"ההיי-טק לא דוחף את כל הכלכלה - רק את הסטטיסטיקה"

לאחר ארבע שנים מורכבות כמנכ"ל קרדן אן.וי, שוקי אורן, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, פורש ומתפנה לנקות את השולחן: "לגייס כסף זה הכי קל, אבל ברגע שחברה נקלעת לקשיים, זה הופך להיות הרבה יותר קשה"

שוקי אורן / צילום: איל יצהר
שוקי אורן / צילום: איל יצהר

כששוקי אורן נכנס לתפקידו כמנכ"ל קרדן אן.וי לפני ארבע שנים, הוא הבין די מהר שעליו לעשות שינוי תפיסתי זריז. לא רק משום שעבר למגזר הפרטי חודשים ספורים לאחר שפרש מתפקידו כחשב הכללי במשרד האוצר, אלא בגלל מצבה של חברת האחזקות. קרדן, שבעבר הייתה מהמובילות במשק, שקעה בחובות עתק ונאלצה להתמודד עם נכסים מדממים ועם חברות בנות הפסדיות. ואם לפני שהתיישב על כיסא המנכ"ל סבר אורן שיצליח להרים אותה למעלה, הוא נאלץ להתרגל לרעיון שבשנים הבאות יתרכז בכך שהחברה לא תידרדר עוד יותר במדרון התלול.

"התחלתי את התפקיד יחסית עם אכזבה, מכיוון שהגעתי למקום מעט שונה ממה שחשבתי שאני מגיע אליו", אומר אורן, שמסיים עתה את תפקידו, בראיון ל-G. "אחת התכונות שמאפיינות אותי היא שאני לא נבהל. אז צריך לעשות אדפטציה, לשנות חלומות ולהבין מה הדברים שאני צריך להתמודד איתם - חברה שנמצאת למעשה על סף פשיטת רגל. היום אני מסיים קדנציה בהרגשה של סיפוק רב. אני חושב שהגענו להישגים יפים, ושהחברה שאני עוזב נמצאת במצב הרבה יותר טוב, גם אם יש לה חלום קטן בהרבה".

קרדן היא קבוצת אחזקות שנשלטת בידי אנשי העסקים יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר. מבנה הקבוצה עבר כמה גלגולים לאורך השנים, כאשר האחרון שבהם כלל ב-2011 את הפרדת הפעילות הישראלית, שמרוכזת תחת קרדן יזמות, מהפעילות הבינלאומית, שנותרה תחת החברה ההולנדית קרדן אן.וי. ואם בתקופת השיא שלה, בסוף 2007, נסחרה החברה לפי שווי של יותר מ-6 מיליארד שקלים (כאשר אז נכללה בה גם הפעילות בישראל, שמאוגדת כיום תחת קרדן יזמות בעלת שווי שוק של 200 מיליון שקלים). כיום, נסחרת קרדן אן.וי לפי שווי שוק של 70 מיליון שקלים בלבד.

- כשבעלי השליטה הציעו לך לנהל את החברה, קיבלת מהם רושם אופטימי יותר?

"הרבה יותר. ודאי. אבל אני חייב להגיד שבעתות משבר, לבעלי שליטה, ואני מניח שזו תכונה שקיימת גם אצל בעלי שליטה נוספים, יש ראייה אופטימית יותר. אני לא חושב שמישהו הציג לי מצג שווא, אבל אני בהחלט חושב שלא הייתה ראייה ריאליסטית מספיק. בכל הדיו דיליג'נס שיכולתי לעשות לפני שמוניתי - להסתכל בדוחות כספיים, בדוחות של אנליסטים וכו' - היה ברור שקרדן בירידה, ושהיא חטפה. אבל בין המועד שחתמתי על חוזה ועד שנכנסתי לתפקיד - החברה חטפה את המכה הגדולה באמת".