ארה"ב מקשיחה עמדתה נגד ההתנחלויות; מתקרבת לאירופים

ממשל אובמה ייתן אור ירוק לניסוחים בוטים נגד הגיאות בהרחבת ההתנחלויות בדוח של הקוורטט שיפורסם בשבועות הקרובים ■ שגריר ונצואלה לאו"ם: האם ישראל רוצה לבצע פתרון סופי בפלסטינים? ■ שגריר ישראל: זו אמירה אנטישמית

ארה"ב עומדת לתת אור ירוק לניסוחים בוטים יותר מאשר אי פעם בעבר נגד הרחבת ההתנחלויות בדוח של הקוורטט על הקיפאון במגעים בין ישראל לפלסטינים. הדוח צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים ואין ספק שהוא יעורר זעם בירושלים. הפלסטינים, לעומת זאת, צפויים לקבול על כך שהמסמך אינו מרחיק לכת דיו. כך אמרו דיפלומטים בוושינגטון לסוכנות "אסושייטד פרס".

הדוח צפוי להוקיע את ההתנחלויות, את הנוהל של הריסות בתים של משפחות מחבלים ואת הפקעות הרכוש בשטחים שהפלסטינים רואים בהם חלק ממדינתם העתידית, נאמר בדיווח של א.פ. ארה"ב והחברות האחרות בקוורטט ימתחו בדוח ביקורת גם על מנהיגים פלסטינים בגין אי-יכולתם לבלום את האלימות הפלסטינית נגד ישראל, אך לדברי דיפלומטים שמעורבים בכתיבת המסמך, הוא יתמקד בעיקר בגיאות הבנייה היהודית בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, וידגיש את אחריות ישראל לקיפאון במגעים עם הפלסטינים.

החלטת הממשל לאשר את הניסוחים הקשים בגנות המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים משקפת שינוי עדין בגישת ארה"ב, מציינת א.פ. עד עתה, נהגה וושינגטון באורח מסורתי למתן ניסוחים חריפים מדי נגד ישראל במסמכי הקוורטט ולעדן אותם בהתנסחויות דיפלומטיות. אך הפעם תהיה ארה"ב מוכנה להתקרב לעמדות של האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם - רכיבי הקוורטט, יחד עם ארה"ב - בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני. גופים אלה נוטים להדגיש את תפקיד ישראל בקיפאון עם הפלסטינים.

הדיפלומטים אמרו, כי ייתכן שהמסמך יוצג מעל במת האו"ם ולא מן הנמנע שיוזמיו יבקשו ממועצת הביטחון לתת לו גושפנקא רשמית. אך המקורות מודים, כי הדוח יהיה בעיקרו סמלי ולא יחייב צד כלשהו לנקוט פעולה כלשהי. בתמצית, מטרתו היא לשפוך אור על המכשולים בדרך ליישום פתרון של שתי מדינות ולהניע את הצדדים לפעול למען שלום.

אחד הדיפלומטים טען כי המסמך יהיה מאוזן מפני שתיכלל בו ביקורת על הפלסטינים בגין ההסתה נגד ישראל והאלימות נגד אזרחים ישראלים. אך הוא ציין, שאלה שמעורבים בניסוח הדוח מבינים שהתמקדות בישראל תהיה ההיבט שיעורר את המחלוקת הרבה ביותר. דיפלומט אחר אמר, כי הדוח יהיה בבחינת התרעה לישראל שהפקעות קרקעות בגדה לא יעברו לה בשקט.

 

ב-1972, היו קצת יותר מ-10,000 מתנחלים, ו-1,500 מהם חיו במזרח ירושלים ובגדה המערבית, נאמר בידיעת א.פ. עתה חיים בהתנחלויות יותר מ-570 אלף ישראלים, על פי נתוני "שלום עכשיו" - 370 אלף בגדה, ו-200 אלף במזרח ירושלים. בגדה חיים 2.2 מיליון פלסטינים, ו-300 אלף נוספים במזרח ירושלים.

שגריר ונצואלה באו"ם, רפאל רמירז, השליך על ישראל פצצת סירחון אנטישמית בדיון לא פורמלי במועצת הביטחון שדן במתן "הגנה" לעם הפלסטיני: "מה מתכוונת ישראל לעשות עם הפלסטינים? האם הם ייעלמו? האם ישראל מתכוונת להיפטר מהם בפתרון סופי, כפי שעשו הנאציים ליהודים".

בתגובה אמר שגריר ישראל, דני דנון, כי זו "אמירה אנטישמית בוטה נגד מדינת העם היהודי".

"דברי השגריר מוונצואלה הם המשך ישיר לאמירה קודמת של הנציג הפלסטיני, שהשווה את ישראל לנאצים", אמר השגריר. לדבריו, "הפלסטינים מכניסים את האנטישמיות לאו"ם ונותנים הכשר להתנסחויות גזעניות שפלות בפרלמנט העמים".

ארה"ב, בריטניה וצרפת גינו את התבטאות השגריר מוונצואלה בעקבות דרישה של שגרירות ישראל באו"ם. בעקבות הביקורת, הביע השגריר התנצלות מסויגת: "אני רוצה להתנצל לפני העם היהודי אם יהודים אכן נפגעו מהאמירה".