המאבק במפלגה הדמוקרטית נמשך אף שברור שקלינטון תיבחר

קלינטון הכריזה על ניצחון בקנטאקי; סנדרס גבר באורגון ■ הממסד הדמוקרטי לוחץ על סנדרס לפרוש מהמאבק על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אך הוא לא מוותר

ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס
ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס

המאבק על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות נמשך במלוא עוזו, אף שברור שבסיומו הילארי קלינטון היא שתיבחר כמועמדת. מבחינה מתמטית אין לברני סנדרס, המתמודד האחר, שום סיכוי לכווץ את הפער בין מספר הצירים שיעמדו לרשותו בוועידת המפלגה, ביולי, לבין מספר ציריה של קלינטון.

מה בדיוק מטרתו? השפעה על הניסוח של מצע המפלגה? תפקיד בכיר בממשל קלינטון (אולי סגן נשיא)? לא ברור. אך עובדה היא, שהחלטת סנדרס להישאר בזירה גוזלת מקלינטון זמן, משאבים ואנרגיה שהייתה יכולה להקדיש להתקפות על יריבה האמיתי - דונאלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי בפועל, שהותיר את שלב הפריימריז מאחוריו.

מי שנהנה מהמשך המאבק הדמוקרטי הוא כמובן טראמפ, שמשתמש בהתקפות של סנדרס על יריבתו כחומר גלם להתקפותיו שלו, בהווה ובעתיד הקרוב. "אני לא יכול להמתין לרגע שבו אוכל לצאת למאבק מול הילארי המושחתת", אמר המיליארדר בציוץ טוויטר אמש. "הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית הן הונאה; החקירה שמתנהלת נגד קלינטון בגין השימוש שעשתה בשרת פרטי להעברת מיילים סודיים היא הונאה; צריך להשיק את המאבק נגדה".

אתמול גבר סנדרס על קלינטון בפריימריז במדינת אורגון הליברלית. הניצחון הזה היה צפוי. הוא קיבל 53% מהקולות, והיא 47%. קלינטון הכריזה על ניצחון במדינת קנטאקי, אף שטרם הוכרז רשמית מי הזוכה שם בגלל המירוץ הצמוד. היא קיבלה 47% מהקולות, הוא 46%. דובר של סנדרס לא הוציא מכלל אפשרות שהקמפיין שלו יבקש ספירה חוזרת.

כאמור, תוצאות הפריימריז האלה לא ישנו את התוצאה הסופית, ביולי. 2,383 צירים נדרשים כדי לזכות במינוי הדמוקרטי: לרשות קלינטון עומדים עתה 2,342 צירים (לרבות 51 הצירים שצברה אתמול). לרשות סנדרס - 1,583 (לרבות 55 הצירים שקיבל אתמול).

מדוע נחפזה קלינטון להכריז על ניצחון בקנטאקי?

שרשרת ההפסדים שלה לסנדרס בשבועות שחלפו חושפת את הפגיעויות שלה כמועמדת. היא עצמה אמרה פעם, שהיא מנהלת טובה אך פוליטיקאית גרועה. הקמפיין של סנדרס, שמושך צעירים ועובדים בעלי צווארון כחול, מקרין אנרגיה, חיוניות והתלהבות. הקמפיין של הילארי - מדשדש בעצלתיים. סנדרס אמר לא פעם, שלו יש סיכויים טובים יותר לגבור על טראמפ בבחירות הכלליות בנובמבר מאשר לקלינטון, ולו רק בגלל העובדה שחלק גדול ממצביעיו באים מרקע דמוגרפי דומה לזה של מצביעי טראמפ.

הפסד בקנטאקי היה תורם להנצחת הדינמיקה הזו. לעומת זאת, ניצחון בקנטאקי נותן לקמפיין של קלינטון תנופה חדשה ומכהה את טיעונו של סנדרס שבעלי צווארון כחול יזנחו את המתמודדת הדמוקרטית המובילה בהמוניהם. זה לא קרה. הניצחון הזה גם יחזק את ידי הממסד הדמוקרטי, שקורא לסנדרס לפרוש מהמירוץ כדי לשחרר את קלינטון מאזיקי הפריימריז ולאפשר לה להתחיל סוף סוף בהתקפות נגד המועמד הרפבוליקאי בפועל.