הסנאט בברזיל הכריע: הנשיאה רוסף תושעה מתפקידה ותועמד לדין

55 סנאטורים הצביעו בעד פתיחה בהליך הדחתה של דילמה רוסף, והיא תושעה למשך חצי שנה לפחות, עד שיסתיים השימוע בעניינה בסנאט ■ סגנה מישל טמר יכהן כעת כנשיא ברזיל הזמני

דילמה רוסף נשיאת ברזיל / צלם: רויטרס
דילמה רוסף נשיאת ברזיל / צלם: רויטרס

נשיאת ברזיל דילמה רוסף הושעתה היום (ה') מתפקידה לשישה חודשים לפחות, לאחר שהסנאט במדינה הצביע בעד העמדתה לדין, בגין עבירה על חוק התקציב. 55 סנאטורים הצביעו בעד המהלך הדרמטי, בעוד 22 התנגדו לו. סגן הנשיאה מישל טמר יהיה לנשיא המכהן במהלך השימוע של רוסף.

ההצבעה נערכה לאחר שעות שבהן דנו הסנאטורים בשאלה אם יש להתחיל בהליך ההדחה של האישה הראשונה העומדת בראש המדינה בת 204 מיליון התושבים. היא הואשמה כי הסיטה כספים ממשלתיים בניגוד לחוק כדי לכסות על "חורים" בתקציב המדינה. השימוע יתנהל מול הסנאטורים, כך שההחלטה על הדחתה הסופית צפויה להיות יותר פוליטית ממשפטית. במקרה שתוצאת השימוע תהיה הדחה, טמר יישאר בתפקיד הנשיא עד מועד סיום הכהונה המקורי של רוסף, ב-31 בדצמבר 2018.

לאחר שרוסף עלתה לשלטון בשנת 2010, היא נהנתה מפופולריות גבוהה ביותר, שהתרסקה יחד עם כלכלת המדינה, הנמצאת כעת בשפל שלא נראה במדינה זה עשורים. במקביל, על שלטונה של רוסף העיבו הפילוגים הרבים בפרלמנט ופרשת השחיתות בחברת הנפט הלאומית פטרובראס, שבה מעורב בין היתר הנשיא לשעבר לואיס אינציו לולה דה סילבה, מקורבה של הנשיאה. כעת עומד אחוז התמיכה ברוסף על 10% בלבד, ו-60% מהציבור תומכים בהדחתה.

תומכיה של רוסף כינו את הליך ההדחה "ניסיון הפיכה". לטענתם, התחזקותה הפוליטית של מפלגת הפועלים, שבראשה עומדת רוסף, מאיימת על המעמד השולט בברזיל וההדחה משמשת כתירוץ להפוך את היוצרות. באופוזיציה דחו את הטענות וציינו כי הליך הדחה הוא כלי חוקתי לגיטימי.