שלדון אדלסון: אני תומך בדונאלד טראמפ; יהיה טוב לישראל

ברקע: מלחמת אחים במפלגה הרפובליקאית - מאמצי טראמפ לאחות את הקרעים במפלגה, כמנהיגה העתידי, נתקלים בהתנגדות של יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, שני הנשיאים לשעבר ממשפחת בוש ומחוקקים בכירים

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בעל בתי-ההימורים שלדון אדלסון, ידידו של רה"מ בנימין נתניהו והבעלים של עיתון "ישראל היום", הודיע אמש (ה'), כי החליט לתמוך בדונלד טראמפ, לאחר שהתברר שהוא המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית לנשיאות.

אדלסון הוא אחד מהתורמים הגדולים ביותר לפוליטיקאים רפובליקאים. בסבב הבחירות הקודם, ב-2012, תרמו הוא ואשתו מרים כ-100 מיליון דולר למאמץ הרפובליקאי, בעיקר לניוט גינגריץ', שנותר חודשים במירוץ לנשיאות רק הודות לכספי אדלסון, ולאחר מכן, בעקבות נשירת גינגריץ', למיט רומני. אדלסון תרם גם לקמפיינים של כמה מחוקקים רפובליקאים. רוב תרומותיו ב-2012 לא הניבו את הפירות המבוקשים. השנה הוא ישב על הגדר ונמנע מלהכריז על תמיכה בפוליטיקאי כלשהו - עד עתה.

"כן, אני רפובליקאי והוא (טראמפ) רפובליקאי", אמר אדלסון בראיון קצר ל"ניו יורק טיימס". "הוא המועמד שלנו. כל אחד מ-17 המתמודדים (על המועמדות הרפובליקאית) היה יכול להיות המועמד; הוא היה אחד מה-17 והוא זכה בנועמדות בהגינות וביושר". אדלסון דיבר בארוחת ערב בניו-יורק מטעם ארגון יהודי.

אדלסון ציין, שהוא נפגש באחרונה עם טראמפ, אך לא אמר מתי בדיוק ומה הנושאים שעלו בשיחה. אך איל ההימורים אמר לכתב של עיתון אחר באותו מעמד, שטראמפ "יהיה טוב לישראל".

 

אדלסון שימש מטרה לחיצי העלבונות שטראמפ משגר לעבר אלה שאינם ששים לחבקו. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו באוקטובר אשתקד כתב טראמפ, שאדלסון רוצה להפוך את הסנטור מארקו רוביו, שנמנה אז עם 17 המתמודדים, ל"בובה הקטנה המושלמת שלו". בה בעת, טראמפ אף חיזר אחר אדלסון. השניים נפגשו בדצמבר אשתקד ולאחר מכן אמר אדלסון, כי הוא ובן שיחו דנו על ישראל וכי, לדעתו, טראמפ "אדם מקסים מאוד".

החלטת אדלסון לתמוך בטראמפ מבליטה את הניגוד הגמור בינו לבין האחים צ'רלס ודייוויד קוק, שתרמו מאות מיליוני דולרים למפלגה הרפובליקאית ולמועמדיה לנשיאות ולקונגרס במרוצת השנים. בהכרזה שחוללה רעידת אדמה ביקום הרפובליקאי, אמר באחרונה צ'רלס קוק, כי הילארי קלינטון, המתמודדת המובילה במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, עשויה להיות עדיפה על טראמפ והסנטור טד קרוז, שבינתיים נשר מהמירוץ.

הניגוד בין אדלסון לאחים קוק מצביע על השסע העמוק במפלגה הרפובליקאית שחוללה ההשתלטות העוינת של טראמפ על המפלגה. קלינטון תפסה את מקומו של ברק אובמה כאויב הפוליטי מס' 1 של הרפובליקאים, וכבר עתה, יותר מחצי שנה לפני הבחירות לנשיאות, היא מוזכרת כ"הילארי הנכלולית" בכל התבטאות של פוליטיקאי רפובליקאי.

כפי שציינתי בחודש שעבר, אמירה שמציגה את קלינטון כאופציה ראויה יותר בהשוואה להיצע הרפובליקאי היא לא רק התנתקות מהאורתודוכסיה המפלגתית אלא כפירה בעיקר. במונחים ישראלים, אפשר להמשיל את אמירתו של קוק להכרזה דמיונית של אדלסון, ששלי יחימוביץ' ראויה יותר לראשות הממשלה מאשר בנימין נתניהו.

ואתמול העמיק הקרע במפלגה עוד יותר ונהפך למלחמת אחים. טראמפ, כמועמד הרפובליקאי בפועל (עד לבחירתו הרשמית בוועידת המפלגה ביולי), נחשב כבר עתה כראש המפלגה, כרפובליקאי מס' 1. ככזה הוא מצופה לאחות את הקרעים, כפי שהיה מצופה מקודמיו. כל ארבע שנים, אחרי מאבק על המועמדות לנשיאות, מוצאות שתי המפלגות הגדולות את עצמן מפולגות בין נאמני המתמודדים השונים. הזוכה חייב להחזיר אותם הביתה ולזכות באמונם וברצון הטוב שלהם. זו המשימה הראשנה של טראמפ כמנהיג הרפובליקאי הבכיר והוא נכשל בה, בשלב זה לפחות.

יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, שנהנה מתמיכה כמעט אוניברסלית של הממסד ושל המחוקקים הרפובליקאים ונחשב כאיש החזק במפלגה, אמר אמש, כי אינו יכול לתמוך בטראמפ. "אני עדיין לא בשלב הזה", הוא אמר בראיון ל-CNN. "אני מקווה - ורוצה - שאוכל להביא עצמי לתמוך בו". זו התבטאות חסרת תקדים והיא מצביעה על ספקות של ראיין ושל מנהיגים אחרים בממסד הרפובליקאי שטראמפ לא יצליח לגבור על קלינטון בבחירות לנשיאות.

"אני חושב שרפובליקאים שואפים לכך, שמי שנבחר לשאת את דגלה של המפלגה יניף גם את הסטנדרטים שלה", אמר ראיין. "הם רוצים לדעת (שטראמפ) חולק את הערכים והעקרונות שלהם לגבי ממשלה קטנה, לגבי התפקיד הנאות של הנשיא, לגבי שמירה קפדנית על החוקה. לשמרנים שאלות רבות והם רוצים לקבל תשובות, וגם אני בכלל זה. אני רוצה להיות חלק מתהליך איחוד המפלגה. אני רוצה לסייע".

אבל ראיין רמז, שבלי שינוי בהתנהלותו של טראמפ הממסד הרפובליקאי לא יתמוך בו, התפתחות שתביא לפיצול המפלגה: "הגיע הזמן לזנוח את ההתנהלות הבריונית; לזנוח את המאמצים לזלזל באחרים ולהמעיט בערכם. הגיע הזמן לשאוף לדברים נעלים יותר, לעודד את הטוב שבנו...".

תשובתו של טראמפ לא אחרה לבוא והיא הצביעה על כך שאין בדעתו להשתנות: "אני לא מוכן לתמוך באג'נדה של פול ראיין. אולי בעתיד נוכל לפעול יחדיו ולהגיע להסכם על הדרך הטובה ביותר לאזרחי ארה"ב. היחס לאזרחים היה כה רע, ונמשך זמן רב כל כך, עד שהגיע הזמן שהפוליטיקאים יציבו את האזרחים בראש האג'נדה".

שני הנשיאים ממשפחת בוש, מיט רומני ומחוקקים בכירים רבים הכריזו שהם אינם מעוניינים לעלות על הרכבת של טראמפ. הסנטור ג'ון מקיין, שהיה המועמד הרפובליקאי לנשיאות ב-2008, אמר אמש, כי הוא חושש שמועמדותו של טראמפ תפגע בסיכוייו (של מקיין) לשוב ולהיבחר לסנט בנובמבר. מקיין מייצג את אריזונה שבה יש פלח גדול מאוד של תושבים היספנים. סקרים מראים, ש-85% מההיספנים בארה"ב לא יצביעו בעד טראמפ בגלל הכרזותיו.

שהמקסיקאים שמנסים להסתנן לארה"ב במאמץ למצוא עבודה הם "אנסים ורוצחים". טראמפ עצמו מתייחס בזלזול להערכות שהוא הפסיד את הקול ההיספני. הוא העלה אתמול לרשת קליפ וידיאו שבו נראה המוגול זולל טאקו עסיסי בהנאה מרובה. "אני אוהב היספנים ואוכל מקסיקאי", הוא הכריז."ההיספנים בעדי".