נדנדת הנפט: המסחר נסגר בעליות בסוף יום תנודתי במיוחד

לאחר עליות חדות על רקע הערכות של סוכנות האנרגיה הבינלאומית כי בהמשך השנה יחול "צמצום דרמטי" בהיצע, עברו החוזים לירידות, ולבסוף התאוששו וננעלו בעליות

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

החוזים העתידים על הנפט עלו היום (ה') בסיום המסחר בכ-0.5%, לאחר ירידות מוקדם יותר, בעקבות לחץ מהגדלת התפוקה באיראן. עם זאת, המחירים החזיקו מעל 45 דולר לחבית על רקע ציפיות כי ביקוש חזק יותר וירידה בסך התפוקה יובילו בסופו של דבר לצמצום שפע ההיצע העולמי.

שוק הנפט "מצוי עדיין בהיצע יתר, ונראה שיישאר כך במהלך 2016, בעוד שעליות משמעותיות בהיצע האיראני (ברמות שמתקרבות בקצב עצום לימים שלפני הסנקציות) מקזזות ואף יותר מכך", את הירידות הנמשכות בהיצע מצדן של יצרניות מחוץ לארגון המדינות מייצאות הנפט (אופ"ק), כך אמר מתיו פארי, אנליסט נפט בכיר בסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA).  

הירידה מטה באה בניגוד לעליות שקדמו לה, ושנתמכו בדוח של הסוכנות, שלפיו יחול "צמצום דרמטי" במלאי הנפט הגלובלי במחצית השנייה של השנה, על רקע ביקוש גובר ונפילות בהיצע מצד כמה יצרניות גדולות. נוסף על כך בשבועות האחרונים חלה סדרה של הפסקות הפקה ברחבי העולם, שתרמה אף היא להפחתת מלאי החביות, ולעלייה במחירים.

 

עם זאת, בדוח החודשי שלה, דיווחה הסוכנות, היושבת בפריז, שמניות הנפט בעולם יוסיפו לעלות במחצית הראשונה של השנה, על רקע העלאת התפוקה האיראנית, שמוסיפה להיצע היתר בשנתיים האחרונות, שהביא את המחירים לשפל של עשור.