גינה לי אלחוטית: עכשיו אפשר לכסח את הדשא דרך השעון

חידושים טכנולוגיים מאפשרים לפקח על הממטרות דרך הסמארטפון ולגדל ירקות במטבח

FLOWER POWER / צילום: אתר החברה
FLOWER POWER / צילום: אתר החברה

הטכנולוגיה מגיעה גם לגינה ומאפשרת לעקוב אחרי הצמחייה מרחוק. דוגמא למשל - מכונות כיסוח דשא רובוטיות או "אוטונומיות" מיועדות לבעלי בית עם גינות גדולות, או לגננים עצלנים באופן כללי. המכונות הללו, שדגמים רבים שלהן מוצעים כיום בשוק, פועלות בדומה לשואבי האבק הרובוטיים והן מצוידות בסוללה נטענת ובמגוון חיישנים, שמאפשרים להן "לתכנן" את הנתיב היעיל ביותר על פני הגינה, לעקוף מכשולים ולמצוא את הדרך אל המטען כאשר הסוללה מתרוקנת.

כעת מגיע הדור הבא בדמות "מכסחות דשא מחוברות". הסקוורנה היתה אחת החלוצות בתחום בשנה שעברה כאשר השיקה בדגמי הדגל שלה רכיב GPS מובנה וקישוריות אלחוטית לאפליקציה בטלפונים חכמים. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לבעל המכסחה להפעיל ולכבות אותה מרחוק אפילו מהקצה השני של העולם, לעקוב אחרי תנועתה, לקבל התרעות ולאתר אותה במקרה של גניבה - תופעה נפוצה מאוד בכלים יקרים כאלה.

בחודש שעבר לקחה החברה את הטכנולוגיה עוד צעד קדימה כאשר השיקה ממשק לשעון היד החכם של "אפל". כעת ניתן להשאיר את הטלפון בבית, להתרווח על הכורסה שבגן ולשלוט במכסחה הרובוטית באמצעות נגיעות על מסך שעון היד. הטכנולוגיה נתמכת על ידי מספר דגמים של החברה כאשר הדגם הבכיר, שמיועד לגינות גדולות במיוחד, עולה כ-3,400 דולר.

השקיה דרך סמארטפון ואמזון

גם השקיית הגינה שונה מאוד כיום מהתמונה הרומנטית המוכרת של צינור, ברז וממטרה. מערכות ההשקיה הביתיות של ימינו מצוידות במעבדי נתונים חכמים ובקישוריות אלחוטית, שמאפשרת להן אינטראקציה מלאה עם העולם החיצון. דוגמה בולטת היא בקרת הממטרות הביתית החדשה של חברת RACHIO, שהדור השני שלה הושק בפברואר.

כמו הדור הראשון מצוידת ה"קופסה החכמה" בקשר אלחוטי לנתב ה-WI-FI הביתי ודרכו לאפליקציה בטלפונים חכמים (אנדרואיד או אפל). הבקר שואב מאתרים ייעודיים ברשת מידע עדכני על הטמפרטורה ורמת הלחות החזויה באזור בו הוא נמצא ומתכנן אוטומטית את תזמון וכמות ההשקיה דרך עד 16 ממטרות "חכמות", שמחוברות אליו ברשת.

החידוש ל-2016 הוא אופציה לשליטה קולית בפקודות המערכת (הפעלה, כיבוי, תזמון, עוצמה וכדומה) באמצעות ממשק הפקודות הקוליות ECHO של חברת אמזון. המחיר נע בין 250 ל-300 דולר בהתאם לכמות הממטרות המתחברת.

על אותו עיקרון מבוסס גם בקר ההשקיה החכם של חברת GREEN-IQ אולם כאן נוסף טוויסט בדמות קישור ל"חיישני השקיה" אלחוטיים. חיישנים כאלה כבר נמכרים כיום בשוק ומשמשים אפילו להשקיית עץ או עציץ בודדים. דוגמה אחת הוא ה"FLOWER-POWER" של חברת פארוט (יצרנית הרחפנים הידועה), שמעוצב בצורת ענף. לאחר נעיצתו במצע עליו נמצא הצמח הוא מזהה אוטומטית באמצעות חיישנים את רמת הלחות והטמפרטורה הנקודתית ומעביר את המידע למערכת בקרת ההשקיה או לאפליקציה ייעודית בטלפונים חכמים, שמזכירה לבעל הגינה להפעיל את ההשקיה (במקרה שאינו מצויד בבקרה ממוחשבת). האפליקציה כוללת בסיס נתונים אינטרנטי עם אלפי פריטים, שמאפשר לזהות ספציפית את הצמח המושקה ולהתאים לו תוכנית השקיה מתאימה. חיישנים כאלה נמכרים כיום באמזון בכ-60 דולר ליחידה.

 

גידול ירקות במטבח

עבור מי שהמטבח הוא הגינה הפרטית שלו, או עבור צמחונים שאינם חובבי עבודת שטח קשה, מייעדת חברת NIWA מערכת גידול הידרופונית אוטומטית ומקושרת, שמיועדת לשימוש ביתי. פרויקט NIWA, שגייס עד כה מעל 150 אלף דולר דרך "חממת הרעיונות" קיקסטארטר, צפוי להתחיל לשווק בקרוב מערכות סגורות עם השקיה, חימום ותאורה אוטומטיים, שבהן ניתן יהיה לגדל ירקות אורגניים, עשבי מאכל ואפילו צמחי נוי.

לטענת המפתחים כל מה שצריך זה רק להכניס את הזרעים למצע, לחבר את המערכת לאפליקציה בטלפון ולדווח לה באיזה צמח מדובר. האפליקציה מדווחת לבעל הבית על הטמפרטורה, הלחות וקצב הגידול של הצמח הפרטי שלו ועל מועד הקטיף, גם אם כלל אינו נוכח בבית. השליטה מרחוק במערכת מתבצעת גם באמצעות ה"ענן". המחירים נעים בהתאם לגודל המערכת ויתחילו באזור ה-250 דולר. מועד האספקה טרם פורסם.