ניתוח: נתניהו וכחלון מדרדרים את שוק התקשורת למשבר קשה

ספק אם הייתה אי-פעם תקופה כה רעה לשוק התקשורת כמו התקופה הנוכחית - תקופה שבה הפנקסנות וההתחשבנות הקטנה הפכו להיות קובעי המדיניות והאסטרטגיה ■ ישראל נמצאת במשבר. אנחנו עדיין לא מרגישים אותו, אבל אנחנו בעיצומו

לא רק גולן טלקום נעשתה קורבן לפוליטיקה קטנה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר האוצר משה כחלון. למעשה, כל שוק התקשורת נתון לגחמות הפוליטיות של שניהם. ספק אם היו אי-פעם ימים כה קשים לשוק התקשורת כימים אלה, שבהם הפנקסנות וההתחשבנות קובעות מדיניות ואסטרטגיה של השוק.

למרבה הצער, אין פתרון באופק כל עוד ראש הממשלה נתניהו מחזיק בתיק התקשורת, וכל עוד כחלון ימשיך להיזכר בערגה בתקופתו כשר התקשורת.

מאז היוודע ההחלטה של רשות ההגבלים העסקיים על התנגדותה למיזוג גולן-סלקום, החל בשוק מחול שדים סביב עתידה של גולן. האוצר רוצה להשאיר את גולן בשוק הסלולר, ולכן פועל לכך שתינתן לה הזדמנות לחתום על הסכם איחוד רשתות עם סלקום, או שיתאפשר לה להישאר בשוק במתכונת של מפעיל וירטואלי. במשרד האוצר מתעקשים שמדובר בעמדה מקצועית, ושלכחלון אין מעורבות בנושא,לאחר שהושגה מטרתו למנוע את המיזוג - מה שהיה גורם להעלאת סימני שאלה סביב הרפורמה והורדת המחירים בסלולר, שעליה תפארתו.

למרבה הפלא, הישארותה של גולן בשוק כמפעיל וירטואלי טובה יותר למפעילים הוותיקים מאשר חתימה שלה על הסכם איחוד רשתות עם סלקום. באופציה השנייה, גולן מקבלת לידיה, לאחר שתבצע השקעה, חצי מהשותפות ברשת סלקום. זה יהיה הישג אדיר מבחינת גולן, משום שכבעלים ברשת החברה יכולה למכור לא רק את הלקוחות שלה, אלא גם נכס אמיתי ששווה הרבה כסף.

תאורטית, מיכאל גולן יכול לחתום על הסכם עם סלקום לאיחוד רשתות, ולאחר חודש למכור את החברה לגורם חיצוני שלמדינה לא תהיה בעיה לאשרו. בתרחיש כזה, דווקא הישארותו של גולן כמפעיל וירטואלי טובה יותר למפעילות, מפני שגולן כחברה וירטואלית היא חברה שתאבד לחלוטין את המומנטום שלה.

הציבור לא טיפש. גם אם העובדה שהיום גולן היא בפועל מפעילה וירטואלית, היא עדיין נתפסת בציבור כמפעילה לכל דבר. החותמת על כך שרישיונה מוסב לווירטואלי תטה את הכף. התדרים יילקחו ממנה, החברה תיקנס, תוקע בציבור ותיחלש. גולן גם תיאלץ, בתרחיש זה, להגיע להסכם חדש עם סלקום בנוגע לשימוש ברשת שלה, כמו גם להסכם על החזר החוב כלפיה. אין שום סיבה להניח שסלקום תקל על על גולן בהסכמים שיבטיחו את איתנותה של החברה ואת הישארותה בשוק.

כאן חוזר הכדור, כמו תמיד, למשרד התקשורת. גולן טלקום נמצאת כרגע בהפרה עמוקה וקשה של תנאי רישיונה. במדינה מתוקנת, יש להניח שכבר היו לוקחים לחברה את הרישיון או שהיו משיתים עליה קנסות במאות מיליוני שקלים.

אז למה מקלים על גולן טלקום? כי הכול משחק פוליטי. נתניהו וכחלון מכדררים את גולן, ולמעשה גורלה של החברה תלוי בידיהם. ברגע שהם יגידו מה הם מחליטים - גולן טלקום תוכל לקבל החלטות לגבי עתידה.

הכול פוליטיקה

צריך לזכור כי הסבת רישיונה של גולן למפעיל וירטואלי אינו דבר של מה בכך. גולן תידרש לוותר על הקידומת שלה, שהיא קידומת של מפעיל סלולר ולא של מפעיל וירטואלי. ייתכן גם שאי-כיבוד הרישיון יחייב את ביטול הרישיון, מה שיעלה מן הסתם תהיות לגבי כל ההקלות והתדרים שקיבלה גולן מהמדינה. המפעילים הוותיקים רק מחכים לרגע שזה יקרה, כדי להגיש בג"ץ נגד משרד התקשורת. 

ואיך משפיע הבלגן על שאר השוק? בבזק, למשל, בטוחים שהם ישלמו מחיר יקר, משום שבמשרד האוצר לא מוכנים לפתע לאפשר להם את ביטול ההפרדה המבנית, לכאורה רק משום שנתניהו ומנכ"ל משרדו שלמה פילבר פעלו בשנה האחרונה כמליצי היושר של בזק.

והערה אחרונה: שימו לב למה קורה בעולם ומה קורה בישראל, ותבינו שתעשיית הטלקום בישראל הפכה להיות "שכונה". המצב כיום מזכיר את המשבר שחווינו בשנות ה-2000, כאשר בזק, כחברה ממשלתית, התעכבה בהקמת רשת התקשורת החדשה שלה. רק בשלהי שנות ה-2000, כאשר בכל העולם כבר התחילו מזמן להקים רשתות NGN, בזק הצטרפה לחגיגה.

היום המצב דומה. בכל העולם הולכים לסיבים אופטיים לבתים ואצלנו רבים על השוק הסיטונאי. תראו את הדיון בעולם סביב רשתות התקשורת העתידיות, סביב הדור החמישי בסלולר, ראו כיצד מדינות מתגייסות לטובת קידום מחשוב הענן בכל התחומים, היערכות לפינוי תדרים, השקעות בתשתיות, סיבים אופטיים לבתים ועוד. מי שלא הבין עד עכשיו, מוטב שיפנים: ישראל נמצאת במשבר בשל היעדר תנופת השקעות. אנחנו עדיין לא מרגישים את המשבר, אבל אנחנו בעיצומו.