מול בזק בנושא המחיר לא הצליחו. לכן, מה שצפוי לקרות הוא שהמשרד יפרסם שימוע מתוקן למחירי הטלפוניה של בזק, וייעשה מאמץ למצוא נוסחה שתאפשר לבזק את ביטול ההפרדה המבנית בתמורה.

הטלפוניה של בזק איננה חלק מהרפורמה בפס הרחב בשל התנגדותה. עמדת הדרג המקצועי במשרד התקשורת היא שהטלפוניה חייבת להיות חלק מהרפורמה, ואולם בגלל הבג"ץ שהגישה בזק הנושא נדחה כמה וכמה פעמים. במודל המקורי אמורה הייתה הטלפוניה של בזק להימכר למתחרותיה במחיר של 7 אג' לקו פלוס 1 אג' לדקה. במחיר הזה המתחרות יכלו להרוויח במכירה ללקוחותיהן כיוון שנשאר להן מספיק מרווח להתחרות מול בזק.

ואולם המשרד, בניסיון לפתור את המחלוקת, החליט לשנות את המתכונת המקורית והלך על מודל פשוט ליישום - מודל של מכירה חוזרת, דהיינו המפעילים יקנו מבזק שירות מלא של הטלפוניה שלה. המודל הזה היטיב עם בזק כיוון שבמקום המחירים המקוריים, ניתנה הנחה למתחרות על המחיר הקיים בפועל, בשיעור של 40% על הנייר.

בפועל המחיר היה נמוך הרבה יותר ולכן בזק הסכימה לו אך פרטנר וסלקום התנגדו כיוון שרצו את המחירים המקוריים. מה שקרה - המשרד נתקע ולא הצליח לחלץ את הטלפוניה ובחודשים האחרונים הגיע למסקנה שאין לו ברירה אלא לפרסם שימוע נוסף במחירים מתוקנים. וזאת על דעת האוצר ומשרד המשפטים שדורשים שהמחירים יהיו הרבה יותר קרובים למחירים המקוריים, מה שכמובן בזק לא מסכימה לו.

למעשה מה שקורה כאן זו התקפלות של משרד התקשורת שהבין שהוא אינו מסוגל להשלים את המהלך בגלל שהתחייב לבג"ץ לפתרון, ולכן השאלה עוברת לנושא אחר שהוא האם בזק תקבל תמורה דרך ביטול ההפרדה המבנית.

ההערכה היא שלמשרד התקשורת יהיה הרבה יותר קל ונוח לפעול למימוש ביטול ההפרדה המבנית לבזק, אם כלפי חוץ הוא ייראה שהוא כופף אותה בנושא הטלפוניה. ללא הטלפוניה, הסיכוי שבזק הייתה מקבלת את ביטול ההפרדה המבנית הוא קלוש.

מדובר בהתפתחות מעניינת וחשובה כי מתחת לפני השטח מתחולל מאבק לא פשוט בין כמה מוקדי כוח. משרד התקשורת שהלך עם בזק וניסה להקל עליה נתקל בהתנגדות של האוצר ומשרד המשפטים והבין שבלעדיהם הוא אינו יכול להזיז מאומה בשוק.

מצד שני האוצר אינו מוכן להקל על בזק בשום נושא, הן בנושא הטלפוניה והן בנושא ההפרדה המבנית. השאלה כעת היא איך ינסה המשרד לתפור את העסקה כך שבזק תתכופף ותתפשר בנושא מחירי הטלפוניה ומאידך תקבל את ביטול ההפרדה המבנית באופן שירצה את הדרג המקצועי במשרד התקשורת ואת משרד האוצר.

האחרונים רוצים שהביטול של ההפרדה יהיה מדורג ויכלול בשלב ראשון את בזק בינלאומי ורק לאחר מכן את yes ופלאפון. בזק מתעקשת שיתנו לה את מה שהבטיחו - דהיינו ביטול הפרדה מבנית באופן מלא בפעם אחת. הטיעונים של בזק הפעם יהיו חזקים - היא תטען שהפשרה בנושא הטלפוניה משמעותה פגיעה בהכנסותיה במאות מיליוני שקלים בשנה ולכן אי אפשר שלא לתת לה את מה שהובטח לה - ביטול מלא ולא מותנה בינה ובין החברות הבנות שלה.