נתניהו: השידור הציבורי צריך לשדר מי-ם - אך ההחלטה של התאגיד

דבריו של רה"מ ושר התקשורת נמסרו על רקע עתירה שהוגשה לבג"ץ ע"י ראש עיריית ירושלים וחברי כנסת נגד החלטת מועצת תאגיד השידור לאפשר לגוף לשהות למשך שנתיים במודיעין

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו מסר היום (ב') בצהריים לתקשורת כי עמדתו היא שהשידור הציבורי צריך להמשיך ולשדר מירושלים. "אולם הסמכות להחלטה על-פי החוק החדש נתונה למועצת התאגיד בלבד", לשון ההודעה שנשלחה ממשרד התקשורת.

דבריו של נתניהו נמסרו על רקע עתירה שהוגשה לבג"ץ על-ידי ראש עיריית ירושלים וחברי כנסת נגד החלטת מועצת תאגיד השידור לאפשר לגוף לשהות למשך תקופה של שנתיים במודיעין - עד אשר יוכשר מבנה קבע לשימושו בבירה עצמה.

העתירה הוגשה אתמול (א') על-ידי ראש העיר ירושלים ניר ברקת, העירייה וחברי הכנסת רועי פולקמן, מוטי יוגב, אראל מרגלית, חיליק בר ונחמן שי, חברי השדולה למען ירושלים בכנסת. אלה דרשו מבג"ץ להורות לתאגיד השידור הציבורי החדש לבטל את החלטתו ולהפעיל את התאגיד מירושלים.

בשבוע שעבר הורתה מועצת התאגיד החדשה, בראשותו של גיל עומר, על שני תהליכים: האחד - מציאת משכן קבע לתאגיד השידור בירושלים, כפי שקובע החוק; והשני - החכרת משכן זמני לשנתיים, עד אשר בית הקבע יהיה ערוך לצורכי התאגיד. המבנה הזמני שאמור לשמש את התאגיד הוא המתקן המשמש את ערוץ 9 באזור התעשייה של מודיעין.

בעתירה נטען כי "חוק השידור הציבורי אינו בעל משמעות סמלית ודקלרטיבית בלבד, אלא הוא בעל חשיבות לאומית, והוא נועד להבטיח בפועל את חיזוק מעמדה, מקומה וחשיבותה של ירושלים כבירתה של מדינת ישראל, כמרכז לאומי, ממלכתי וכלכלי".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "מדובר בהחלטה בלתי חוקית, המנוגדת באופן מוחלט לחוק השידור הציבורי ולחוק יסוד: ירושלים. על בג"ץ למנוע את הוצאתה לפועל החלטה שערורייתית זו. לא הגיוני שראש הממשלה ירמוס ברגל כה גסה את שלטון החוק עליו הוא אמון ויפגע כה אנושות במעמדה של בירתנו או בכלכלתה ובכלכלת תושביה".

גם בקרב עובדי רשות השידור הנוכחיים עלתה מורת-רוח לנוכח המעבר למודיעין. ועד עובדי ההנדסה וטכנאי רשות השידור מסר כי "מרגע שכבה האור וירד המסך על רשות השידור, נעלמה ירושלים גם מהשיח. שומרי החומות ונאמני העיר שכחו את הערך המרכזי עליו נלחמו - קול ישראל מירושלים.

"מהנתונים והמידע שעולה מהעתירה עולה כי גם מועצת התאגיד הוטעתה, כמו גם סגן היועץ המשפטי, עו"ד אבי ליכט, שאיפשר את ההקמה מבלי שנחשף לתמונה הכוללת. יש מסר חשוב במיקומו של תאגיד השידור בעיר ירושלים. לא צריך לדבר רק על ירושלים אלא גם לעשות למענה. באופן שהתנהלה קבלת ההחלטות בנושא נראה כי מישהו הזדרז לקבל החלטה גם במחיר של קיפול הערכים. קול ישראל - רק בירושלים. אנו מחזקים את מגישי הבג"ץ, ובראשם את ניר ברקת, ראש העיר, שמגן על ירושלים, מוסדותיה, עובדיה וערכיה". 

בג"ץ לא מצא לנכון להוציא צו ביניים בעניין, אך הורה לתאגיד השידור ולשר התקשורת נתניהו להשיב לעתירה בתוך 10 ימים. 

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, מסר בתגובה כי "במשך 5 חודשים פעלתי יחד עם התאגיד למציאת חלופה מתאימה, וגם הצלחנו למצוא כאלה. אני מאוד רוצה בהצלחתו של התאגיד, אבל החלטת המועצה הציבורית היא החלטה אומללה בעיתוי אומלל. בתקופת ההקמה של התאגיד בזמן קליטת העובדים, חשיבות המיקום חשובה במיוחד, ואני חושש שגם כשיחזרו, לא כל התאגיד יחזור לירושלים אלא היקף סמלי".