שביתה בחברה בת של רפאל ואלביט בדרישה להסכם קיבוצי

כ-450 עובדי החברה הביטחונית SCD ממשגב השביתו במפתיע את המפעל

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

כ-450 עובדי החברה הביטחונית SCD ממשגב הכריזו היום (א') במפתיע על השבתת המפעל, בטענה למבוי סתום במו"מ המתקיים בין ועד העובדים לבין ההנהלה לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון. לטענת העובדים, המיוצגים בידי ההסתדרות הכללית, הנהלת החברה נוהגת במו"מ ב"גרירת רגליים" וב"אופן שהוביל למבוי סתום בהידברות למען השגת הסכם קיבוצי".

SCD, הנמצאת בבעלות משותפת ושווה של שתי החברות הביטחוניות אלביט מערכות ורפאל מערכות לחימה מתקדמות, עוסקת בייצור של מערכות לייזר בהספק גבוה לשוק הביטחוני ולשוק האזרחי ובייצור של גלאי חישה. מנכ"ל החברה הוא ברוך גליק.

עובדי החברה התאגדו בהסתדרות לפני כשנה, ומאז מתקיימת בין הצדדים הידברות להסדיר את תנאי העסקה של מאות עובדי החברה. בפברואר האחרון ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה לאחר שהמו"מ בין הצדדים עלה על שרטון והעובדים האשימו את ההנהלה בכל שהתנהלה בחוסר תום לב במהלך הדיונים. בהסתדרות אמרו היום כי מאז ההכרזה על סכסוך העבודה לא חלה התקדמות בניסיון לחתור להסכם קיבוצי וההנהלה העבירה מצדה אל נציגות העובדים "הצעות מזלזלות": "ההנהלה מנסה לעכב את המו"מ בכל דרך אפשרית כדי להימנע מלכתחילה מחתימה על הסכם קיבוצי", טען יו"ר ועד העובדים, אלון ברקוביץ'. "הנהלת SCD נוקטת בשיטה של הפרד ומשול במקום לסיים את התהליך בצורה מכובדת ועניינית, ואני קורא לאנשיה להתעשת באופן מידי".

לדברי יו"ר ההסתדרות הכללית במרחב כרמיאל, יואב קליין, המלווה את עובדי החברה במשבר, "מגיע לעובדי SCD, שנותנים את כל כולם למען מקום העבודה, הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם וישפר אותם. לצערי, הגיעו מים עד נפש לאחר שהנהלת החברה הפגינה זלזול מוחלט בעובדיה. ההסתדרות מגבה את צעדי העובדים באופן מוחלט".

גם לפני כעשרה חודשים עלו יחסי העבודה ב-SCD לכותרות, בעקבות סכסוך עבודה אחר שהוכרז בחברה בטענה שהיא מסרבת להכיר בוועד העובדים שנבחר בה כגוף יציג של כלל העובדים שלה. אלביט מערכות סירבה להתייחס היום לשביתה בצפון, ומחברת רפאל לא נמסרה תגובה.