"יש כאן שוק של כ-15-16 מיליארד שקל שצריך לטפל בו"

שחר צרפתי ואמיר וקסלר הקימו את "מרוויחים" לפני כ-3 שנים ומאז הם לא מפסיקים לצמוח ■ בריאיון ל"גלובס" הם מספרים איך הפכו את התהליך המעיק של הגשת טפסים לצורך קבלת החזרי מס לנגיש וידידותי הרבה יותר ■ המס על הבורסה (איך מקבלים החזר מס?)

שחר צרפתי ואמיר וקסלר/ צילום: חברת מרוויחים
שחר צרפתי ואמיר וקסלר/ צילום: חברת מרוויחים

בעולם העבודה המודרני נדיר מאוד לראות עובד שכיר, במיוחד כאלה שהצטרפו לעולם העבודה בשני העשורים האחרונים, שמתמיד באותו מקום יותר מ-2-4 שנים. הרבה מאוד עובדים בוחרים לעזוב, מסיבות שונות ומשונות (כמו למשל רצון להרוויח יותר כסף או הצעה שקיבלו עם תפקיד יותר נחשק ומשמעותי...) את מקום העבודה שלהם לאחר פרק זמן קצר של 2-3 שנים, ויש כמובן גם לא מעט עובדים שפוטרו או שהחברה בה עבדו נסגרה. 

ולחלקם הגדול, כמו גם לעובדים אחרים, מגיע החזר מס. החזר שיכול להסתכם בסכומים גבוהים של עשרות אלפי שקלים. בארץ קיימות לא מעט חברות הפועלות בתחום החזרי המס, הגדולה והמובילה ביניהן היא "מרוויחים", אותה הקימו שחר צרפתי ואמיר וקסלר לפני כ-3 שנים. שניהם היום מנכ"לים משותפים בחברה. 

- איך הגעתם לעולם הזה? איך הקמתם את החברה? 

וקסלר: "זה התחיל לפני כ-4 שנים, מזה שהחלטנו ללמוד את עולמם של יועצי המס. לקחנו את כל התהליך ה'מגעיל' שהם עושים והפכנו אותו להרבה יותר קליל וכיפי. בהתחלה אגב זה לא עבד טוב בגלל שהבאנו ליועצי המס המון לקוחות והם לא יכלו לטפל בכמות הזאת והתהליך עצמו היה מסורבל מאוד. אנחנו עשינו מהפכה - הלקוח, מהרגע שהוא מצטרף אלינו, הוא כמעט לא צריך לעשות כלום. השקענו במערכת המון כסף והיא יכולה לפשט מאוד את התהליך, התהליך בעצם נעשה ללא מגע יד אדם". 

- כמה כסף השקעתם? 

וקסלר: "כמה מאות אלפי שקלים. הבאנו אנשים מ-8200 שיעזרו לנו לפתח את המערכת. זה היה בתהליך, כל פעם פישטנו עוד שלב. המערכת יודעת לקרוא את המסמך, לזהות לאיזה פקיד שומה אתה שייך ולשלוח את המסמך במהירות. ואנחנו הולכים להשקיע עוד מאוד אלפי שקלים כדי לפשט עוד את התהליך ולהפוך אותו ליותר פשוט. אגב המערכת שלנו ייחודית בארץ, אין אותה לאחרים, ואנחנו פרוסים כיום על כל ישראל". 

- כמה זמן זה היה לוקח לפני שהכנסתם את המערכת שלכם לפעולה וכמה זה לוקח כעת? 

צרפתי: "במקומות אחרים זה יכול לקחת 4-6 חודשים עד שאומרים ללקוח אם מגיע לו משהו בכלל. ואחרי זה עוד 4-5 חודשים עד שהוא רואה את הכסף, ולפעמים יותר. אגב, מאוד אוהבים אותנו במס הכנסה". 

- תסביר. 

וקסלר: "אנחנו עושים להם את התהליך הרבה יותר מסודר ויעיל. ויש לנו מסות. פקיד שומה עשוי לקבל בונוס אם הוא מקבל ומעביר מספיק תיקים". 

- כמה זמן הבדיקה לוקחת אצלכם? 

צרפתי: "עשרה ימים עד חודש. לפעמים זה לוקח גם רק שבוע. זה מכיוון שאנחנו יודעים לשלוף את תלושי השכר של הלקוח באופן אוטומטי, בגלל שהכל דיגיטלי, הכל ברור, יעיל ומסודר. הלקוח בעצם לא עושה כמעט כלום, אם צריך אנחנו שולחים ללקוח שליח עד הבית, בכל הארץ". 

"שוק קשה"

- מה נפח הפעילות שלכם? 

וקסלר: "פונים אלינו כ-2,000 איש בחודש בערך, אבל חלקם הגדול לא הולך להיות לקוחות כי מתברר שלא מגיע להם החזר מס. בשוק הזה קשה לטפל בלקוחות, זה דורש משאבים רבים והרווח שלנו לא גבוה מכל לקוח, אז העמלה שלנו היא 10% עד 20%, תלוי בהיקף הסכום שאנחנו מצליחים להחזיר ללקוחות. יש כמובן הגבלת מקסימום". 

"אנחנו העלנו את המודעות לתחום הזה. קרוב ל-200 אלף איש בשבוע רואים אותנו בפייסבוק, והרבה אחרים מרוויחים מזה. המערכת שלנו יחסית יקרה כי אנחנו מתפעלים 3 תהליכים שונים של בקרות שלא תלויים אחד בשני. אצל אחרים יש הרבה מאוד טעויות ונתונים לא נכונים, ולכן הרבה מאוד פעמים אנשים שחשבו שמגיעים להם החזרים יוצאים בסוף עם חובות. אצלנו זה לא קורה בגלל תהליכי הבקרה שלנו. רק אחרי שאנחנו חופרים עמוק ובודקים טוב טוב עם הלקוח את המצב שלו ושמגיע לו החזר מס אז ממשיכים בתהליך". 

- ומה קורה אם בודקים ומתברר שללקוח לא מגיע החזר? 

וקסלר: "זה קרה רק פעמיים אצלנו עד היום, מתוך אלפי לקוחות. אנחנו תמיד מסבירים ללקוח שאם הוא שכח משהו או הסתיר הכנסה זה יכול לקרות. אצל המתחרים לוקחים מאות שקלים רק על פתיחת תיק. אצלנו זה 292 שקל ואם יוצא שהלקוח לא זכאי אז מחזירים לו את הכסף. העמלה שלנו יכולה להגיע ל-20% במקסימום ואחוז שביעות הרצון אצלנו הוא עצום, הרבה מאוד לקוחות זה בשיטת 'חבר מביא חבר'.  אגב, יש המון לקוחות שעשינו להם בדיקה שש שנים אחורה והם הפכו להיות סוג של מנויים שלנו, אנחנו עושים להם בדיקה כל שנה והרבה פעמים מוצאים שמגיעים להם כספים. אגב צריך להבין שמי שמחליט לעשות את התהליך לבד יש סיכוי של כ-30% שהוא יגלה שיש לו חוב לרשות המסים, והוא ייכנס לעיקול. אצלנו סיכוי אפסי שזה יקרה בגלל התהליך שלנו והבקרות שלנו".

- לאיזה אנשים מתאימה הבדיקה הזאת? 

צרפתי: "מדובר בשכירים. המקרה הכי נפוץ הם אלה שמרוויחים מעל 7,000 שקל ועברו במהלך 6 השנים האחרונות עבודות. יש גם מצב של אנשים שעברו מקום עבודה או פיטרו אותם והם מושכים את הפיצויים והתגמולים שהם צברו. יש הון המון אנשים כאלה. אנחנו יודעים להחזיר את זה. הייתה תקופה שעבדתי בבית השקעות ולמדתי את העסק, את כל מה שקורה מאחורי הקלעים, את התקנות של קופות הגמל והפנסיה. כך שאני יכול לבוא ליועצי המס ולהגיד להם איפה אפשר להחזיר. אם מישהו למשל משלם 35% מס על כספי הפנסיה שהוא משך, הרבה מאוד פעמים אנחנו יודעים להחזיר חלק מהסכום או את כולו. אבל אם צריכים להגיע אלינו בתוך 6 שנים מהמקרה". 

"יש עוד סוג של לקוחות שלא מודעים למה שמגיע להם, כמו למשל עובדים עם ילדים בחינוך מיוחד, או ילדים שעברו ועדות השמה. היום המודעות עלתה. הבעיה הפכה להיות שהשירות הוא מוטה מחיר. לנו אין יכולת לעשות הנחה בכלל, אז הרבה לקוחות הולכים למתחרים שלנו בגלל שמציעים להם מחיר נמוך יותר. אצלנו ככל שהחזר המס שלך עולה, העמלה שלנו יורדת, זו עמלה מדורגת. יש גם את כל הנישות, כמו כאלה שסיימו תארים או שנולדו להם עוד ילדים והיו אצלם עוד שינויים במהלך השנים והם לא מודעים להטבות שלהם". 

- מה עוד אתם עושים? 

צרפתי: "אנחנו גם סוכנות ביטוח כך שאנחנו יודעים להתחבר למסלקה הפנסיונית ולהוציא את כל מה שדרוש. שנה וחצי לקח לנו להוציא רישיון לזה. רוב האנשים מודעים לחשיבות של הזמן ולמהירות שבה אנחנו פועלים ולכן בכלל לא מתווכחים איתנו על המחיר. האמינות חשובה הרבה יותר". 

- איך הולך התהליך אצלכם? 

וקסלר: "כשלקוח פונה אלינו אנחנו מעבירים אותו שאלון קצר אונליין ובסופו קובעים אם יש רלוונטיות או לא. אם אין רלוונטיות אז אנחנו לא לוקחים כסף בכלל, בניגוד למתחרים שלנו אגב שלוקחים כסף מהרגע הראשון. מגיעים אלינו לא מעט לקוחות שנפגעו בחברות אחרות. אגב יכול להיות מישהו שהצליח לקבל החזר מס של אלפיים שקל נניח דרך לברה אחרת ואז הוא מגיע אלינו, אנחנו בודקים שוב את הכל ומגלים שמגיע לו עוד כמה אלפי שקלים. זה קורה די הרבה". 

- מה למשל? 

וקסלר: "למשל יש מקרים של תשלום מס שבח. לישראלים יש מחלה שהם לא משתמשים בשירותים של יועצי מס אלא רק עורכי דין. יש הרבה מאוד קיזוזים מול מקורות הכנסה מגוונים ושונים ואנשים לא מודעים אליהם. בישראל אוהבים כביכול לחסוך כסף אבל בסופו של דבר מפסידים הרבה". 

"היתרון שלנו הוא שהגענו מחוץ לתחום אז אנחנו רואים הרבה דברים שיועצי המס לא רואים. אנחנו ממוקדים בהחזרי מס ולא עושים הרבה דברים אחרים כמו יועצי המס". 

- היו לכם הצעות רכישה? 

"צרפתי: כן. פנו אלינו גופים פיננסיים גדולים בהצעות מיזוג או רכישה של חלק מהאחזקות שלנו. אנחנו רוצים את זה אבל עוד לא מצאנו את השותף המתאים". 

- אתם לא חושבים גם על פעילות בחו"ל? 

צרפתי: "כן, אבל אנחנו לא עושים חצי עבודה. צריך להגיע לשוק מסוים במדינה מסויימת וללמוד אותו מההתחלה. לעשות עבודה יסודית. גם השוק הישראלי עדיין לא נגמר כי כך הזמן יש מצטרפים חדשים לשוק העבודה המקומי, ויש בו שינויים כל הזמן. אבל אין ספק שנייצא את הטכנולוגיה שלנו החוצה מתישהו". 

"זה מאוד כיף להיות לקוח שלנו בגלל הטכנולוגיה והחוויה סביב כל התהליך. שירות הלקוחות שלנו ברמה גבוהה מאוד. אנחנו למשל עושים הרבה שימוש בווטאסאפ, האינטרנט, פייסבוק. אנחנו מלווים את הלקוח עד שהכסף נוחת אצלו בחשבון". 

החזר של מעל 60 אלף שקל

- יש לכם עובדים מהחברות הגדולות? 

וקסלר: "כמובן. אנחנו דואגים גם להביא את תלושי ה-106, כל מה שצריך. העובד לא עושה כמעט כלום. ולא צריך להגיע אלינו בכלל. יש כאן שוק של כ-15-16 מיליארד שקל שצריך לטפל בו, כולל כל הכספים האבודים. הטכנולוגיה הפכה את כל התהליך לנגיש ומהיר יותר. כל שנה מפרסמת רשות המסים שכ-4 מיליארד שקל מגיעים לאזרחים בישראל שלא ניצלו את הזכויות שלהם או שלא מודעים למה שמגיע להם". 

- מה ההחזר הכי גדול שהשגתם עבור לקוח? 

צרפתי: "מעל 60 אלף שקל. היה לנו רופא שגר בפריפריה שהיו לו נקודות זיכוי של תושב שהוא לא היה מודע להם. השגנו לו את זה 6 שנים אחורה. המשכורת שלו לא הייתה גבוהה כל כך, אגב, משהו כמו 20 אלף שקל. הרבה מאוד אנשים לא מודעים לקיזוזים שאפשר לעשות, למשל הפסדים בשוק ההון מול מס שבח, כלומר הפסד הוני מול רווח הוני". 

- מה החזון שלכם, לאן אתם מכוונים? 

צרפתי: "אנחנו כל הזמן צומחים. כיום יש אצלנו 15 עובדים ולפני שנה זה היה חצי בערך. הגענו למצב שאנחנו יכולים לטפל בכל עם ישראל, בגלל הטכנולוגיה, ולשם אנחנו מכוונים. להמשיך להגדיל את נפח הפעילות. ואנחנו כמובן מחפשים שותף אסטרטגי, שיכול להביא ערך מוסף משמעותי. יש בעסק שלנו הרבה נתינה, זה בעצם להילחם עבור הלקוחות שלנו בגופים הרבה יותר חזקים וגדולים ויש בזה הרבה מאוד סיפוק".