מכירות אקסטל בפרויקט One57 נעצרו - והופחת שוויו

אג"ח אקסטל, הבונה את מגדל המגורים הגבוה בניו-יורק, נסחרות בתשואה של מעל 11% ■ בין המוסדיים באג"ח אקסטל: מנורה, מיטב דש, מגדל והראל

פרויקט One57 / צילום: מצגת החברה
פרויקט One57 / צילום: מצגת החברה

עד כמה גדולות הצרות בחברת הנדל"ן אקסטל, שגייסה כ-1 מיליארד שקל באג"ח שהנפיקה בת"א לפני פחות משנתיים? שתי סדרות האג"ח של אקסטל (Extell), שבבעלות היזם האמריקאי גארי ברנט, צנחו בחודשים האחרונים והמשיכו לאבד גובה גם היום והתשואה עליהן עלתה למעל 11%.

הרקע לירידה החדה - החולשה בשוק דירות היוקרה של ניו-יורק בו פועלת החברה והתגברות החשש של משקיעים מקומיים מחברות הנדל"ן האמריקאיות שגייסו כאן אג"ח, בעקבות קריסת חברת אורבנקורפ שגם אותה, כמו את אקסטל, הנפיקה בת"א חברת איפקס הנפקות.

החששות מהרעה בשוק דירות היוקרה התעוררו במקביל להגברת פעילות אכיפה שמבצעות הרשויות האמריקאיות לבחינת עסקאות בשוק דירות היוקרה האמריקאי לצורך הלבנת כספים. בחודשים האחרונים דיווחה התקשורת האמריקאי כי הרשויות האמריקאיות יבצעו מעקבים אחרי משקיעים בשוק הנדל"ן היוקרתי בארה"ב.

צרות של עשירים

בימים האחרונים פורסמו בעיתונות האמריקאית מספר כתבות העוסקות בחולשת שוק דירות היוקרה בעולם, ככל הנראה על רקע התייבשות חלקית בהון הנזיל של עשירי העולם (בין השאר עקב צניחת מחירי הנפט וההאטה בצמיחה בסין). אחת הכתבות, שהתפרסמה ב"וול סטריט ג'ורנל", כללה התייחסות ספציפית לפרויקט הדגל של אקסטל - בניין One57 ברחוב 57 במנהטן, ניו-יורק.

 

לפי הכתבה, המכירות בפרויקט נעצרו כמעט לגמרי בשבועות האחרונים ו-20 מתוך 94 הדירות במגדל עדיין לא נמכרו. אקסטל כבר הכירה בהאטה ועם פרסום הדוח השנתי שלה ל-2015 הפחיתה את שווי הדירות שתמכור בפרויקט לעומת הצפי הקודם שלה, והדגישה כי "במהלך 2015 חלה ירידה בקצב המכירות של דירות בפרויקט המאפיינת את כל שוק מגורי היוקרה בניו-יורק. כתוצאה מהירידה במכירות החברה עדכנה את תחזיות הרווח שלה מהפרויקט".

עדיין, על פי הכתבה, הצפי להכנסות של אקסטל מהפרויקט גבוה בכמיליארד דולר לעומת ההשקעה בו, כך שמצבה של החברה טוב באופן יחסי. עם זאת, צריך לזכור שמגמת העלייה במחירים של השנים האחרונות (עלייה של כ-60% ב-5 שנים) התהפכה ולא מן הנמנע שמחירי דירות היוקרה במנהטן ימשיכו לרדת ברבעונים הקרובים.

"יש המון פרויקטים שהתחילו בפיתוחם לפני 3-4 שנים כשהייתה גאות גדולה בשוק. הם מאחרים למסיבה והמסיבה נגמרת", אמר מייסד אקסטל ברנט, אולם הוא לא נשמע מודאג במיוחד. לדעתו שוק דירות היוקרה סובל מ"חוסר איזון זמני".

עם זאת, בסביבת One57 נבנים מספר גורדי שחקים עם כמות לא מבוטלת של דירות יוקרה, כך שההיצע עדיין גדל ויכול להשפיע על מחירי הדירות באזור. את צד הביקוש, שמגיע בעיקר מהאלפיון העליון בעולם, בלתי אפשרי לכמת. "החדשות הטובות הן שאנחנו לא צפויים לראות בקרוב הקמת עוד פרויקטים בפלח השוק הזה", אומר ברנט.

אקסטל הצטרפה לת""א במאי 2014, אז גייסה 1.05 מיליארד שקל באג"ח בהנפקה אותה הובילה איפקס. במהלך 2015 גייסה החברה עוד 600 מיליון שקל, בריבית של 4.9% בלבד. מדובר במגייסת האמריקאית הגדולה בת"א. באג"ח מחזיקים מוסדיים רבים, בהם מנורה מבטחים, ילין לפידות, מיטב דש, פסגות, אקסלנס, מגדל והראל.

אקסטל נחשבת לאחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בניו-יורק. הפורטפוליו של אקסטל כולל מספר פרויקטים מרכזיים, ביניהם כאמור One 57 - מגדל המגורים הגבוה ביותר בניו-יורק, המתנשא לגובה של כ-310 מטרים וכולל 90 קומות. לחברה נכסים בולטים נוספים, כגון בית המלון W בטיימס סקוור, וכן מספר נכסים בשלבי בנייה כגון גורדי השחקים Central Park Tower ו-250 South Street, האחרון שבהם צפוי לכלול 70 קומות. את הגיוס בת"א ביצעה באמצעות חברה בת, אקסטל לימיטד, המחזיקה ב-10 נכסים.