טראמפ: חדלות פרעון לארה"ב? אף פעם, כי תמיד אפשר להדפיס כסף

ניסה לחזור בו מהכרזתו שיעלה בידו לכווץ את החוב הלאומי ע"י מו"מ עם מחזיקי אג"ח של האוצר האמריקאי כדי שיסכימו לקבל פחות ממה שמגיע להם ■ תוקף את הילארי קלינטון: איפשרה את ניאופי בעלה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי בפועל, אמר אתמול (ב') בראיון ל-CNN, כי ארה"ב לעולם לא תגיע למצב של חדלות פרעון מפני שהיא תמיד תוכל להדפיס כסף. הדברים חוללו סערה גדולה בעיתונות הכלכלית והחרידו את קהיליית האנליסטים.

"המערכת הפיננסית הגלובלית מושתתת על ההנחה, שהחוב האמריקאי הוא ההשקעה הבטוחה ביותר עלי אדמות", כתב האתר הפוליטי-כלכלי VOX. "אם ארה"ב תתחיל לאיים שאין בכוונתה לפרוע את חובותיה במלואם, כלומר תיקלע למצב של חדלות פרעון חלקית, עלויות גיוס ההון שלה ירקיעו לשחקים, וכך גם שערי הריבית על כל דבר, לרבות חובות תאגידיים, משכנתאות ורכישות בכרטיסי אשראי".

הכרזת טראמפ על אופציית הדפסת הכסף נועדה לסתום את הגולל על אמירה קודמת שלו, בראיון ל-CNBC בשבוע שעבר, שבו הוא הגדיר את עצמו כ"מלך החוב" והצהיר שהוא פתוח לאפשרות לנהל מו"מ עם מחזיקי החוב הציבורי של ארה"ב, כלומר בעלי אג"ח של האוצר האמריקאי, כדי לשכנעם שיסכימו לקבל פחות ממה שמגיע להם, או, בקיצור, שיתנו ברכתם ל"תספורת". מבחינתו, כך אמר, זו תהיה עוד עסקה.

בתגובה על הראיון ב-CNBC, כתב אתמול הכלכלן הליברלי פול קרוגמן, חתן פרס נובל בכלכלה ובעל טור ב"ניו יורק טיימס", כי טראמפ הוא "באמת אחד שלא יודע שום דבר, ושבורותו בענייני מדיניות (כלכלית) גדולה יותר מכפי שאפשר לדמיין". "לא מפריחים לחלל האוויר סתם כך אמירה אגבית, שמשליכה לפח האשפה את המוניטין של ארה"ב, שטופח בקפידה, כבעלת החוב הבטוחה בעולם", אמר קרוגמן.

במאמץ לתקן את ההתבטאות הזו, אמר טראמפ אתמול ל-CNN, כי הוא לא התכוון לרמוז לכך, שהוא מוכן להכניס את ארה"ב למצב של חדלות פרעון (אם מו"מ פוטנציאלי עם מחזיקי החוב לא יעלה יפה). בהקשר הזה הוא אמר: "אנשים טוענים שבכוונתי לקנות חוב ולהכריז על חדלות פרעון (כתוצאה מסרוב לפרוע חוב). אלה שאומרים כך הם משוגעים. זו ממשלת ארה"ב. קודם כל, לעולם אין צורך להכריז על חדלות פרעון מפני שהמדינה יכולה להדפיס כסף". אבל, כאמור, גם ההסבר הזה לא התקבל יפה בקהיליה הפיננסית האמריקאית.

בראיון ל-CNN, ניסה טראמפ לחזור בו גם מהתבטאויות שהשמיע יום קודם לכן על מיסים. בהופעות בתכניות הראיונות של יום א' ברשתות הגדולות אמר המועמד הרפובליקאי, כי תשלומי המס של האמריקאים העשירים ביותר יעלו בממשל טראמפ. "לדעתי, המיסים על עשירים יועלו במידת מה", הוא אמר ביום א' ל-ABC. דברים אלה עוררו תימהון בארה"ב מפני שהם מנוגדים בתכלית להבטחות קודמות של המיליארדר לקיצוץ רוחבי בשיעורי המס. יתר על כן, כל הבטחה להעלאת מיסים מנוגדת בתכלית לאורתודוכסיה הרפובליקאית.

אתמול הסביר טראמפ, כי דבריו על העלאות מיסים כוונו, למעשה, לנכונותו לנהל מו"מ עם הקונגרס וכי ההעלאות שהוא דיבר עליהן ינבעו מפשרה עם הקונגרס על תכנית המס שלו. "גם אם העשירים ישלמו יותר הם עדיין ישלמו פחות מכפי שהם משלמים עתה".

במקביל, מוסיף טראמפ לתקוף במילים קשות את הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית הוודאית בעצרות הבחירות. הוא אומר שביל קלינטון "התעלל בנשים יותר מכל אדם אחר בהיסטוריה" וכי הילארי קלינטון איפשרה לו לעשות זאת. תגובת קלינטון: "טראמפ יכול לנהל את הקמפיין שלו איך שמתחשק לו, ואני אנהל את הקמפיין שלי בדרכי".