מורי ארקין משקיע 13 מיליון דולר בטיפול לסרטן

ארקין אחזקות השקיעה בחברת ביוסייט (Biosight), שפיתחה טיפול חדש לחולי לוקמיה מסוג AML

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

חברת ההשקעות בביומד ארקין אחזקות, שנמצאת בבעלות מורי ארקין וקרן ההשקעות פרימרה קפיטל האמריקאית, השקיעו 13 מיליון דולר בחברת ביוסייט (Biosight), שפיתחה טיפול חדש לחולי לוקמיה מסוג AML. ארקין אחזקות ופרימרה ישקיעו 5 מיליון דולר כל אחת, ואילו המשקיעים הקיימים, בהם מיכאל אילן ניהול והשקעות, ישקיעו את יתר ה-3 מיליון. בין משקיעי החברה נמצאים גם דובי זהבי ורעיה שטראוס.

הכימותרפיה המובילה למחלת ה-AML, שהינה סרטן הדם הנפוץ ביותר במבוגרים, נקראת ציטרבין. זו תרופה יעילה אך גם רעילה מאוד, וכיום לא ניתן לתת אותה במינון אפקטיבי לחולים חלשים או מבוגרים. רוב החולים אינם עומדים בנטילת המינון שהיה יכול לרפאם.

ביוסייט פיתחה טכנולוגיה אשר מחברת לתרופות קיימות "זנב" שחוסם את פעילות התרופה, ובמקביל מכוון את התרופה אל תאי הסרטן. רק כשהתרופה נאספת לתוך התאים, היא מתפרקת מן ה"זנב" החוסם והופכות לפעילה.

ניסויים ראשונים שערכה החברה הסתיימו לדבריה בהצלחה, ובעיקר במיעוט תופעות לוואי. היא נערכת להיכנס לניסוי שלב IIb שייערך בכמה עשרות חולים. הניסוי של ביוסייט יבחן את התרופה שלה כטיפול קו ראשון בחולים מבוגרים. חברות אחרות, כמו למשל ביוליין הישראלית, מפתחות גם הן תרופות ל-AML, אך בוחנות את הטיפול תחילה בחולים שכבר אינם מגיבים לטיפול בציטרבין. חברה בשם Celator המפתחת ציטרבין בשחרור מושהה, נסחרת לפי שווי של 580 מיליון דולר, לאחר פרסום תוצאות יעילות ראשוניות. ביוסייט נוסדה על בסיס טכנולוגיה של ד"ר סטלה גנגרינוביץ' ומנוהלת על ידי ד"ר רות בן יקר.