נגיד הבנק הבריטי: "הברקזיט יביא כנראה לנפילת הליש"ט"

מרק קארני מזהיר: "האי-ודאות בנוגע לתחזית הכלכלית של בריטניה עלתה לרמה הגבוהה ביותר מאז משבר החוב האירופי"

הסיטי של לונדון / צילום: בלומברג
הסיטי של לונדון / צילום: בלומברג

הבנק המכרזי הבריטי, בנק אוף אינגלנד, חותך את תחזיות הצמיחה שלו ומשמיע את ההתראה הברורה ביותר שלו עד כה נגד הברקזיט, שלפיה הצבעה על עזיבת האיחוד האירופי תפגע בכלכלה, וככל הנראה תגרום מיתון.

בהתייחסו למשאל הם שייערך ב-23 ביוני כאל "הפיל שבחדר", אמר נגיד הבנק הבריטי מרק קארני, כי האי-ודאות בנוגע לתחזית של בריטניה עלתה לרמתה הגבוהה ביותר מאז משבר החוב של גוש האירו.

הבנק הותיר את הריבית על שפל של 0.5%, בטענה שהאינפלציה עדיין מרוסנת.

"להצבעה לעזוב את האיחוד האירופי יש השפעה מוחשית על שערי החליפין, על הביקוש ועל פוטנציאל ההיצע", אמר קארני במסיבת עיתונאים בלונדון לאחר החלטת הריבית, והוסיף כי הליש"ט ככל הנראה תיפול. "תהיה תוצאת המשאל אשר תהיה, התרומה הטובה ביותר של הבנק המרכזי לקידום טובת הציבור הבריטי תהיה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותו".

לדבריו קיימת אפשרות של "מיתון טכני", שבדרך כלל מוגדר כשני רבעונים רצופים של התכווצות כלכלית. הנגיד הוסיף כי הבנק המרכזי אינו עורך תחזיות ארוכות-טווח של השלכות המשאל.

לדברי קארני, האפשות העומדת לקובעי המדיניות תהיה קיצוץ בשיעורי הריבית, בטרם יפנו לנקיטת צעדים לא קונוונציונליים. לדבריו אם הבנק יצטרך להדק את המדיניות, הכלי המועדף עליו יהיה העלאת הריבית.