1,269 יישובים: הפוליטיקה שמכשילה את איחודי הרשויות

בזמן שאצלנו לא מצליחים לחבר שני יישובים שמונים לכל היותר עשרות אלפי תושבים, הפכה בינואר השנה העיר פריז למטרופולין אחד ענק הכולל 7 מיליון תושבים

אריה דרעי, חקירה, היעמ"ש, ממשלה, ש"ס / צילום: וואלה News
אריה דרעי, חקירה, היעמ"ש, ממשלה, ש"ס / צילום: וואלה News

הכי קל ללכת סחור סחור. לכתוב על הקושי של השלטון המרכזי להתמודד עם הצרכים והגחמות של השלטון המקומי, להציף את דילמת התקצוב הדיפרנציאלי שיעביר תקציבי רווחה וחינוך מעשירים לחלשים, או לדרוש מנגנון ארנונה אחיד - ולא מאות סיווגים, תעריפים ושיטות מדידה שונות במדינה כל כך קטנה וריכוזית.

רק שבפועל, אם כל חטאת ומקור הצרות הוא הפיזור הבלתי סביר של יישובים ושל רשויות מקומיות. 257 רשויות מקומיות, 1,269 יישובים. ממוצע של פחות מ-2,000 משקי בית לכל יישוב. רק 14 ערים המונות מעל ל-100 אלף תושבים - ואחריהן זנב ארוך של מאות ערים ויישובים. לסטר, העיר האנגלית הקטנה והאפורה שקיבלה בימים האחרונים כל כך הרבה תשומת לב אחרי שזכתה באליפות הכדורגל באנגליה (יחס של 1:5,000 בהימורי תחילת העונה), מונה 340 אלף תושבים. בישראל היא היתה הופכת לעיר השלישית בגודלה.

 

זה לא רק החיסכון הגדול כתוצאה מאיחוד המנגנונים. זה בעיקר היכולת לתכנן פריסה של מגורים, מסחר, תעסוקה או מבני חינוך כשהמבט גבוה וכולל יותר מזה שרואה לפניה עיר של 50 אלף תושבים (גבעתיים או נס ציונה, למשל), ומתעלם ממאות אלפי התושבים - ואולי בתי ספר או בניין משרדים ריקים - הנמצאים מסביב.

וזה עוד הרבה יותר מזה. לאחרונה, במסגרת הדיבורים - שכרגע הם לא יותר מדיבורים, על איחוד תל אביב ובת ים, עלתה במשרד הפנים הצעה לאחד את בת ים עם ראשון לציון וחולון. בבת אחת, יכולה לקום פה עיר שנייה בגודלה בישראל - עם 560 אלף תושבים, 130 אלף יותר מבתל אביב-יפו. עם רצועת חוף לא פחות אטרקטיבית, עם עורף תעסוקתי אדיר (בעיקר בראשל"צ) ועוד. הרי אפילו הבנקים הגדולים כבר החלו לאחרונה לבחון מעבר לערי הלווין שמסביב לתל אביב.

אסור לזלזל ביתרון לגודל. יצירת עיר גדולה, חדשה וגדולה יותר מת"א, יכולה היתה אולי לשנות את המשוואה וליצור תחרות. מחרתיים, או בעוד 20 שנה, אזרחי ישראל היו מחשבים מחיר דירה לפי המרחק ממנה ולא מלב ת"א.

האם יש סיכוי שזה יקרה? לא ממש. כשהשלטון המרכזי חלש, מנגנון 'הפרד ומשול' זהו כרגע הסיכוי היחיד שלו להישאר חיוני. כפי שהדברים נראים כעת, ביום הולדת 75 למדינה יש הרבה יותר סיכוי שיהיו פה עוד 10-20 יישובים קטנטנים וחלשים.

מדינה אחת
 מדינה אחת